گفت و گو با رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران و امارات : باید های پسا کرونا برای کسب و کارها چیست؟

مسعود دانشمند 06 اردیبهشت 1401 236 بازدید

مسعود دانشمند می گوید:کرونا بلایی بود که در دامن همه دنیا نشست و در دامن ما بیشتر نشست.راه کنترل و گرفتن وحشت روزهای اول کرونا این است که ما یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم چون این بیماری از بین رفتنی نیست اما اینگه چگونه در مقابل آن قرار بگیریم و چگونه آن را درمان کنیم را فرا گرفتیم.

به گزارش روایط عمومی اتاق ایران و امارات،مسعود دانشمند،رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران و امارات،در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران و امارات با ترسیم فضای پساکرونا گفت:«وظیفه فعالان بخش خصوصی هم این است که بیشتر به فضای مجازی بپردازیم چون دنیا دارد به این سمت می رود.»

وی با اشاره به فضای کسب و کار و ارتباط آن با کرونا گفت:اتفاقی که در فضای کسب و کار افتاده است این است که بسیاری از کسب و کارها در این مدت که همه جا تعطیل بود، بودند و در این مدت کسب و کارها ادامه پیدا کرده اما شکل آن عوض شده است.یک مقدار زیادی دورکاری قانونمند شده و بسیاری از صاحبان کسب و کار می دانند که می توانند بخش زیادی از کار را با دور کاری و با هزینه کمتر و بهره وری بیشتر انجام بدهند.مثلا یک خانمی که در هلند کار می کرده و بچه هم داشته است،اگر این خانم مثلا ماهی 8 هزار یورو حقوق می گرفته،تقریبا باید 4 هزار یورو را بابت رفت و آمد و مهدکودک و پرستار هزینه می کرده و با کسر مالیات و غیره حدود 2 هزار یورو برایش باقی می مانده.اما اگر همین مثال به جای سرکار رفتن حضوری،به دور کاری بپردازد و هزینه های حمل و نقل و غیره را نداشته باشد،در آمد اضافی هم دارد.به این معنی که آن کارفرما به جای 8 هزار یورو،5 هزار یورو پرداخت کند هم برای این کارمند 3 هزار یورو درآمد اضافی است هم کارفرما 3 هزار یورو صرفه جویی کرده است.بنابر این پدیده ای که شکل می گیرد که یک پول بیشتری کارمندان و پرسنل دریافت کنند و یک پول کمتری هم کارفرماها پرداخت می کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد:این مدل تعامل دارد جای خودش را پیدا می کند و دیگر از این فروشگاه های بزرگ چندین دهنه مغازه داریم فاصله می گیریم و وقتی می شود به صورت مجازی انتخاب کرد،مشاهده کرد و خرید کرد و پول را به صورت اینتربانکینگ انتقال داد و خرید کرد و خرید را در منزل دریافت کرد، نیاز به مغازه های بزرگ نیست چون هزینه مغازه بزرگ،گرمایش و سرمایش وپرسنل فیزیکی بار می شد بر قیمت تمام شده ای روی محصول می آمد و به فروش می رفت.

این تاجر پیشکسوت افزود: بنابراین اینکه دارد در دنیا دورکاری اتفاق می افتد و خرید های اینترنتی شکل می گیرد یعنی اینکه ما هم باید همگام با دنیا این فضای خرید اینترتی را توسعه بدهیم و دور کاری را توسعه بدهیم و از دولت تقاضا این است که برای فعالیت های مجازی پهنای باند را در اختیار همه بگذارند.با پهنای بند مناسب که بستر سازی آن وظیفه دولت است می شود با کیفیت کار کرد.

مسعود دانشمند در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که وظیفه دولت و بخش خصوصی در این شرایط چیست گفت: وظیفه فعالان بخش خصوصی هم این است که بیشتر به فضای مجازی بپردازیم چون دنیا دارد به این سمت می رود.یک مثال دیگر این است که فرض کنید یک مغازه همبرگر فروشی وقتی مغازه بزرگ دارد همبرگر را می فروشد 50 هزار تومان،از این 50 هزار تومان فقط 5 هزار تومان سود به دست می آمده و بقیه هزینه بوده،الان اگر بتواند همین را اینترنتی بفروشد،هزینه اش می شود 10 هزار تومان و 40 هزار تومان سود است.پس بنا براین می تواند این سود را بین مشتری ها هم تقسیم کند و ارزان تر بفروشد و فروش بیشتری کند و سود بیشتری به دست می آورد.

باید کمی فگر گنیم و ببینیم که چه کارهایی را می توانیم به صورت اینترنتی انجام بدهیم و همگام بشویم با دنیا.من در جایی می خواندم که پس از کرونا، دنیای مد و لباس تغییر کرده،یعنی همین لباسی که آدم ها می پوشند و به سر کار می روند.تقریبا مزون های بزرگ اروپایی و آمریکایی اعلام کردند که بین 7 تا 10 درصد فروش کت و شلوارهای مردانه شان کاهش پیدا کرده و لباس های راحت و آزاد که سیستم پیدا کرده که بتوانند در فضای کار هم آن را بپوشند،این ها دارد توسعه پیدا می کند و این یکی از آثار فضای پساکرونایی است که اتفاق افتاده،بنابر این ما هم باید خودمان را با این شرایط هماهنگ کنیم.