فرزانگان : اکسپو ۲۰۲۰دبی، فرصتی همه جانبه برای تثبیت جایگاه ایران
رییس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: اکسپو ۲۰۲۰دبی جایگاه کشور را تقویت می کند و برگزاری این نمایشگاه فرصتی است که ایران با حضور خود بتواند بیش از گذشته در عرصه های بین المللی تاثیرگذار باشد.
به گزارش اتاق مشترک ایران و امارات ، دکتر فرشید فرزانگان، رییس اتاق مشترک ایران و امارات در نشست کمیته اکسپو باشگاه تلاشگران ارزش آفرین کشور در ارتباط با موضوع اکسپو اظهار کرد: در دنیا حدود ۳۲۰۰۰ نمایشگاه در سال برگزار می شود که ۴۵ میلیون شرکت نمایشگاهی آن را برگزار کرده و حدود ۳۰۳ میلیون بازدید کننده را به خود جذب می کنند. برگزار کنندگان و بازدید کنندگان هر سال حدود ۱۳۷ میلیارد دلار برای نمایشگاه ها هزینه می کنند.
وی افزود: در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱٫۲۱۷ فضای نمایشگاهی وجود داشت که این تعداد در مجموع در حدود ۳۴٫۷ میلیون متر مربع فضا در اختیار دارد. از سوی دیگر ۳٫۲ میلیون شغل در مجموع به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط صنعت نمایشگاهی حمایت می شود.
رییس اتاق مشترک ایران و امارات افزود: كل بازده فروش صنعت نمایشگاهی شامل خروجی مستقیم، غیر مستقیم و القایی چیزی در حدود ۳۲۰ میلیارد دلار در سال است. از طرفی صنعت نمایشگاه در دنيا ۱۹۸ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی ایجاد می کند که این بخش را در رده بندی ۵۶ امین اقتصاد بزرگ دنیا بالاتر از کشورهایی نظیر مجارستان، کویت، سریلانکا و اکوادر قرار می دهد.
فرزانگان در تعریف اکسپو گفت: اکسپوها رویدادهای بین المللی هستند که بیش از سه هفته به طول می انجامد و ماهیت غیر تجاری دارند و به منظور راهکار برای چالش های اساسی که نوع بشر با آن مواجه است، برگزار می شود. این چالش ها از طريق تم اکسپو شناسایی و معرفی می شوند که مانند یک صفحه نمایشی عمل می کند و مشارکت کنندگان می توانند دستاوردهای خود را در آن به نمایش بگذارند، روح آموزش و ارتباطی حاکم بر این اکسپوها نشات گرفته از تم اصلی، موجب تشويق مشارکت کنندگان بین المللی به مبادله ایده و بهترین عملکردها شده و به ارائه راهکار و توسعه شکل جدیدی از همکاری بین المللی می شود.
وی با بیان اینکه از نظر محتوایی حیات نمایشگاه های جهانی و اکسپوها را می توان به سه دوره تقسیم کرد، بیان کرد: دوره اول – ۱۸۵۱ تا ۱۹۳۷: صنعتی شدن در این دوران نمایشگاه های جهانی به طور ویژه بر تجارت متمرکز بودند و شهرت شان را از به نمایش گذاشتن ابداعات و پیشرفت های علمی و فنی بشر داشتند.
دوره دوم – ۱۹۳۹ تا ۱۹۸۶: مبادلات فرهنگی در این دوران نمایشگاه های جهانی هر چه بیشتر بر موضوعات مهم فرهنگی تمرکز کردند و مسائل مربوط به انسان را در کانون توجه خود قرار دادند.
دوره سوم – از ۱۹۸۸ تاکنون: بازنمایی نمادهای ملی: اکسپوهای این دوره با نظم بیشتر و به شکل دمواکراتیک تری برگزار شده اند. پراکندگی برگزاری اكسپوها پراکندگی منطقی تری بود و به نسبت دوره های گذشته کشورهای بیشتری امکان میزبانی یافتند. کشورها در این دورانم از غرفه هایشان به عنوان ابزاری برای بهبود تصویر ملی خود استفاده کردند.
رییس اتاق مشترک ایران و امارات افزود: تاکنون حدود ۶۰ اکسپو در ۲۴ شهر برگزار شده است. بر این اساس، غرفه های نمایشگاههای اکسپو براساس موضوع هایی خاص برپا می شوند تا تفسیر کشور مربوط را از آن موضوع نشان دهند. برای نمونه، در نمایشگاه هایی که جمهوری اسلامی ایران حضور داشته است، موضوع های انسان، طبیعت و تکنولوژی» در اکسپوی ۲۰۰۰ هانوفر (آلمان)، «خرد طبیعت» در اکسپوی ۲۰۰۵ أیچی (ژاپن)، «شهر بهتر، زندگی بهتر» در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای (چین) و «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان (ایتالیا) مطرح بوده است.
فرزانگان در ارتباط با اکسپوی ۲۰۲۰ دبی عنوان کرد: مرکز اصلی اکسپو ۲۰۲۰، سایت ۴۳۸ هکتاری (بیش از دو برابر مساحت EXPO میلان)، بخشی از مرکز تجارت جدید دبی خواهد بود. کار توسعه شهری جبل على، واقع در نیمه راه بين دبی و ابوظبی؛ در سال ۲۰۱۵ آغاز و طبق برنامه ریزی این محل برای سال ۲۰۱۹ آماده شد. پیش بینی می شود که این اکسپو حدود ۲۵ تا ۴۰ میلیون بازدید کننده و بیش از ۱۹۰ کشور شرکت کننده داشته باشد و پیش بینی ما نیز همین است که تعداد بازدیدکنندکان کمتر از ۱۵میلیون نباشد.
وی افزود: پیام اکسپو دبی پیوند افکار، ساخت آینده است ودبی تا به امروز میلیاردها دلار برای زیرساخت نمایشگاه اکسپو و تبلیغات آن هزینه کرده است.
رییس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: زیر موضوعات اکسپوی ۲۰۲۰ دبی شامل فرصت(در مورد باز شدن پتانسیل در درون افراد و جوامع برای ایجاد یک آینده بهتره شامل حوزههای آموزش، اشتغال،صنایع، سرمایه مالی و حکومت) ، تحرک(بر جنبه های دقیق تر و کارآمدتر افراد، کالاها و ایده ها تمرکز می کند و مشکلات مربوط به حوزه هایی مانند: حمل ونقل، سفر و اکتشاف، تحرک شخصی، تدارکات، و اتصال دیجیتالی را شامل می گردد)و پایداری( به مفهوم زندگی در تعادل بر روی سیاره زمین می پردازد. به همین ترتیب، این زیرشاخه شامل نوآوری ها وشیوه های حفاظت از اکوسیستم های مدیریت منابع و طراحی محیطها و سیستم های اقتصادی برای کاهش تغیرات اقلیمی و ایجاد مزایای پایدار می باشد) است.
فرزانگان، حضور ایران در اکسپو دبی را مهم برشمرد و تاکید کرد: در اکسپو دبی حضور ایران بصورت پاویون مستقل است، این در حالیست که در طول دوره های مشارکت اکسپوها، برای بار دوم، ایران بصورت مستقل و به شکل پاویون مشارکت خواهد نمود. در دوره های گذشته و تا سال ۲۰۰۰، ایران در پاویون های مشترک حضور می یافت. در اکسپو های سال ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ ایران از سالن های ساخته شده توسط برگزار کننده استفاده کرده بود و از سال ۲۰۱۵ با دریافت زمین، نسبت به ساخت پاویون با تم ویژه مرتبط با موضوع اکسپو اقدام نمود.
وی افزود: ایران در چندین اکسپو پیش از انقلاب مشارکت فعال داشته است. شاخص ترین پاویون ایران در قبل از انقلاب، توسط عبدالعزیز فرمانفرمایان برای اکسپو ۱۹۶۷ مونترال کانادا طراحی و ساخته شد و شاخص ترین آن در پس از انقلاب پاویون کشورمان در اکسپو ۲۰۱۵ میلان بوده که در گروه پاویون های ۲۰۰۰ متر، در بخش Exhibition Design مقام دوم را کسب نمود. در اکسپو دبی زمینی به مساحت ۲۰۱۴ مترمربع در منطقه تحرک و در مجاورت کشورهای فرانسه و مکزیک به ایران اختصاص داده شده است. زیربنای پاویون ایران ۱۱۰۰ مترمربع خواهد بود.
رییس اتاق مشترک ایران و امارات در ارتباط با اهداف و فرصت ها در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی عنوان کرد: نمایش دستاوردهای جدید کشور در حوزه علم و آینده، بهره برداری از فرصتهای تجاری ایجاد شده در پاویون با حضور ۲۵ میلیون بازدید کننده اکسپو، معرفی پتانسیل های اقتصادی و تولیدی کشور و برندسازی آن در جهت گسترش مبادلات تجاری، اعزام هیات های تجاری و تشکیل جلسات B2B ،معرفی پتانسیل های گردشگری کشور در جهت افزایش درآمد این بخش ،بهره برداری از فضای تجاری در پاویون به منظور معرفی و فروش کالاهای دارای مزیت نسبی کشور بر اساس مطالعات کمیته اقتصادی ، افزایش و ارتقا رشد تبادلات اقتصادی و بین المللی، بازار سازی برای کالاهای دارای مزیت نسبی ،معرفی اقلیم و تنوع آب و هوایی کشور و آشنایی بازدید کنندگان با نژاد، اقوام و قبایل کشور از جمله این اهداف می باشد.
فرزانگان با اشاره به لزوم استفاده از فرصت های تجاری پاویون ایران در رویداد اکسپو گفت: معرفی محصول در قالب فیلم معرفی ایران در ویدئو والها video wall به مدت ۱۸۰ روز، ،امکان عرضه محصول در فضای تجاری پاویون و فروش آن، اجازه حضور نمایندگان شرکتها جهت عرضه کالا، تبلیغات با شیوه های متفاوت و علمی ، استفاده از لوگوی Expo در وب سایت شرکت های متقاضی بعنوان حامی اکسپو و... از جمله فرصت های تجاری پاویون ایران در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی است.
به گفته فرزانگان، اکسپو جایگاه کشور را تقویت می کند و برگزاری این نمایشگاه فرصتی است که ایران با حضور خود بتواند بیش از گذشته در عرصه های بین المللی تاثیرگذار باشد.
رییس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: برای برگزاری نشستهایB toBبا اتاق های مشترک ایران و آلمان ،ایران و برزیل ،ایران و ارمنستان وایران و اردن در حال مذاکره هستیم.
فرزانگان برگزاری همایش همزمان با رویداد اکسپو را در پاویون ایران موثر برشمرد و افزود: اکسپو فرصت مناسبی برای فعالین گردشگری تا گردشگران را با استفاده از مارکتینگ مناسب به سمت بازدید از مناطق گردشگری ایران سوق دهند به طور مثال گردشگران با پرواز دبی به شیراز میتواند از جاذبههای توریستی و گردشگری این شهر بازدید کنند و با انجام این کار ارز در داخل کشور باقی میماند.
وی در پایان به سئوالات مطرح شده پاسخ داد و گفت: برای حضور هیات های تجاری و گروه های تجاری در رویداد اکسپو باید برنامهریزی کنیم. در ارتباط با اتاق B to B بیست متر مربع به اتاق مشترک ایران و امارات اختصاص یافته است و میتوان از امکانات آن برای هیات های تجاری استفاده کرد.
فرزانگان گفت : ارتباط با قوه قضاییه برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و با توجه به نزدیک شدن به رویداد اکسپو دبی آن را پیگیری میکنیم.
وی افزود: اکسپو توسط دولت ها اداره می شود و هرگونه اتفاق و رویداد در کمیته های مربوطه باید مصوب شود بنابراین پیشنهادهای شرکت های حاضر در این نشست باید در این کمیته ها مصوب شود.
وی اظهار کرد: ارتباط اتاق مشترک ایران و امارات با اتاق بازرگانی رسمی است و آن ها بر توسعه روابط ۲۰الی۳۰ هزار میلیارد دلار با ایران تاکید می کنند و با توجه به فضای المپیک گونه اکسپو دبی این فرصت را باید مغتنم شمرد و برای جذب سرمایه گذاران با برنامه های مشوق تولید باید تلاش کرد.
رییس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: دبی و عمان فرصت مناسبی برای حضور شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی ایرانی است.
وی گفت: همزمانی رویدادها را باید قدر بدانیم چرا که بیشترین فعالین اقتصادی در این رویدادها حضور دارند و می توان از ظرفیت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ نیز در این باره استفاده کرد.