فرزانگان در وبینار معرفی ابعاد اکسپو دبی گفت: خلق زنجیره ارزش در فضای تحریم برای کشور راهگشاست/رونمایی از پاویون ایران به زودی

18 شهریور 1400 502 بازدید

مسئول کمیته اکسپو اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به مواجه ایران با تحریم ها ،خلق زنجیره ارزش در این شرایط می تواند برای کشور راهگشا باشد.

به گزارش اتاق مشترک ایران و امارات، «وبینار معرفی ابعاد مختلف اکسپو ۲۰۲۰ دبی و بهره برداری از فرصت‌های تجاری پاویون ایران در این رویداد جهانی» با همکاری امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اتاق بازرگانی ایران و امارات و شرکت صابر انصار مهر، مجری بهره برداری از فرصت های تبلیغاتی در پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ برگزار شد.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، روند کسب و کار در ایران مناسب نیست  اما برای افرادی که از درآمد ارزی برخوردار هستند می توانند در حوزه صادرات بخش از کالاهای خود را در ایران تولید و بخش دیگر را با برند خود در کشور دیگر به فروش برسانند این یعنی خلق زنجیره ارزش که می تواند بکارگیری این رویکرد در فضای تحریم به داد ما برسد.
وی، در نظر گرفتن مشوق های صادراتی، تقویت شرکت های فعال در حوزه صدور کالا و بهبود زیرساخت ها از دیگر نیازهای کشور در حوزه تجارت برشمرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات  گفت: با همکاری اتاق بازرگانی اتاق مشترک و کمیته اکسپو اتاق ایران برنامه ریزی های برای برگزاری تورهای تجاری- صنعتی  همزمان با رویداد اکسپو برای هیات های تجاری در نظر گرفته شده است که با رویکرد ویژه باید این مهم دنبال شود.  همانطور که اشاره شد، رویکرد ما رویکرد MISE   است و افراد با مشوق های انگیزشی در کنفرانس ها، نشست ها باید حاضر شوند .

فرزانگان از آماده شدن پاویون ایران به زودی خبر داد و افزود: برای اعزام هیات های تجاری مکاتبه های لازم انجام شده است و جهت هماهنگی تورها برای مشاهده زیر ساخت های امارات نیز صحبت های لازم انجام شده و با ایرانیان مقیم امارات و 41 کشور بازرگانی کشورهای مختلف مکاتبه کرده ایم که تاکنون  سه شرکت کره، هند، تایوان برای نشست های BTOB اعلام آمادگی کردند.
وی گفت:  رویداد اکسپو  فرصت بسیار مناسبی برای حوزه گردشگری رقم می زند و ایران نیز می تواند از این موقعیت برای جذب گردشگر در ایران استفاده نماید.

دکتر فرشید فرزانگان، رییس اتاق مشترک ایران و امارات در این وبینار اکسپو را بزرگترین رویداد اجتماعی، فرهنگی، علمی و تجاری جهان و منطقه برشمرد و گفت: کشورها براساس موضوع برگزاری اکسپو چشم اندازها، برنامه ها، پتانسیل های اقتصادی و اجتماعی کشورشان را با نگاه فناورانه به منظور یافتن راهکارها برای چالش های پیش رو در پنج سال آینده در شکلی بسیار نوین معرفی می کنند.

مسئول کمیته اکسپو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سابقه طولانی اکسپوهای جهانی اظهار کرد: نخستین اکسپو در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد و اکنون چیزی تا برگزاری اکسپو 2020 دبی باقی نمانده است، رویدادی که قرار بود در سال 2020 برای نخستین بار در خاورمیانه برگزار شود اما به دلیل مواجه با کرونا به سال 2021 موکول شد.
وی با بیان اینکه از نظر محتوایی حیات نمایشگاه های جهانی و اکسپوها را می توان به سه دوره تقسیم کرد، بیان کرد: دوره اول  ۱۸۵۱ تا ۱۹۳۷، دوره دوم  ۱۹۳۹ تا ۱۹۸۶ و دوره سوم  از ۱۹۸۸ تاکنون است که پتانسیل های هر کشور را در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، علمی و تجاری  معرفی می کند.
رییس اتاق مشترک ایران و امارات افزود: تاکنون حدود ۶۰ اکسپو در ۲۴ شهر برگزار شده است و اکسپو 2020 دبی برای نخستین بار در خاورمیانه برگزار می شود که مرهون نظم و سرمایه گذاری در امارات است.
فرزانگان  با بیان اینکه نمایشگاههای اکسپو براساس موضوع هایی خاص برپا می شوند تا تفسیر کشورها را از آن موضوع نشان دهند، عنوان کرد: برای نمونه در اکسپوی ۲۰۰۰ هانوفر (آلمان)، «خرد طبیعت» در اکسپوی ۲۰۰۵ أیچی (ژاپن)، «شهر بهتر، زندگی بهتر» در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای (چین) و «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان (ایتالیا) مطرح بوده است یعنی می توان گفت که عنصر طبیعت بسیار به چشم می خورد.
فرزانگان در ارتباط با اکسپوی ۲۰۲۰ دبی عنوان کرد:  از این دوره به بعد تم اکسپوها بر مبنای آینده است همانطور که پیام اکسپو دبی« پیوند افکار، ساخت آینده »است زیرا رویکرد جهانی هر کشور در تم اکسپو موج می زند.
وی افزود: با این که رویداد اکسپو با بیماری کرونا مواجه است اما استفاده از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، فناوری های نوین و... در این نمایشگاه نمود پیدا کرده است.

فرزانگان عنوان کرد: مرکز اصلی اکسپو ۲۰۲۰ دبی بین بندر جبل على و ابوظبی در فضای ۴۳۸ هکتاری  (فضایی بیش از دوبرابر اکسپو میلان ) واقع شده است.
پیش بینی می شود که این اکسپو حدود ۲۵ تا ۴۰ میلیون بازدید کننده داشته باشند و بیش از ۱۹۰ کشور در این نمایشگاه پاوین دارند که پاویون ایران 2 هزار متر است و یک هزار متر بنای مفید دارد که از آذرماه 1399 ساخت این پاویون شتاب بیشتری گرفته است.
وی افزود: زیر موضوعات اکسپوی۲۰۲۰ دبی شامل فرصت، تحرک و پایداری است که ایران در زون تحرک قرار دارد و بر جنبه های دقیق تر و کارآمدتر افراد، کالاها و ایده ها تمرکز می کند و مشکلات مربوط به حوزه هایی مانند: حمل ونقل، سفر و اکتشاف، تحرک شخصی، تدارکات، و اتصال دیجیتالی را شامل می شود.

یک نشریه بر اساس رتبه بندی که انجام داده ، رتبه 8 را برای پاویون ایران داده است و امیدواریم که به کمک دولتی ها و بخش خصوصی بتوان حضوری موفق رارقم زد.
رییس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: هدف از حضور در این رویداد بهره برداری تجاری است. حامیان مالی در هر پاویون در کشتی بخش خصوصی حرکت می کنند. به طور مثال پاویون هلند کشاورزی و ابتکار را در این رویداد ارایه می کند یعنی در تلاش است که آخرین تکنولوژی های کشاورزی را عرضه کند. پاویون هند نیز معرفی صنایع استیل  را در این رویداد مد نظر دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و امارات در ارتباط با اهداف و فرصت ها در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی عنوان کرد: نمایش دستاوردهای جدید کشور در حوزه علم و آینده، بهره برداری از فرصتهای تجاری ایجاد شده در پاویون با حضور ۲۵ میلیون بازدید کننده اکسپو، معرفی پتانسیل های اقتصادی و تولیدی کشور و برندسازی آن در جهت گسترش مبادلات تجاری، اعزام هیات های تجاری و تشکیل جلسات B2B ،معرفی پتانسیل های گردشگری کشور در جهت افزایش درآمد این بخش ،بهره برداری از فضای تجاری در پاویون به منظور معرفی و فروش کالاهای دارای مزیت نسبی کشور بر اساس مطالعات کمیته اقتصادی، افزایش و ارتقا رشد تبادلات اقتصادی و بین المللی، بازار سازی برای کالاهای دارای مزیت نسبی ،معرفی اقلیم و تنوع آب و هوایی کشور و آشنایی بازدید کنندگان با نژاد، اقوام و قبایل کشور از جمله این اهداف می باشد.

فرزانگان با اشاره به لزوم استفاده از فرصت های تجاری پاویون ایران در رویداد اکسپو گفت: معرفی محصول در قالب فیلم معرفی ایران در ویدئو والها video wall به مدت ۱۸۰ روز، ،امکان عرضه محصول در فضای تجاری پاویون و فروش آن، اجازه حضور نمایندگان شرکتها جهت عرضه کالا، تبلیغات با شیوه های متفاوت و علمی ، استفاده از لوگوی Expo در وب سایت شرکت های متقاضی بعنوان حامی اکسپو و... از جمله فرصت های تجاری پاویون ایران در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی است.

رییس اتاق مشترک ایران و امارات در ارتباط با معرفی محصول در  قالب فیلم در فضای پاویون ایران گفت: امکان فروش27 محصول مصوب در فضای تجاری پاویون وجود دارد.
وی در ادامه به مسئولیت دستگاه های مختلف در نمایشگاه اکسپو  اشاره کرد و گفت:
1-معاونت فناوری ریاست جمهوری مشغول نمایش دستاوردهای کشور در چارچوب تم اکسپو ومجری بخش فناوری HighTech ایران است.
٢- وزارت صنعت، معدن و تجارت ( معاونت صنایع ) در ارائه توانمندی ها در بخش صنعتی و تولیدی متمرکز است.
٣- وزارت ارشاد ( بنیاد رودکی )، موسیقی اصیل ایرانی و آیین اقوام ایرانی را برنامه ریزی می کند
۴- وزارت اقتصادی و دارایی ( سازمان سرمایه گذاری ) ،به دنبال معرفی طرح های جذب سرمایه گذاری خارجی است.
۵- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، توانمندی های بخش های مرتبط با گردشگری و صنایع دستی ایران را به نمایش خواهد گذاشت.
۶- اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران ( اتاق بازرگانی ایران و امارات ) ،مجری امور هیات های تجاری است.
۷- مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مجری اهداف مناطق آزاد کشور هستند
۸- مرکز ملی فرش ایران مجری ارائه هنر صنعت فرش دستباف ایران است
۹-خانه معدن ایران از توانمندی های صنایع معدنی ایران خواهد گفت
۱۰- شرکت صابر انصار جهت بهره برداری از فرصت های تبلیغاتی پاویون ایران در اکسپوانتخاب شده است.

فرزانگان گفت: نکته مهم نمایشگاه ها با رویکرد MISE  است و امکان بازدید ۲۵ تا ۴۰ میلیون بازدیدکننده در اکسپو و عرضه اقلام مورد نیاز کشاورزی، خوراکی، صنایع غذایی و...وجود دارد که در این راستا از سازمان توسعه تجارت در خواست نمودیم که مسیر سبز از طریق گمرک برای صادرات کالاهای ایرانی تعریف شود تا در سریع ترین زمان کالاها به دست مشتری برسد.

به گفته وی جایگاه امارات به عنوان یک هاب تجاری مهم، باعث شده است که همه کشور‌های دنیا برای تجارت از این کشور استفاده کنند و بسیاری از اقلام نهایی و حتی کالا‌های اساسی مورد نیاز ایران، از طریق امارات به کشورمان صادر شده است.

اکسپو فرصتی برای حضور دربازارهای منطقه منا

مهندس پدرام ایژکی زاده، قائم مقام مدیرعامل  شرکت صابر انصار مهر نیز در این نشست گفت: رویداد اکسپو فرصتی کم نظیر برای کشورهای مشارکت کننده، على الخصوص کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران برای بازاریابی و ورود به بازارهای صادراتی و جدید در مناطق منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) و اوراسیا فراهم خواهد نمود، لذا شرکتهای توانمند صادراتی می توانند از این فرصت طلایی جهت معرفی توانمندی های خود نهایت بهره برداری را داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران به منظور حضور حرفه ای فعالان اقتصادی و کارآفرینان فضایی اختصاصی و مستقل به متراژ ۲۰۱۴ مترمربع در یکی از بهترین موقعیتهای موجود در نمایشگاه اکسپو دہی برپا نموده است.

وی افزود: یکی از اتفاقات مهم در رویداد اکسپو این است که شرکت های تجاری با برندهای جدید  در شش ماه برگزاری این رویداد با برنامه ریزی و شناسایی بازار هدف و مارکتینگ می توانند خوب عمل کنند.

وی گفت: پاویون ایران در بهترین نقطه از نمایشگاه اکسپو و روبروی ساختمان اصلی اکسپو قرار گرفته است . در پاویون ایران فضایی برای جلسات BtoB آماده شده است.
قائم مقام مدیرعامل  شرکت صابر انصار مهر بیان کرد: سه مانیتور بزرگ از بیرون از پاویون تا داخل برای تبلیغات شرکت ها در نظر گرفته شده است و برای پخش هر تیزر زمان مشخص شده است.

پدرام گفت: برای صنایع کوچک نمایشگاه مجازی برگزار می شود.

وی در باره ایرواکسپو، سامانه آنلاین نمایشگاهی گفت: ایروکسپو به عنوان اولین و بزرگترین پلتفرم برگزاری نمایشگاه آنلاین در کشور پهناور ایران با لحاظ نمودن شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم امکان حضور تمامی فعالان اقتصادی و کارآفرینان کشور برای ارائه خدمات و محصولات خود، بستری مجازی را با هزینه های منطقی فراهم آورده است، این سامانه مفتخر است با بهره گیری از تجارب ارزشمند داخلی و بین المللی بستری حرفه ای جهت تعاملات تجاری فراهم ساخته و موجبات حضور موثر فعالان اقتصادی، صنعتی و خدماتی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های بین المللی فراهم آورد. به این منظور فعالان برتر اقتصادی کشور می توانند با دریافت غرفه مجازی در ایروکسپو نسبت به معرفی خدمات و محصولات خود اقدام نموده و از امکانات موجود من جمله برگزاری نشسته های تجاری مجازی با بازدیدکنندگان بین المللی بهره برداری نمایند.

آریا مجیدی، مشاور اتاق بازرگانی ایران و امارات در حوزه اکسپو نیز در پاسخ به پرسش ها و پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضای حاضر در وبینار گفت: اکسپو ‌فرصت بی بدیلی است که کمتر رخ می دهد  تا شرکت ها و بنگاههای اقتصادی خود را بیشتر معرفی کنند اما تفاوت این اکسپو نسبت به سایر اکسپو ها این است که امکان اختصاص غرفه به هیأت های تجاری وجود ندارد و به نوعی بنگاه‌های اقتصادی باید خود را با رویکردهای موجود تطبیق دهند.

وی با بیان این که تم های اکسپو توجه کشورها را به خود جلب می کند، گفت: قرار گرفتن ایران در زون تحرک می تواند یک فرصت همه جانبه برای کشور قلمداد شود تا بتوان با استفاده از این موقعیت توانمندی ایران را اثبات کرد.