رئیس اتاق ایران و امارات: تقویت زیرساختها و کاهش بروکراسی در گمرک به توسعه صادرات در بلندمدت میانجامد
فرشید فرزانگان رئیس اتاق ایران و امارات گفت: هزینه حمل کالا در کشور بالا بوده و قابلبرنامهریزی نیست و مسئولین باید در راستای کمک به روند صادرات برای کاهش این هزینهها چارهاندیشی کنند.
دکتر فرشید فرزانگان با انتشار پیامی ویدئویی در اینستاگرام خود خطاب به مسئولین در خصوص مسائل و مشکلات برجسته و همیشگی عرصه صادرات کشور صحبت کرد. وی در قسمت نخست به حفظ ثبات محیط کسب و کار بازرگانان و تلاش مسئولین بر مقرراتزدایی تأکید کرد.
به گزارش اتاق ایران و امارات، دکتر فرشید فرزانگان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در قسمت دوم این ویدئو مشکل دوم در عرصه صادرات را نبود زیرساختهای لازم برشمرد و گفت: بسیاری از محصولاتی که توسط صادرکنندگان صادرمی شود به تجهیزات و امکاناتی نیاز دارند که متأسفانه بسیاری از این تجهیزات به دلیل محدودیتهای به وجود آمده در واردات تأمین نشد به طور مثال در صادرات محصولات کشاورزی به قطعات و لوازم سردخانه نیاز است حال اگر واردات این قطعات و لوازم انجام نشود، در گام نخست صادرات محصولات کشاورزی با مشکل مواجه خواهد شد.
*تسهیل گری در امر واردات و تأمین زیرساختهای موردنیاز عاملی مؤثر در روند صادرات
وی افزود: بسیاری از محصولات صادراتی به واردات نیاز دارند و تسهیل گری در امر واردات به صادرات کمک میکند. زیر ساختهای مورد نیاز مانند کانتینرهای یخچال دار، سردخانههای نزدیک مرز به بهبود روند صادرات کمک میکند.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با بیان اینکه معطلی کالا در کشور ایران نسبت به کشورهای پیرامونش بیشتر است، گفت: به طور متوسط پنج روز اجناس در گمرک میماند تا روند صادرات انجام شود و بروز این مسئله برای صادرات محصولات کشاورزی، صنایع لبنی و فاسد شدنی بسیار محدودیت زا است.
وی افزود؛ هراندازه کانتینرها در گمرک با معطلی مواجه شوند، ماشینهای کمتری در چرخهی رفتوآمد اجناس در کشور وجود خواهد داشت و یک محدودیت نیز در داخل کشور به وجود میآید.
فرزانگان تصریح کرد: برای دستیابی به برنامه بلندمدت در عرصه صادرات باید زیرساختها از جمله زیرساختهای مرزی تقویت شود و بروکراسی در گمرک کاهش پیدا کند باید توجه داشت که این اقدامات به ارزآوری کشور کمک میکند.
دکتر فرزانگان یکی از مشکلات حوزه زیرساختها را تغییر قیمت دانست و گفت: عدم وجود ثبات در نرخها و هزینهها موجب شده تا صادرکنندگان نتوانند قیمت تمام شده را تنظیم کنند.
*بالا بودن هزینه حملونقل در ایران
وی افزود: یکی از کشورهایی که در منطقه خلیجفارس و اوراسیا از بیشترین نرخ حمل و نقل برخوردار است، جمهوری اسلامی ایران است یعنی هزینه حمل نسبت به سایر کشورها بسیار است یعنی اگر صادرکنندهای بخواهد، صادرات محصولات کشاورزی، معدنی و... انجام دهد، اصل قضیه هزینه حمل آن است که در کشور بسیار بالا است و به دلیل این که قابل برنامه ریزی نیست نمیتوان بازار هدف را سنجید.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: بالا بودن هزینه حمل در کشور ناشی از کمبود امکانات در یک بخش است اگر این امکانات بهوفور وجود داشته باشد، هزینه حمل کاهش مییابد و به صادرات کمک میکند.
تا کنون برای این پست دیدگاهی ثبت نشده است.