برخی کانتینرهای یخچال دار ایرانی بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید نشده است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان البرز در رابطه با دلیل تمایل صادرکنندگان به واردات کانتینرهای ویژه صادرات محصولات کشاورزی از خارج کشور بیان کرد: متاسفانه برخی ازکانتینرهای شرکت های داخلی در این زمینه بر طبق استانداردهای روز دنیا تولید نشده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، سید احمد میرجلیلی با اشاره به اهمیت تامین کانتینرهای یخچال دار ویژه صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: قیمت این کامیون ها در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۷ برابر شده است، به عنوان نمونه کانتینرهای یخچال داری را که خردادماه سال ۹۸ به قیمت ۱۱۴ میلیون تومان از یک شرکت داخلی تهیه کرده بودیم، امسال باید همان کانتینرها را به قیمت ۷۹۰ میلیون تومان تهیه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خرید کانتینرهای یخچال دار خارجی با تمامی امکانات و تجهیزات حدود ۳۵ درصد زیر قیمت نمونه های داخلی است، در رابطه با دلیل تمایل صادرکنندگان به واردات این کانتینرها از خارج کشور گفت: متاسفانه برخی کانتینرهای شرکت های داخلی در این زمینه بر طبق استانداردهای روز دنیا تولید نشده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز افزود: در زمینه استفاده از کامیون های یخچال دار در امر صادرات میوه و تره بار، گاهی صادرکنندگان مجبور هستند که برای کانتینرهای یخچال دار داخلی با هزینه شخصی خود موتور یخچال را به قیمت ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کرده و برروی این کانتینرها نصب کنند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تولید کامیون های یخچال دار، محصول ۲۰۲۱ شرکت های بین المللی به بازار عرضه شده است، عنوان کرد: در ایران هم ما به عنوان صادرکنندگان محصولات کشاورزی به طور جدی نیازمند و خواستار استفاده از کامیون های یخچال داراستاندارد برای حمل محصولات کشاورزی هستیم .
میرجلیلی با این توضیح که صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی خواستار تهیه و خرید کامیون های و کانتینرهای یخچال دار خارجی تولید سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ هستند، بیتن کرد: این کانتینرها دارای موتور و دیگر استانداردهای روز دنیا است و ما صادرکنندگان تنها با پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان می توانیم این نوع یخچال ها را خریداری کنیم، در این زمینه صادرکنندگان نیاز مبرم به حمایت نهادهایی مانند وزارت صمت، جهاد کشاورزی، گمرک، استاندارد و یا راهنمایی و رانندگی دارند.
وی ادامه داد: حدود یکسال است که بیش از ۵ هزار کشنده پشت مرزهای کشور در انتظار شماره گذاری برا جایگزینی ناوگان حمل و نقل فرسوده داخلی و عرضه در بازار داخلی است، در این زمینه نیاز به همکاری تمامی ارگان های ذیربط است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز که خود تولید کننده و صادرکننده در بخش کشاورزی در این استان است ، گفت: در حال حاضر قیمت یک کشنده داخلی بیش از ۵ میلیارد تومان است؛ این در حالی است که تعدادی از کشنده های وارداتی که بر اساس اعلام دولت و با توجه به نیاز داخل خریداری شده بود، مدت زیادی است که پشت مرزهای کشور معطل مانده و هنوز پلاک گذاری نشده است.
وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه اجاره کانتینرهای یخچال دار ویژه صادرات محصولات کشاورزی گریبانگیر صادرکنندگا ن داخلی است، افزود: در این زمینه یک صادرکننده محصولات کشاورزی برای کرایه یک دستگاه کامیون ویژه حمل بار تا کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی و عمان باید رقمی بیش از ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند.
میرجلیلی با تاکید بر اینکه بیشتر صادرکنندگان بخش کشاورزی در حوزه حمل و نقل و برای خرید کامیون های یخچال دار و یا کشنده ها سرمایه گذاری کرده اند، عنوان کرد: به همین دلیل با توجه به هزینه هایی که این صادرکنندگان هر ساله برای خرید کامیون های یخچال دار و دیگر ملزومات حمل و نقل متحمل می شوند، هنوز نتوانسته اند در حوزه فعالیتی خود آنطور که باید قدعلم کنند و گرفتار مشکلاتی از جمله بدهی های بانکی هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرکنندگان حوزه کشاورزی در البرز دارای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون یخچال دار هستند، عنوان کرد: اما چون بازه زمانی حمل کالاها از زمان بارگیری در مبدا تا تحویل در کشور مقصد زمان براست، صادرکنندگان سالانه باید علاوه بر کانتینرهایی که خود خریداری کرده اند، تعداد زیادی کامیون یخچال دار هم کرایه کنند تا بتوانند با کمترین تاخیر محموله های صادراتی خود را ارسال کنند.