تفاهم نامه تحقیق بازار امارات با مؤسسه‌ «سبا» امضا شد/تحقیقات برای حفظ بازارهای هدف الزامی است

11 آذر 1399 956 بازدید

فرشید فرزانگان رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات  در جلسه  امضا تفاهمنامه تحقیقات و شناسایی ظرفیت های که با موسسه  مطالعاتی و مشاوره بازرگانی «سبا» بسته شد، گفت: تحقیقات برای بقا در بازارهای موجود و یافتن بازارهای جدید هدف الزامی است.  

به گزارش اتاق ایران و امارات محمد بهمن آبادی مدیر مؤسسه‌ مطالعاتی و مشاوره بازرگانی"سبا   بعد این جلسه به روابط عمومی اتاق ایران وامارات گفت: هدف اصلی و ماموریت تعریف شده همان طور که در تفاهمنامه نیز ذکر شده ارتباط بیشتر اقتصادی با کشورهای منطقه و شناخت بازارهای اقتصادی است.
بهمن آبادی در ادامه برخی از پژوهش های  انجام شده را برشمرد و گفت: ما در همکاری با مرکز پژوهش های مجلس  پروژه های تحقیقاتی  مناسبی را به سرانجام رسانده ایم که از جمله  تحقیقات بازار الجزایر بوده و به زودی در قالب کتابی به چاپ خواهد رسید.
وی همچنین هدفی که برای موسسه  مطالعاتی و بازرگانی سبا تعریف شده را چنین برشمرد: ما به دنبال تحقیقاتی هستیم که منجر به  ائتلاف سازی اقتصادی کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال شود.
مدیر مؤسسه‌ مطالعاتی و مشاوره بازرگانی"سبا تاکید کرد:  یکی دیگر از اصولی که مورد تفاهم قرار گرفت  عملیاتی بودن  تحقیقات و تلاش برای یافتن سرمایه گذار و مشتری های جدید است و ما تلاش خواهیم کرد تا برای برگزاری بهتر همایش های مشترک کمک حال  اتاق بازرگانی ایران و امارات  باشیم.
دکتر فرزانگان  رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات نیز در این جلسه گفت:  آنچه برای  بخش خصوصی و اتاق حائز اهمیت است اثر گذاری تحقیقات است که باید برای اعضا اتاق ملموس و کاربردی  باشد.
وی تاکید کرد: سرعت تغییرات در بازارهای جهانی  که با  تکنولوژی و هوش مصنوعی  تلفیق شده اند،  بسیار بالا است و  اگر بنا داریم  در بازارهای منطقه به ویژه  بازار امارات که  سالها شریک اول و یا دوم ما بوده  نفوذ بیشتری داشته باشیم باید در این باره به دانش و تحقیق بازار مجهز شویم .
فرزانگان تاکید کرد: ما به طور حتم در آینده نزدیک دیگر  با روش سنتی  قادر به ادامه کار در حوزه توسعه صادرات نخواهیم بود و دیر یا زود شکل صادرات و محصولات کشاورزی در منطقه با تغییر بازار به تغییر محصولات صادراتی می انجامد.


فرزانگان  با اشاره  بر این که ما به غیر از مطالبه گری از مسئولان  برای ایجاد روابط  بهتر با جامعه جهانی  خودمان نیز باید فکری برای  توسعه بازارهای منطقه بکنیم ،تاکید کرد: ما ناگزیریم برای حفظ بازارهای قبلی و کشف بازارهای جدید به کارهای تحقیقاتی روی بیاوریم وگرنه مانند زعفران و فرش مزیت نسبی خود را  تقدیم چینی ها و افغانستانی ها می کنیم بی آن که برنامه ای برای جایگزینی  این نوع بازارهای از دست رفته داشته باشیم و یا  برای  تصاحب جایگاه قبلی خود در بازارهای جهانی برنامه ای داشته باشیم .
گفتنی است در پایان این جلسه تفاهمنامه  اتاق ایران و امارات و  مؤسسه‌ مطالعاتی و مشاوره بازرگانی"سبا"  امضاء شد .

«سبا» مؤسسه‌ای متشکل از فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی دانشگاه تهران است که عمده‌ی فعالیت آن در حوزه‌ی پژوهش و مطالعات کشورهای منطقه، بررسی ظرفیت‌های گوناگون بویژه ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری این کشورها، هدایت سرمایه‌گذاران و مشاوره‌ی فعالیت اقتصادی و تجاری در کشورهای منطقه می‌باشد.

بخش هایی از این تفاهم نامه ه به شرح زیر است

1- سفارش اطلاعات عمومی از اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی
•  شرکت های دولتی وغیردولتی اماراتی و ایرانی که تمایل به دریافت اطلاعات اقتصادی از کشور مقابل را دارند در صورت همکاری با اتاق بازرگانی، طرح‌های پژوهشی مذکور، توسط «مؤسسه سبا» تهیه خواهد شد. همچنین اتاق بازرگانی می تواند در صورت تمایل خود نیز، متقاضی پژوهش باشد.
...
2- سفارش اطلاعات تفصیلی ظرفیت‌های اقتصادی
•  مناسبات هزینه‌ای در این حالت همانند مورد قبل خواهد بود. در صورتی که شرکت درخواست کننده خواهان اطلاعات میدانی از استان‌های ایران و یا اماراتی باشد، هزینه‌ی مطالعات میدانی(اسکان، ایاب و ذهاب، حق مأموریت و....) برعهده‌ متقاضی خواهد بود.
• مطالعات ارزیابی پروژه و طرح در صورت تمایل طرف اماراتی یا ایرانی توسط هر دو شرکت پرداخت خواهد شد و این نوع مطالعات، با همکاری دوجانبه‌ی اتاق ایران و امارات و «مؤسسه‌ سبا» انجام خواهد گرفت و هزینه‌های این نوع مطالعات طی قراردادی معین خواهد شد.

3- معرفی اقلام صادراتی و وارداتی
• پوشش خلأهای تجاری نظیر کالا و خدمات مورد نیاز که طرفین می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

4-  معرفی سرمایه‌گذار
• طرفین می‌توانند سرمایه‌گذارانی را به یکدیگر در ایران و امارات معرفی نمایند. ...

• طرح های سرمایه پذیری و نیز خلق زنجیره مشترک در اولویت قرار دارند.


5- تلاش برای ورود شرکت‌های ایرانی و اماراتی به بازارهای فرامنطقه‌ای نظیر سوریه، عمان، بازارهای شرق آسیا و افریقا و تشکیل شرکت‌های چندملیتی

• همچنین می‌توان الگویی جهت تشکیل شرکت‌ها و پروژه‌های مشترک بین کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای طراحی نمود و گامی در جهت ائتلاف‌سازی اقتصادی به جلو نهاد.

6- برگزاری نشست‌های تشویق سرمایه‌گذاری در دو کشور برای تجار ایرانی و اماراتی

•  این نشست‌ها می‌تواند با همکاری بخش‌ دولتی یا خصوصی ایرانی و اماراتی با همکاری دو مجموعه برگزار می شود.

7- مؤسسه‌ی «سبا» می تواند بخش رصد شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایرانی و اماراتی را با کمک اتاق مشترک ایران و امارات انجام دهد

• همکاری در زمینه‌ دانشگاهی بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های امارات
• مؤسسه‌ «سبا» می‌تواند نقشی مؤثری به نمایندگی از اتاق بازرگانی یا به نحو مشترک در این همکاری ایفا نماید.