تاجران و بازرگانان می‌توانند موتور محرک تولید باشند

خبرگزاري فارس 29 تیر 1401 90 بازدید

يك عضو هيات مديره اتاق بازرگاني ايران و امارات معتقد است كه یک بازرگان خوب موجب افزایش ظرفیت تولید شرکت‌ها می‌شود و در واقع تاجران و بازرگانان می‌توانند موتور محرک تولید باشند.

فرشيد فرزانگان گفت:نوعی دیدگاه دولتی و حاکمیتی درباره مساله بازرگانی وجود دارد مبنی بر اینکه حوزه بازرگانی کم اهمیت‌تر از حوزه تولید است؛ با همین نگاه، در سال‌های اخیر تولیدکنندگان از طریق بخشنامه‌های متعدد از جایگاه‌های مختلف مورد حمایت قرار گرفته‌اند اما این حمایت‌ها از بخش بازرگانی وجود نداشته یا بصورت بسیار حداقلی بوده است.

به گزارش روابط عمومي اتاق بازرگاني ايران و امارات به نقل از خبرگزاري فارس،عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و امارات افزود: با وجود اینکه حوزه بازرگانی و تجارت اشتغال‌آفرینی سریع و مناسبی به همراه دارد اما به این بخش به عنوان حوزه‌ای ارزش آفرین و کارآفرین نگاه نمی‌شود، این در حالی است که در صدر اسلام و اوج شکوفایی آن، اهمیت تجارت کمتر از تولید نبوده و در اسلام اهمیت تجارت و بازرگانی در احادیث و روایت‌های مختلف مورد تاکید بوده است.

او بیان داشت: همچنین ایران به دلیل استقرار در موقعیت ژئوپلیتیکی، در چهارراه دنیا واقع شده است و اصولاً ایرانیان دارای یک پیشینه تاریخی تجاری هستند.

وی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی می‌تواند اهمیت حوزه بازرگانی را باز تعریف کند، گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی تجار می‌توانند نه در تضاد با تولید بلکه در خدمت تولید، مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز تولید را با بهترین قیمت خریداری و در اختیار تولید کنندگان قرار دهند ضمن اینکه محصولات شرکت‌های تولیدی را در بازارهای بین المللی به فروش برسانند.

فرزانگان با تاکید بر اینکه عرصه بازرگانی می‌تواند به عنوان یک مکمل ضروری در خدمت تولید باشد، اظهار داشت: سیاستگذار باید بداند که عدم توجه کافی به حوزه بازرگانی در واقع می‌تواند به تولید هم آسیب خطیری برساند.

رئیس سابق اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به اینکه بخش تولید از بخشنامه‌هایی که به حوزه بازرگانی آسیب زده، صدمه دیده است، اظهار داشت: وزارت بازرگانی می‌تواند در توسعه بازارهای صادراتی کمک کند همچنین می‌تواند با مقررات‌زدایی بخشنامه‌های متعددی که حوزه بازرگانی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده حذف کند.

رشد مونتاژکاری با حمایت یک جانبه از تولید

وی افزود: با حمایت یک جانبه از تولید چند آفت را دنبال می‌کنیم، با این کار مونتاژکاری را به شدت رواج می‌دهیم و بسیاری از افراد تولیدکننده یا غیر تولید کننده با عنوان تولید کنندگان جواز تولید دریافت می‌کنند و با دریافت این جوازها از برخی امتیازها بهره‌مند می‌شود بدون اینکه واقعاً کار تولیدی انجام دهند در پوشش کار تولیدی به امور وارداتی انحصاری روی می‌آورند.

فرزانگان اظهار داشت: این افراد در پوشش کار تولیدی به خرید و فروش می‌پردازند و به عبارتی همان کار بازرگانی را در شکل تولید انجام می‌دهند و در حقیقت با دور زدن قانون به جای کار تولیدی به امور بازرگانی می‌پردازند.

وی بیان داشت: در خیلی وقت‌ها از حمایت‌هایی که از بخش‌های تولیدی صورت گرفته سوء استفاده شده است. حاکمیت با نگاه بسیار مقدس و ارزشمند به تولید نگاه می‌کند اما این موضوع توسط برخی از افراد و در جاهایی مانند شهرک‌های صنعتی که امکانات تولیدی در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و همانطور که اشاره شد به جای تولید به کار بازرگانی و خرید و فروش می‌پردازند و همزمان از امتیاز واحد تولیدی بهرهمند می‌شوند.

وی اظهار داشت: اگرچه کار تولیدی ارزشمند است اما سیاستگذار باید بداند که تولید و بازرگانی در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کند بنابراین به همان اندازه که وجود یک وزارتخانه برای بحث صنعت دارای اهمیت است وجود وزارت بازرگانی به‌صورت مستقل که مسائل تجارت داخلی و خارجی را به صورت اختصاصی پیگیری کند دارای اهمیت است و قطعاً می‌تواند به بهره وری بیشتر بینجامد.

فرزانگان اظهار داشت: کشورهایی موفق بوده‌اند که در حوزه توسعه بازار، بازاریابی و فروش موفق بوده‌اند زیرا با توسعه بازار و بازاریابی تولید هم می‌تواند رونق بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از کارخانجات ما به دلایل مختلف از جمله تأمین نشدن به موقع مواد اولیه، ماشین آلات فرسوده، کمبود قطعات مورد نیاز ماشین آلات صنعتی، تأمین نشدن مواد اولیه با قیمت مناسب با ظرفیت کم کار می‌کنند و این در حالی است که با حمایت و بکارگیری بخش بازرگانی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات واحدهای تولیدی را حل کرد و به رونق آن‌ها کمک کرد.

این فعال اقتصادی و محقق فضای کسب و کار افزود: اگر به حوزه بازرگانی به عنوان موتورمحرک تولید توجه شود، تولید هم رونق می‌یابد در حالی که برتری دانستن حوزه تولید به بازرگانی باعث شده بخش تولید نیز آسیب ببیند. سیاستگذار با نگاهی که به عرصه تولید دارد اصولاً به تجارت نگاه عمیقی ندارد و یا اصلاً توجه لازم به این بخش احساس نمی‌شود.

وی بیان داشت: تولید و تجارت دو تخصص مجزا از یکدیگر است که هر کدام از این بخش‌ها نیازمند مدیریت مستقلی است بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی با توجه به اینکه به مسائل بخش بازرگانی به صورت تخصصی‌تر پرداخته می‌شود می‌تواند موجبات رونق بخش بازرگانی شود ضمن اینکه این اتفاق به بخش تولید نیز کمک خواهد کرد.