عدم دیپلماسی فعال اقتصادی، مانع توسعه روابط تجاری ایران و امارات

06 مهر 1399 524 بازدید

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، با انتقاد از نبود دیپلماسی فعال اقتصادی، گفت: تجار موسمی و غیرحرفه‌ای کار را برای صادرکنندگان سخت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ فرشید فرزانگان طی نامه ای به معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران به بررسی مشکلات و موانع توسعه صادرات به کشورهای مرزی پرداخت و گفت: مشکلات سیاست خارجی کشور و عدم دیپلماسی فعال اقتصادی از جمله مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به سیاست های ارزی تاکید کرد: بخشنامه‌های خلق الساعه، سیاست مالی، پولی و اعتباری متزلزل و متغیر نیز مواردی هستند که مشکلات بسیاری در زمینه صادرات ایجاد کرده اند.

به گفته فرزانگان، فضای کسب و کار و محیط سرمایه گذاری، عدم دسترسی به بازار هدف به صورت هدفمند و موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای پیشروی صادرات نیز موانعی برای صادرات کشور محصوب می شوند.

وی عدم کارکرد مطلوب پیوندهای تجاری و منطقه‌ای با شرکای بین المللی را از دیگر موانع صادراتی دانست و گفت: موانع متعددی جهت واردات کالا وجود دارد که حتی در صورت ورود بعضی از اعمال تعرفه ای و غیرتعرفه ای برای ورود مواد اولیه مورد نیاز تولید جهت صادرات نیز همچنان وجود دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات به ناپایداری محیط کلان اقتصادی اشاره کرد و گفت: نرخ ارز (سیاست ارزی)، سیاست های صنعتی، تجاری و غیرتجاری، محیط کسب و کار مشوش در سطح اقتصاد خرد و کلان، مالیات بالای شرکت‌های ایرانی در مقایسه با شرکت‌های دیگر منطقه و رقبای منطقه‌ای بازارهای صادراتی و فضای رقابتی با بخش دولتی و حاکمیتی در بازار هدف از جمله موانعی است که باید به آن توجه شود.

وی به ضعف هماهنگی نهادها اشاره و اظهار کرد: کارآمدی اندک کمیسیون‌های مشترک پارلمان‌های دوستی، انجمن‌های دوستی و غیره، دسترسی ضعیف منابع مالی و یا روشهای پرداخت اعتباری، مقیاس کوچک اقتصادی بنگاه‌های کشور در اسکیل جهانی، عدم بهره‌وری عوامل تولید و بستر نامناسب لجستیک، حمل و نقل با قیمت متغیر و بی ثبات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

فرزانگان به  قواعد زائد و متراکم و مجوزهای نامناسب تجارت پرداخت و گفت: عدم ارتقا در سرمایه‌گذاری حوزه صادرات و عدم وجود شرکت های بین المللی در مدیریت صادرات، استانداردها و مجوزهای بی‌رویه، تکراری و سختگیرانه داخلی، عدم تحرک و پویایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بازارچه های مرزی در پیگیری امور صادراتی، عدم هماهنگی صنعتی در زنجیره ارزش و حمایت بخشی نامناسب عدم نوآوری و برندسازی بین المللی در طول ادوار و سالیان و ضعف COUNTRY BRAND  با توجه به عملکرد نامناسب تجار غیرحرفه‌ای و موسمی از دیگر مواردی است که قابل مشاهد بوده و باید در راستای رفع آن تلاش کرد.

منبع: اکسپورتنا