تهاتر ارزی گروهی عملیاتی می شود/4 شرط تهاتر ارزی برای فعالان بخش خصوصی+ سند

بر اساس نامه ای که اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات به اعضا خود ارسال کرده  حداقل چهار شرط برای  تحقق تهاتر ارز کالاهای صادراتی با وارداتی وجود دارد.

در نامه صادره شروط اصلی تهاتر، توافق وزارت صمت و یا وزارت نفت با بانک مرکزی، ثبت در سامانه نیما برای کالاهای اساسی و کلیدی  ( مورد تایید وزارت صمت) است و متقاضی  مواد اولیه نیز باید از مجموعه کارخانجات تولیدی بوده و تعهد ارزی نداشته باشد.

در متن نامه آمده است: پیرو مذاکره صورت گرفته  از سوی اتاق  بازرگانی مشترک ایران و امارات با سازمان توسعه و تجارت ایران و بانک مرکزی ، امکان تهاتر کالا به کالا به معنی تامین ارز واردکنندگان با ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان به صورت مستقیم  حسب مورد با توافق وزارت صمت یا نفت با بانک مرکزی و ثبت در سامانه نیما برای کالاهای بسیار خاص ، اساسی و کالا های کلیدی  با فرض تشخیص ضرورت واردات کالا توسط  معاونت امور صنایع وازارت صمت  برای شرکت های کوچک و متوسط عضو اتاق به صورت تامین ارز گروهی  فراهم شده است.

در پایان این نامه اشاره شده است: تحقق این امر مستلزم آن است که صادر کننده تعهد ارزی به بانک مرکزی نداشته باشد و همچنین واردکننده از مجموعه کارخانجات تولیدی بوده و کالای مورد نیاز جهت واردات حتما کالای اولیه و واسط ی تولید باشد.