هشدار گرانی در امارات / حمل و نقل و اکسپو برای امارات تورم می سازند؟

مهران ابراهیمیان- اگر چه امسال ، سال عبور تدریجی از رکود  در تجارت خارجی را تجربه خواهیم کرد اما به نظر می رسد امارات متحده عربی در ادامه با تورم ناشی از دو عامل افزایش هزینه های حمل و نقل دریایی و افزایش تقاضای ناشی از اکسپو مواجه باشد که احتمالا شاخص های موثر در تورم را تحت تاثیر قرار دهد .

به گزارش اتاق بازرگانی ایران و امارات  نشانه هایی از افزایش قیمت ها در اجاره مسکن به خصوص در محدوده نمایشگاه اکسپو  وجود  دارد که نشان از آماده سازی کشورها برای حضور در نمایشگاه اکسپو 2020 دارد . به همین تناسب چنانچه  دولت امارات پیش بینی لازم  را در تامین کالاهای مورد نیاز حدود 20 میلیون گردشگر را نداشته باشد باید انتظار داشت فشار تقاضای افزوده شده خود را در افزایش قیمت های کالاها به خصوص در دبی نشان دهد.

اما این تمام ماجرا نیست زیرا  علاوه بر این نقش افزایش هزینه های حمل و نقل دریایی نیز در بالا رفتن قیمت ها اثر گذار خواهد بود .

اسحاق جان در گزارش خود که در رسانه خلیج ( فارس ) نیوز منتشر شده ، پیش بینی کرده است: مصرف کنندگان در امارات متحده عربی به زودی با افزایش قیمت اجتناب ناپذیری در طیف گسترده ای از کالاها و محصولات روبرو خواهند شد زیرا افزایش ناگهانی هزینه های حمل و نقل نشانه های کمی از کاهش نشان می دهد و برای این منظوربه تاجران و واردکنندگان هشدار داده است .

بزرگنمایی خارق العاده در هزینه حمل و نقل دریایی و هوایی و هزینه های بی رویه دریافت شده توسط برخی از نمایندگان بار همراه با افزایش قیمت مواد اولیه و محصولات باعث شده تا تنها گزینه  پیش روی  تجار و واردکنندگان بالا بردن قیمت باشد.

وی در گزارش خود علت گرانی هزینه حمل و نقل  در سطح جهان را  ترکیبی از عوامل مانند افزایش تقاضای حمل و نقل ، کمبود کانتینر ، بندرهای اشباع شده و تعداد بسیار ناچیزی از کشتی ها و کارکنان اسکله بیان کرده است و خبر داده که  شیوع همه گیری کرونا ی اخیر در مراکز صادراتی آسیا مانند چین اوضاع را بدتر کرده است.

از آنجا که بیش از 80 درصد از کل کالاهای مورد معامله در امارات متحده عربی از طریق دریا حمل می شود ، موج های افزایش بار حمل و نقل تهدید می کند که قیمت همه چیز از مواد اولیه، مصالح ساختمانی، کالاهای IT ، وسایل الکترونیکی ، لوازم خانگی و اتومبیل گرفته تا مواد غذایی را افزایش دهد.

بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی ، ارزش واردات سالانه توسط امارات در سال 2019 267.94 میلیارد دلار بوده است.

به گفته تحلیلگران ، در سطح خرده فروشی ، فروشندگان در امارات متحده عربی با دو گزینه روبرو هستند - یا برای افزایش قیمت و یا جذب هزینه ای که بعداً به مصرف کنندگان منتقل می شود ، و این به معنای گران تر بودن کالاها است.

حمل یک کانتینر 40 فوتی محموله دریایی از شانگهای به دبی اکنون رکورد 6150 دلار هزینه را زده است  که این یک افزایش نجومی 700 درصدی در 15 ماه گذشته است

پاراس شهدادپوری ، رئیس گروه شرکت های نیکای گفت: حمل یک کانتینر 40 فوتی محموله دریایی از شانگهای به دبی اکنون رکورد 6150 دلار هزینه را زده است  که این یک افزایش نجومی 700 درصدی در 15 ماه گذشته است.

"به عنوان مثال ، نرخ حمل یک کانتینر 40 فوت در مارس 2020 800 دلار بود ، در اکتبر سال 2020 به 1970 دلار افزایش یافت و در ژوئن 2021 در حال حاضر 6150 دلار است. مسیرهایی که بیشترین افزایش را داشته اند مسیرهایی از چین به شرق و آفریقای مرکزی. "

دیپاک بابانی ، نایب رئیس گروه اروس ، انتظار دارد که به دلیل کمبود موجودی ، قیمت کالاها به سرعت در همه بخش ها افزایش یابد

دیپاک بابانی ، نایب رئیس گروه اروس ، انتظار دارد که به دلیل کمبود موجودی ، قیمت کالاها به سرعت در همه بخش ها افزایش یابد.

"ما با موجودی محدود در گذشته به طور متوسط ​​کار می کردیم. اکنون با اختلال در زنجیره تأمین انتظار داریم که قیمت ها به سرعت افزایش پیدا کنند. "

بابانی گفت: نرخ حمل و نقل در طی همه گیری شش تا هفت برابر افزایش یافته است. بخش چین-دبی بیشترین تأثیر را دارد و پس از آن تایلند-دبی قرار دارد.

"تاکنون این افزایش ها حاشیه ای بوده است زیرا نرخ ها به تدریج افزایش یافته اند. ام پس از مدتی وقفه، در یک ماه گذشته کرایه حمل بار به سرعت افزایش یافته است. "

ناظر ولییل ، ​​مدیر ارشد اجرایی BorgRollsWarner خاورمیانه ، گفت: هزینه تولید کالاها به دلایل مختلف از جمله افزایش در هزینه مواد اولیه ، نوسانات ارز و کمبود نیروی انسانی در طی همه گیری ، 20-30 درصد افزایش یافت.

از شانگهای به دبی ، نرخ از 300 - 400 دلار در هر کانتینر 20 فوت به 3000 دلار در حال حاضر افزایش یافته است

"علاوه بر این ، هزینه های حمل و نقل به یک سطح غیرقابل کنترل افزایش یافت - به عنوان مثال از شانگهای به دبی ، نرخ از 300 - 400 دلار در هر کانتینر 20 فوت به 3000 دلار در حال حاضر افزایش یافته است. به این  مشکلات واردکنندگان باید  هزینه های غیر منطقی  که توسط برخی از نمایندگان حمل و نقل به بهانه های مختلف اعمال می شود را هم افزود."

برخی به دلایل مختلف مانند «BAF » فاکتور تنظیم پناهگاه ، وارد کنندگان را به پرداخت هزینه بیشتر مجبور می کنند و به بهانه  هزینه های مخفف شده که کمتر شناخته شده هستند  مانند ضریب تعدیل ارز، هزینه های پیک فصل حمل بار؛ هزینه های ذخیره سازی و غیره " ؛ هزینه های تمام شده کالا را بالا می برند.

طبق گزارش منتشر شده در رسانه مذکور شهدادپوری اضافه کرد:  "ظاهراً ، کاهش کشتی درخطوط حمل و نقل باعث   یک کارتل شده  که  افزایش نرخ حمل و نقل را رغم زده است. در این غوغا ممکن است همه ذینفعان در تجارت حمل و نقل نرخ ها را با هر نام اختصاری BAF ، CAF ، GRI و غیره افزایش دهند. "

رئیس نیکای گفت: مسیرهایی که شاهد افزایش حداکثر هستند ، مسیرهایی از چین به آفریقای شرقی و مرکزی هستند.

وی افزود: "افزایش نرخ حمل و نقل باعث افزایش هزینه تهیه محصول می شود كه اساساً به مصرف كننده نهایی منتقل می شود.

وی گفت: افزایش نرخ حمل و نقل منجر به افزایش هزینه های مایحتاج اساسی مانند اقلام خوراکی شده و بودجه ماهانه بسیاری از خانواده ها را دچار تنش کرده و درآمد قابل استفاده محدودی را برای مصرف الکترونیک و لوازم خانگی و خریدهای عمومی در اختیار آنها قرار داده است.

شهدادپوری گفت: "تنها واردات تأثیرگذار نبوده ، بلکه  صادرات نیز تحت تأثیر قرار گرفته است زیرا مشتریانی كه برای تجارت و استفاده از خدمات بندری  به دبی می آیند ، برای حمل بار به كشورهای خود با نرخ بالای بار مواجه هستند."

تحلیلگران تجارت گفتند که افزایش مداوم ظرفیت جدید کانتینر فشارهای قیمت را کاهش می دهد ، اما نه تا قبل از سال 2023.

کشتی های کانتینری در طی همه گیری از نتایج مالی برجسته ای برخوردار بوده اند و طی پنج ماه اول سال 2021 ، سفارشات جدید کشتی های کانتینری به بالاترین رکورد 229 کشتی با ظرفیت حمل 2.2 میلیون TEU رسیده است.