تعلیق روابط تجاری ایران و امارات تکذیب شد

22 خرداد 1399 912 بازدید

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در واکنش به خبری مبنی بر تعلیق روابط تجاری ایران و امارات بیان کرد: این خبر از اساس کذب بوده و روابط این دو کشور همچون گذشته ادامه دارد.


به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ روز گذشته (چهارشنبه) روزنامه جام جم در گزارشی مدعی شد که امارات تجارت خود را با ایران به حالت تعلیق در آورده است و نوشت: «دبی تجارت خود را با کشورهای دیگر آغاز کرده اما تجارت خود با ایران را به حالت تعلیق در آورده است. بسیاری از فعالان اقتصادی که تا چندی پیش کالاهایشان از کشورهای دیگر وارد دبی و سپس وارد ایران می‌شد اما چند ماهی است نتوانسته‌اند به این شهر سفر کنند و کالاهایی که در آنجا قرار دارند را به کشور بیاورند. این در حالی است که قبلا برخی کالاها بدون ثبت سفارش وارد می‌شد اما کمبود کالا در بازار نشان می‌دهد همچنان حمل و نقل دریایی دبی با ایران انجام نمی‌شود.»

این موضوع با واکنش رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات مواجه شد و او با تکذیب قاطعانه این خبر در صفحه توییتر خود نوشت: امارات به کلیه کشتی‌هایی که به کشور وارد می‌شوند اعلام کرده موظفند گواهی سلامت خود را ۷۲ ساعت قبل از رسیدن ارائه دهند. این اقدام پیشگیرانه جهت کنترل شیوع ویروس کرونا تشدید شده و عملیات قطع یا انفصال تجارت ایران و امارات که بعضی خبرگزاری‌ها درج کرده‌اند، صحت ندارد.

«دکتر فرشید فرزانگان» در توضیح بیشتر روابط کنونی ایران و امارات به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تجارت ایران و امارات همچون گذشته ادامه دارد، روابط ایران و امارات در طول یک سال گذشته به سمت پیشرفت حرکت داشته و دو بار تماس از در سطح بالاترین مقام وزارت خارجه دو کشور و یک‌بار هم در سطح وزیر بهداشت دو کشور صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور هم کمک‌های انسان دوستانه دولت امارات به ایران فرستاده شد و پیشینه تاریخی و قرابت‌های فرهنگی موجود با این کشور، روابط ایران و امارات را عمیق می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات افزود: با همه فراز و نشیب‌های روابط در طول سالیان، روابط این دو کشور در طول یک سال گذشته روابط رو به پیشرفتی میان دو کشور بوده و آمارهای موجود نشان می‌دهد که امارات، دومین شریک تجاری ایران بعد از چین بوده است و حجم عظیمی از تجارت ایران در مجموع صادرات و واردات را شامل می‌شود.

دکتر فرزانگان با اشاره به همکاری اماراتی‌ها در این مدت اظهار داشت: آنها سعی کردند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تجارت خود را حفظ کنند و کمتر کشوری در دنیا توانست که علاوه بر کنترل ویروس کرونا، خط تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی خود را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی به دنبال بهبود فضای اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: اگر فعالان تجاری بخواهند چند کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند، قطعاً یکی از آن‌ها امارات است و باور داریم که حاکمان و مسئولین دولت بویژه در دوبی به یک روابط راهبردی و تجاری منطقه‌ای با ایران می‌اندیشند.

دکتر فرزانگان یادآور شد: ایران با کمک کشور امارات متحده می‌تواند به بازارهای شمال آفریقا، شرق آسیا و آمریکای لاتین دسترسی پیدا کند و با توجه به فشارهایی که آمریکا بر کشورهای منطقه می‌آورد، می‌خواهد فضا را برای ایرانی‌ها سخت‌تر کند و نباید بگذاریم که این حریم‌ها اثر خود را بر روابط ایران با کشوهای همسایه داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات بیان داشت: اتاق مشترک ایران و امارات در کنار اتاق‌های کشورهای همسایه و به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس، سعی دارد که مسیر صادرات را هموار کند و موانع اقتصادی، مشکلات ترانسفر های مالی و لجستیکی موجود را به صورت متمرکز با همکاری همه سازمان های مربوطه بر اساس اولویت موجود پیگیری کند.

وی ادامه داد: بیش از اینکه تحریم‌ها بر ما اثر بگذارد، مسئله خودتحریمی موضوعی جدی است. بسیاری موارد در توسعه کسب وکار و ثبات اقتصادی خود در فضای صادراتی کشور مانع ایجاد کرده و ارزشمند است اگر بانک مرکزی نیز همکاری‌های لازم را با سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی در جهت حل مشکلات در رویه بازرگانی با سازمان های دیگر داشته باشد.

دکتر فرزانگان معتقد است اگر سیاست گذاری بصورت جزیره‌ای و نقطه‌ای انجام نشود و با همکاری همه عوامل و دست اندکاران مربوطه باشد، می‌توان صادرات را در کشور بصورت عملیاتی افزایش داد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات اظهار کرد: اگر دولت حمایت کند و میان گمرک، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت، وزارت خارجه و وزارت صنعت، سازمان بنادر و اتاق های مشترک و اتاق بازرگانی (کنفدراسیون صادرات) تعاملاتی ایجاد شود و به‌صورت نقطه‌ای و جزیره‌ای تصمیم نگیرند، با اتکا به بخش خصوصی می‌توان اشتغال را در کشور افزایش داد.

دکتر فرزانگان با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌ اقتصادی منطقه بهره گرفت، گفت: امید داریم که با شروع به کار شورای خارجی، روابط ایران با کشور همسایه‌های به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس و اوراسیا و هند و چین به ظرفیت‌های لازم برسد؛ به‌جرات  می‌توان گفت که سهم صادراتی هرکدام از این بازارها تا ۵۰ میلیارد دلار پتانسیل دارد اما متأسفانه ایران سهم منطقه‌ای بسیار پایینی از کسب این بازارها را به دست آورده است.

به گفته وی در حال حاضر موانعی که بیش ‌از پیش برای فعالان اقتصادی مهم است، در حوزه ترانسفر مالی، هزینه های حمل و نقل و ثبت سفارش‌ها است و حرکت این موارد بسیار کند و با مشکل مواجه است.

دکتر فرزانگان تاکید کرد: لازم است که بانک مرکزی حمایت و همکاری‌های بیشتری با سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت داشته باشد و برای روال صادرات نیاز داریم که خیلی از مجوزها و دستورالعمل‌ها حذف شوند و به ثبات در هدفگذاری و برنامه‌ریزی برسیم.

تعلیق روابط تجاری ایران و امارات تکذیب شد
تهران - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در واکنش به خبری مبنی بر تعلیق روابط تجاری ایران و امارات بیان کرد: این خبر از اساس کذب بوده و روابط این دو کشور همچون گذشته ادامه دارد.