ابتکار جدید اتاق دوبی برای توسعه صادرات/ شناسایی فرصت های صادراتی با کمک فناوری اطلاعات
اتاق دبی با هدف برانگیختن عملکرد اقتصادی و تجارت خارجی امارت دبی و با بررسی فرصت های صادراتی دست نخورده ابتکار جدیدی را در وب سایت خود راه اندازی کرده است.
به گزارش اتاق ایران و امارات این سرویس جدید با شناسایی خلاء های صادراتی که معامله گران دبی می توانند در صادرات به این بازارها از آن استفاده کنند به دنبال بازکردن افق های جدید برای افزایش قابلیت های صادراتی گروهی از کالاهای خاص و بازارهای استراتژیک مهم در سطح جهان است و در این باره به تجار اماراتی کمک می کند.
این ابتکار به عنوان یک سرویس جدید ارائه شده توسط اتاق دوبی در وب سایت خود در دسترس است.
در مواردی که اطلاعات و ارزیابی هایی در مورد شکاف صادراتی برای کالاهای خاص در بازارهای خاص ارائه می شود ،این امر تجار دبی را قادر می سازد تا با صادرات حدود 26 کالای فهرست شده به 30 بازار در سراسر جهان از مزایای آن بهره مند شوند.
به ویژه بازارهای کشورهای خاص اروپا ، شورای همکاری خلیج فارس ، خاورمیانه و شمال آفریقا وکشورهای آسیا.
اتاق دبی مجموع ارزش سالانه فرصت های صادراتی را حدود 10.5 میلیارد دلار برآورد کرده است و نشان می دهد که فرصت های صادراتی دست نخورده ای در این بازارها به ارزش 10.5 میلیارد دلار وجود دارد که تجار دبی و امارات می توانند از آن برای افزایش عملکرد صادراتی خود استفاده کنند.
برنامه ریزی برای صادرات بیشتر طلا، مس و لوازم آرایشی
- در بالای لیست کالاهایی قرار می گیرد که می توانند در عملیات صادرات آینده مورد استفاده قرار گیرند جواهرات است که رقم صادراتی قابل پیش بینی را سالانه 6.6 میلیارد دلار برآورد کرده است.
در اطلاعاتی که بر روی سایت اتاق دوبی بارگذاری شده بازار هنگ کنگ دارای بالاترین پتانسیل استفاده نشده در صادرات طلا و جواهر است که 1.5 میلیارد دلار برآورد شده است .
واردات فعلی طلا و جواهر از امارات متحده عربی به 1.1 میلیارد دلار است.
سوئیس در حال حاضر بیشترین سهم صادرات جواهرات از امارات متحده عربی را دارد که 4.6 میلیارد دلار برآورد شده است.
با این وجود هنوز دارای پتانسیل استفاده نشده 1.3 میلیارد دلار است . این کشور اروپای مرکزی از نظر پتانسیل صادرات استفاده نشده با عراق به طور مشترک در رتبه دوم قرار دارند که هر یک به نوعی دارای پتانسیل استفاده نشده 1.3 میلیارد دلار است.
- سیم مسی با 924 میلیون دلار دومین فرصت صادراتی را تشکیل می دهد و هند به عنوان بازار با پتانسیل "استفاده نشده" به ارزش 208 میلیون دلار شناخته می شود. واردات سیم مسی هند از امارات متحده عربی اکنون 453 میلیون دلار است.
محصولات آرایشی ، لوازم آرایشی و مراقبت از پوست در میان کالاهایی است که دارای پتانسیل صادراتی بکر هستند .با فرصت صادراتی تقریبی 350 میلیون دلارو بنابراین در رتبه سوم قرار گرفتند.
سه بازار آسیا ، چین ، هنگ کنگ و سنگاپور ، سه موقعیت برتر را از نظر پتانسیل کشورها در این کالاها به خود اختصاص داده اند.
چین با پتانسیل های استفاده نشده برای زیبایی ، لوازم آرایشی و مراقبت از پوست در حدود 186 میلیون دلار در رتبه نخست قرار دارد در حالی که صادرات فعلی امارات در این حوزه تنها 3 میلیون دلار است .
پس از آن هنگ کنگ با فرصت صادراتی 64 میلیون دلاری است که صادرات فعلی 6.5 میلیون دلار می باشد.
سنگاپور با توان جذب 24 میلیون دلار لوازم ارایشی امارات در رتبه چهارم قرار دارد که صادرات فعلی به آن 2.4 میلیون دلار است.
تجزیه و تحلیل بازار و کالا در این ابتکار مبتنی بر شاخص پتانسیل صادرات ITC است ، که فرصتها و پتانسیلهای صادر نشده را از یک مدل اقتصادی شناسایی می کند و چندین عامل کلیدی از جمله روابط تجاری دوجانبه ، شرایط دسترسی به بازار و عرضه صادرکنندگان و تقاضای بازار هدف را مدن ظر قرار می دهد.
در میان 26 کالای دیگر که تحت این طرح مشخص شده اند می توان به چای ، طلا ، ماهی های آماده یانیمه آماده ، صابون ، کتابها و بروشورهای چاپی ، قطعات ماشین آلات ، وسایل برقی ، وسایل نقلیه عمومی ، عطرها ، آماده سازی غذا و سایر موارد اشاره کرد.