فرزانگان در گفتگو با رادیو اقتصاد: اکسپو دبی، آغازی فصل نو در دیپلماسی اقتصادی/ تقسیم بندی وظایف در اکسپو برای حضور موفق تر

08 شهریور 1400 1067 بازدید

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: طبق فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور، مبنی بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه ،اکسپو دبی می تواند  آغاز فصلی نو در دیپلماسی اقتصادی باشد که  باید از این فرصت حداکثر استفاده شود و امیدواریم وزیر صمت و وزیر اقتصاد از اکسپو  و اتاق مشترک ایران و امارات حمایت لازم را به عمل آورند.

به گزارش اتاق ایران و امارات، دکتر فرشید فرزانگان، رییس اتاق مشترک ایران و امارات در یک گفتگو با رادیو اقتصاد، اکسپو را بزرگترین رویداد اجتماعی، فرهنگی، علمی و تجاری جهان و منطقه برشمرد و گفت: کشورها براساس موضوع برگزاری اکسپو چشم اندازها، برنامه ها، پتانسیل های اقتصادی و اجتماعی کشورشان را با نگاه فناورانه به منظور یافتن راهکارها  برای چالش های پیش رو در پنج سال آینده در شکلی بسیار نوین معرفی می کنند.

وی با بیان این که، روح آموزش و ارتباط هر پاویون بر مبنای تم اکسپو تعریف می شود، گفت: شعار اکسپو دبی «پیوند افکار ،خلق آینده» است.

مسئول کمیته اکسپو اتاق بازرگانی ایران افزود: در واقع اکسپو دبی به دلیل بکارگیری و پیوند اذهان خبره اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سعی دارد تا آینده جهان را به آینده ای مطمئن تبدیل کند و شعارها و تم هایی که برای اکسپو تعریف می‌شود، بر  اساس یک برنامه ای تعریف است. به طور مثال در اکسپو بعدی که در ژاپن برگزار خواهد شد، همچنان رویکرد آینده مشاهده می شود و انتظار می رود در اکسپو ۲۰۲۰دبی رویکرد آینده کشورمان به خوبی نمایش داده شود.

فرزانگان تاکید کرد: نمایشگاه اکسپو در قالب سه بال فرصت‌‌، پایداری وتحرک  طراحی و اجرا شده که موقعیت پاویون ایران در بال تحرک است و بر پشتیبانی  و لجستیک با نگاه به آینده تاکید دارد و لذا باید این مطلب را در تمامی برنامه ها لحاظ کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به جایگاه اکسپو باید بدانیم جایگاه کشور ما در این رویداد بین المللی بی نظیر که در همسایگی کشور ما برگزار می‌شود، در کجا قرار دارد و چگونه می توان از آن بهره مند شد؟

رییس اتاق مشترک ایران و امارات  با اشاره به محدودیت های بودجه و مشکلات سازمان برنامه و بودجه در تامین سرمایه لازم در تکمیل پاوین ایران در اکسپو گفت:  کار اکسپو در آذرماه سال گذشته با وجود فراگیری بیماری کرونا و محدودیت هایش با تلاش های دکتر حسن زمانی، رییس شرکت سهامی نمایشگاههای ایران آغاز شد و به تبع شرکت سهامی نمایشگاه ها با توجه به کاهش درآمد ها  ازمحل  برگزاری نمایشگاه ها از نظر نقدینگی با مشکل مواجه شد.

وی با اشاره به مشکلات جابجایی پول و ترنسفر ان برای تکمیل پاویون ایران افزود: دکتر حسن زمانی در آن فرصت محدود و هم زمانی با تغییر دولت سعی کرد که همه  تلاش خود را به کار گیرند  و بهترین خود را ارایه دهند.

مسئول کمیته اکسپو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سئوال مجری رادیو که برای حضور بهتر و موثرتر آیا هارمونی وهماهنگی های لازم صورت گرفته و تقسیم وظایف به گونه ای هست که یک سمفونی خشایند به صدا درآید ، گفت:  در هفته های گذشته لیست دست اندرکاران اکسپو دبی در قالب بیانیه ای  از سوی ستاد ملی  اکسپو اعلام کردند که در آن نقش و وظایف هر یک مشخص ومعین است:

1-معاونت فناوری  ریاست جمهوری مشغول نمایش دستاوردهای کشور در چارچوب تم اکسپو ومجری بخش فناوری HighTech ایران

٢- وزارت صنعت، معدن و تجارت ( معاونت صنایع ) در ارائه توانمندی ها در بخش صنعتی و تولیدی متمرکز است.

٣- وزارت ارشاد ( بنیاد رودکی )، موسیقی اصیل ایرانی و آیین اقوام ایرانی را برنامه ریزی می کند
۴- وزارت اقتصادی و دارایی ( سازمان سرمایه گذاری ) ،به دنبال  معرفی طرح های جذب سرمایه گذاری خارجی است.
۵- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، توانمندی های بخش های مرتبط با گردشگری و صنایع دستی ایران را به نمایش خواهد گذاشت.
۶- اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران ( اتاق بازرگانی ایران و امارات ) ،مجری امور هیات های تجاری است.

۷- مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مجری اهداف مناطق آزاد کشور هستند
۸- مرکز ملی فرش ایران مجری ارائه هنر صنعت فرش دستباف ایران است

۹-خانه معدن ایران از توانمندی های صنایع معدنی ایران خواهد گفت

۱۰- شرکت صابر انصار جهت بهره برداری از فرصت های تبلیغاتی پاویون ایران در اکسپوانتخاب شده است.

۱۱- شرکت همایش آفرینان جاوید ،مجری ارائه غذا و نوشیدنی ایرانی در رستوران پاویون خواهد بود.

۱۲- شرکت دیدبان سرمایه ،مجری بخش تجاری پاویون و کالاهای قابل فروش است.

۱۳- شرکت آوای هنر متعالی تدوین سناریو بازدید و امور فرهنگی را برعهده گرفته است.

۱۴- شرکت معرفان رسانه پویا ، مجری مستندسازی پاویون خواهد بود.

اکسپو به عنوان یک فرصت صادراتی مهم است

وی افزود: یعنی با توضیحات ارایه شده این هماهنگی ها انجام شده است و درخواست ما برای این بیانیه از  شرکت سهامی نمایشگاه های ایران بوده است که زودتر این را اعلام می کردند تا هیات های تجاری با این فضا آشنایی بیشتری  پیدا کنند و وظایف خود را بدانند و  تیم قوی برای بروز فرصت های صادراتی به وجود آید چرا که   فرصت های صادراتی اکسپو برای ما و اتاق بازرگانی ایران بسیارحایز اهمیت است.

فرزانگان گفت: اکسپو فرصتی  است که به منظور تامین اقلام کالاهای مورد نیاز گردشگران است و چه فرصتی را بهتر از اکسپو برای معرفی برند ایران می توان یافت که 25الی40میلیون بازدیدکننده از سراسر دنیا که 70درصد  آن ها غیر اماراتی هستند.

وی با بیان  این که  ما در این زمینه با سازمان توسعه تجارت و گمرک مکاتبه کردیم که در این مدت خط گرین لاین  گمرکی را بگذارند تا کالاهای فساد پذیر بلافاصله از کشور خارج شود گفت:  استعداد خوبی برای صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی در ایران وجود دارد اما برند ایرانی در جهان و منطقه ارزان به فروش می رود.

مسئول کمیته اکسپو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که  شرایط کشور برای جذب سرمایه گذار مهیا نیست  و باید  اکنون بیشتر به فکر جلوگیری از فرار سرمایه ها بود ، گفت: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که  اکسپو دبی بهترین فرصت برای پیاده سازی برنامه های ما است و اگر فرصت جذب سرمایه گذار در کشور امکان پذیر نیست لا اقل می توان برای شروع  با طراحی خلق زنجیره ارزش مشترک به این مقوله بپردازیم.

ترمیم برند ایران در اکسپو دبی

رییس اتاق مشترک ایران و امارات حضور یا تشکیل همایش های بین‌المللی را برای برندهای کشور مهم برشمرد و افزود: برندهای معتبر با تشکیل همایش های بین المللی و معرفی کالاهای خود  برندسازی بین المللی انجام دهند. متاسفانه برند ایران به دلیل ارزان فروشی، عدم رعایت اخلاق تجارت توسط بعضی از تاجران که قانون تجارت را رعایت نمی کنند و عدم توجه به روابط بلندمدت  با مشتری  آسیب جدی دیده است.

فرزانگان گفت: اتاق بازرگانی برای هیات های تجاری که مسئولیت آن را بر عهده اتاق مشترک ایران و امارات قرار داده  مجموعه ای از تورهای تجاری، صنعتی، دانشگاهی،همایش هاو رویدادها، سمینارها و سمپوزیم را برنامه ریزی کرده است که به دلیل شناخت اتاق مشترک با فعالان اماراتی و تجار ایرانی  مقیم امارات  درحال هماهنگی هستیم تا این تورها برای علاقه مندانی که از ایران به دبی می روند، هماهنگ کنیم.

مسئول کمیته اکسپو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: کمیته اکسپو اتاق بازرگانی ایران بیشترین مکاتبات را درسطح  اتاق بازرگانی و تشکل های بخش خصوصی این دوره انجام داده‌است به طوری که با همه‌ی  اتاقهای بازرگانی، مشترک، تشکل ها به ویژه تشکل های صادراتی مکاتبه کردیم که از این فرصت بهره‌مند شوند و از سوی دیگر از هیات های اماراتی و  هیات های کشورهای مختلف و به‌ویژه ایرانیان مقیم امارات درخواست نمودیم که از این فرصت استفاده کنند تا صادرات و تجارت با امارات را ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: باید از این فرصت که می تواند آغز فصلی نو در دیپلماسی اقتصادی باشد حداکثر استفاده  را ببریم  و امیدواریم وزیر صمت و وزیر اقتصاد از اکسپو  و اتاق مشترک ایران و امارات حمایت کنند تا اثر بخشی این رویداد مهم که با تلاش فراوان هماهنگ شده را برای کشور عزیزمان  شاهد باشیم.