7 مرحله برای ایجاد یک برنامه توسعه شخصی موثر

01 فروردین 1401 1039 بازدید

برنامه توسعه شخصی یک برنامه عملی است که به افراد کمک می کند اهدافی را که می خواهند به آن دست یابند، نقاط قوت و ضعف خود و چیزها و مهارت هایی را که برای بهبود و توسعه نیاز دارند شناسایی کنند. یک برنامه خوب به افراد کمک می کند تمرکز خود را حفظ کنند، تصمیمات بهتری بگیرند و ازحواس پرتی  اجتناب کنند.

داشتن یک برنامه مشخص برای سلامت روحی و روانی افراد نیز مفید است.داشتن اهداف مشخصی که افراد برای رسیدن به آنها تلاش می کنند به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد برنامه توسعه فردی، در این گزارش 7 مرحله برای تنظیم آن را مرور می کنیم.

7 مرحله برای نوشتن یک برنامه توسعه شخصی موثر

1- تعیین اهداف

دانستن کارهایی که انسان می خواهد در زندگی انجام دهد، نه تنها اولین قدم در برنامه ریزی است، بلکه سخت ترین مرحله نیز هست، اما زمانی که انسان اهداف خود را تعیین کند، اشتیاق، میل و عزم را برای کار کردن در جهت دستیابی به آنها پیدا می کند.

ممکن است اهدافی که فرد می خواهد به آن دست یابد، بزرگ باشد و سپس می توان آنها را به اهداف کوچکتر تقسیم کرد که او را قادر می سازد تا به اهداف کوچک پی در پی و تدریجی دست یابد تا به اهداف بزرگتر برسد.

2- تعیین اولویت ها

انسان باید به خاطر داشته باشد که نمی تواند همه کارها را یکباره انجام دهد و سپس باید اهداف را اولویت بندی کند و سپس به اقداماتی که برای رسیدن به آن اهداف کوچک باید بردارد؛ فکر کند.

مثلاً اگر فردی بخواهد شغل آکادمیک پیدا کند و در دانشگاه تدریس کند، ابتدا باید دکترا بگیرد و این خودش یک هدف بزرگ است و برای رسیدن به آن باید به اهداف و اهداف تقسیم شود. مراحل کوچکتری مانند آگاهی از نحوه درخواست برای تحصیل در مقطع دکتری، یافتن دانشگاه و استاد راهنمای پایان نامه دکترا،  نوشتن و ارسال درخواست برای تحصیل در مقطع دکتری و...

3- ضرب الاجل تعیین کنید

رویاهای روزانه ممکن است انگیزه ای برای تلاش سخت برای تحقق آنها باشند، اما تصور رویاها در زمان تحقق آنها کافی نیست، بلکه باید تاریخی برای تحقق آنها تعیین کرد و تعیین ضرب الاجل برای تکمیل وظایف کمک زیادی به تحقق اهداف می کند.

امکان دستیابی به رویاها را می توان با صحبت با دیگران در مورد تجربیات آنها کشف کرد تا فرد ایده های واقع بینانه ای در مورد آنچه می تواند به دست آورد؛ داشته باشد.

4- تهدیدات و فرصت ها را شناسایی کنید

عواملی وجود دارد که ممکن است انسان را از رسیدن به اهدافش باز دارد و لزومی ندارد که عوامل بیرونی باشند، بلکه می توانند از درون عواملی مانند تنبلی و اهمال کاری باشند و از این قبیل عوامل تهدیدهایی هستند که مانع از رسیدن به اهداف می شوند.

به عنوان مثال، نداشتن انگیزه می‌تواند باعث شود که فرد درخواست دکتری را به تعویق بیندازد، اما زمانی که فرد بداند یکی از نقاط ضعف او تمایل به تعویق یا از دست دادن تمرکز است، می‌تواند به دنبال راه‌هایی برای ایجاد انگیزه و تشویق برای رسیدن به آرزوهایشان باشد.

فرد می تواند از فرصت هایی که پیش روی او پدیدار می شود نیز استفاده کند، اگر سمیناری در زمینه کاری او برگزار شود، حضور آن می تواند برای او مفید باشد، زیرا ممکن است به او کمک کند تا آخرین تحولات این حوزه  ببیند وهمچنین  در ایجاد یک شبکه مفید از روابط به او کمک کند.

5- خود را توسعه دهید

بعد از اینکه فرد مشخص کرد چه چیزی می تواند به او کمک کند یا مانع از رسیدن به اهدافش شود، مرحله رشد خود و جستجوی فرصت هایی است که به او کمک می کند تا به یادگیری و توسعه مهارت هایش ادامه دهد. بازار کار اکنون به سرعت در حال تغییر است و اگر فردی به طور مداوم مهارت های خود را توسعه ندهد، او نمی تواند با تغییراتی که در حال وقوع است همگام شود.

6- از مزایای پشتیبانی شبکه بهره ببرید

این مهم است که شخص متوجه شود که لازم نیست همه کارها را خودش انجام دهد، بلکه می تواند از کمک اطرافیان خود بهره مند شود، بنابراین تهیه لیستی (در چارچوب برنامه) از افرادی که می توانند به او کمک کنند، از جمله دوستان و اعضای خانواده اش مهم است.

7- اندازه گیری پیشرفت

اگر فردی پیشرفت کند، حتی اگر کم باشد، مهم است که برای تأمل در پیشرفت خود زمان بگذارد، زیرا این روش خوبی برای هیجان زده شدن برای ادامه مسیر است.

از سوی دیگر، اگر فردی دچارشکست شد، باید زمان کافی را نیز برای ارزیابی موارد و شناسایی علل شکست اختصاص دهد، پس از شناسایی این دلایل، می‌توان با تمرکز بر روی آنها؛ موارد را اصلاح کرد ودر گام بعدی به مسیر درست بازگشت.