عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور: سیب ایرانی 30 سنت گرانتر از آمریکایی در امارات فروخته می شود

مجتبی شادلو عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور گفت: بهترین مرکبات دنیا مرکبات ایران است که غالبا به دلیلی اقلیم خوب ایران است چون مثلا آب شیرین ایران در دنیا منحصر بفرد است و هوای کوهستانی، کویری و مرکزی خاص خود را دارا است. به همین دلیل به عنوان مثال در امارات سیب ایرانی با قیمت ۳۰ تا ۴۰ سنت بالاتر از سیب آمریکا عرضه می شود چون آنها می دانند کیفیت سیب ایران چیز دیگری است حتی اگر بسته بندی ما به پای بسته بندی های خاص محصولات آمریکایی نرسد.

وی افزود: به عبارت دیگر نظیر مرکبات ایران را در جایی نداریم البته به شرطی که به موقع چیده شود نه اینکه به صورت کال چین کنند و در دستگاه به زور گرما رنگ آوری کنند، چون این کار خیانت به تولید، طبیعت و به مصرف کننده است. در واقع میوه باید روی درخت برسد و کاملا آب دار شود تا رضایت ‌مندی مشتریان را به دنبال داشته باشد.

وی در گفت وگو با بازار و در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت پرتقال در بازار به طور نامتعارفی بالا رفته است؛ گفت: در ابتدا لازم است بگویم که درخواست ما از رسانه ها این است که چنین قضایایی را به طور ریشه ای و کارشناسانه تر بررسی کنند. از سوی دیگر همانطور که می دانید در مورد میوه ما یک بحث اساسی به نام  تنوع اقلیمی داریم. در حقیقت در بحث پرتقال ما الان انواع پرتقال مثل تامسون، واشنگتنی، والنسیا و پرتقال رسمی و غیره را داریم که این تنوع در شمال و جنوب کشور از نظر کیفیت و به تبع از نظر قیمت با هم متفاوت است. به عبارت دیگر مثلا پرتقال استان های شمال منطقه به منطقه نیز با هم تفاوت دارد و یا حتی برداشت اول با  برداشت دوم و سوم از نظر کیفیت و دیگر شاخص ها بسیار تفاوت دارد لذا تفاوت های قیمت ها در بازار یک امر طبیعی است. انتظار می رود در تفسیر این قضایا واقعی تر برخورد شود و تنها بحث قیمت را مطرح نکنیم که پرتقال در یک منطقه مثلا ۲۰ هزار تومان و در منطقه دیگر مثلا ۵ هزار تومان است.

اصلی ترین خریداران مرکبات ما چه کشورهایی هستند؟

شلدلو گفت: در اطراف ایران تولیدکننده مرکبات زیاد است و از غرب ایران گرفته تا شرق کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان و غیره به طور قابل توجهی مرکبات خیز هستند و بازارهای بین المللی دارند. لذا چون در اطراف ایران زمینه مرکبات فراوان است در نتیجه فرصت های صادراتی ما غالبا برای کشورهای آسیای میانه و عراق است. البته برای سیب ایران، در تمام کشورهای همسایه ما تا هندوستان، اروپا، آفریقا و غیره فرصت های صادراتی بسیار خوبی داریم.

وی گفت: تولیدات ما غالبا در صنایع تبدیلی و تکمیلی است که در قالب آبمیوه ها و کنستانتره ها است. اما در دنیا فرآورده های زیادی از میوه تولید میکنند که حتی برای مصارف صنعتی صادر می شود اما در ایران چنین امکاناتی را نداریم.

گفتنی است بحث صنایع تبدیلی، تکمیلی و فراوری میوه ها ارزش افزوده بالایی دارد؛ به طوری که هم در زمان اوج تولید به کم کردن ترافیک تولید کمک می کند و هم میوه هایی که ماندگاری کمتری دارد برای این کار بسیار مفید هستند و می توانند به محصول صادراتی بدل شوند.