صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی تنها 7روز دیگر فرصت دارند

25 تیر 1399 332 بازدید

بانک مرکزی آخرین مهلت بازگشت ارز صادراتی سال 98 را 31 تیرماه اعلام کرده و بر این اساس صادرکنندگان باید در مهلت زمانی تعیین شده، ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانند؛ چراکه این مهلت تمدید نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ بانک مرکزی 31 تیرماه را آخرین فرصت برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات سال 98 به کشور اعلام کرده و بارها و بارها در اطلاعیه‌های جداگانه، بر ضرورت بازگشت ارز تا تاریخ تعیین شده تاکید کرده است.

بر این اساس صادرکنندگان تنها 7 روز دیگر فرصت دارند تا ارز خود را به روش‌های اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی برگردانند؛ این در شرایطی است که سازمان توسعه تجارت ایران نیز همگام با بانک مرکزی، اقدام به تعلیق آن دسته از کارتهای بازرگانی نموده بود که تا هفته اول تیرماه، میزان بازگشت ارز صادراتی آنها صفر بوده است.

آنگونه که خبرگزاری تسنیم در مطالب امروز خود از بانک مرکزی کسب اطلاع کرده است، این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد؛ بنابراین صادرکنندگانی که در مهلت مقرر اقدام به بازگشت ارز صادراتی خود نکنند، نه تنها از معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخوردار نخواهند شد، بلکه نام آنها به مراجع قضایی نیز اعلام خواهد گردید.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که برخی از صادرکنندگان علیرغم میل باطنی قادر به بازگشت ارز صادراتی خود به روش‌های اعلامی بانک مرکزی نیستند که بر این اساس، مسائل و مشکلات خود را هفته گذشته در جلسه فوق العاده کمیته ارزی مطرح کرده و قرار بر این شد که با پیگیری این کمیته، زمینه برای رفع تعهد ارزی آنها نیز در صورت تائید و همراهی بانک مرکزی فراهم گردد.

منبع: اکسپورتنا