سادینا آبائی : تجارت ایران همچنان در مسیر اشتباهات ابتدایی و تکراری/ فرصت حضور زنان شایسته و موفق ایرانی در اکسپو را فراهم کنیم

سادینا آبائی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و امارات در نشست مطبوعاتی اعضا هیات رییسه اتاق ایران و امارات  گفت:  FATF از جایگاه ویژه‌ای در حوزه اقتصادی و به خصوص سرمایه گذاری برخوردار است.

به گزارش اتاق ایران و امارات ،وی گفت: هنگامی که در رتبه بندی جهانی  در زمینه انتقال پول و پولشویی، ایران  رتبه هفت را دارد و جزو لایه‌های زیرین جهان قرار گیرد، در هر ارتباط مالی این جایگاه اثرات منفی زیادی خواهد گذاشت حتی اگر تحریم هم نباشیم.

وی افزود: حتی در مورد سرمایه گذاری افغانستان در ایران شاید به تحریم کاری نداشته باشند زیرا در حوزه تحریم مجوزهایی برای مراودات  مالی صادر می شود که می توان از آن استفاده کرد اما وقتی جزو لیست سیاه FATFقرار گرفته باشیم  فرآیند تجاری و اقتصادی انجام نمی‌شود و لازم و ملزوم بودن آن  کاملا مشهود می شود هر چند که  کافی بودن آن بعید بنظر ب‌رسد و درباره آن اختلاف نظر وجود داشته باشد.

آبائی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی اتاق ایران و امارات نیز  در باره مشکلات تجار توضیح داد: در چند سال اخیر یکی از مشکلات داخلی کشور که در حوزه‌های تجاری اثر گذار بوده است، عدم شفافیت و جریان آزاد اطلاعات بوده است. دارا نبودن یک پنجره واحد که مدیر قبلی چه فعالیتی انجام داده تا بتوان ایرادات آن را از بین ببریم هنوز پس از ۴۰ سال ما را در مسیر اشتباهات اولیه نگه داشته است و امیدواریم دولت با پنجره واحد بتواند این مشکلات را رفع کند.

وی افزود: این پنجره واحد تمام ابعاد را در بر می‌گیرد زیرا برای توسعه‌ی اقتصادی نیاز است که تمامی ارکان حاکمیتی بتوانند مراحل انجام آن را رصد کنند و در حال نزدیک شدن به آن هستیم تا مشکلات افراد و فعالان حوزه تجاری مرتفع شود.

آبائی ادامه داد: با توجه به چشم انداز رشد اقتصادی مثبت کشور امارات طی سال‌های آینده به ویژه از سال ۲۰۱۸ به بعد و پیش‌بینی رشد حجم واردات کالایی و همچنین حجم تنوع بالای کالاهای وارداتی این کشور این بازار می‌تواند مقصد جذابی برای کالاهای صادراتی ایران باشد.

بروز نبودن شیوه صادرات یا امارات

آبائی افزود: ایران با امارات به شیوه سنتی و با لنج تجارت کرده است و این رویه مرسوم بوده و اگر چه این  نشانه سبقه خوب تجاری است  اما  تفکر سنتی را همچنان پا برجا نگاه داشته وکاری برای بروز رسانی آن انجام ندادیم و هر کشوری برای حضور در بازارهای صادراتی و وارداتی به ابزارهای نوین  نیاز دارد. متاسفانه صادرکنندگان داخلی کشور ابزارهای داخلی و خارجی را ندارند و از هر طریق ممکن سعی می‌کنند کسب و کار خود را رونق دهند.

عضو هیات مدیران مشترک ایران و امارات در توضیح فعالیت کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه شرکت‌های دانش بنیان گفت: این کمیسیون با شناخت حوزه امارات در امر فناوری‌های نوین اقدامات خوبی کرده است. امارات جزو اولین کشورهای  عربی است که از وزیر هوش مصنوعی و وزیر امنیت غذایی برخوردار است و اگر بتوان روی این دو مقوله مانور داد قطعاً یکی از برندگان اکسپو خواهیم بود.‌

وی با اشاره به نمایشگاه دایمی جیتکس در امارات که هر سال در حوزه فناوری برگزار می شود، بیان کرد: از تمامی دنیا در این رویداد حضور پیدا می‌کنند و باید در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنیم و خود را راستی آزمایی کنیم و سعی شده از طریق ارتباط با اتحادیه‌ها توان ظرفیت‌های واقعی کشور را شناسایی کرده و صادرات دانش فنی که به آن در سطح بین الملل توجه نشده است را در این نمایشگاه‌ها عرضه کنیم.

به گفته آبائی، حوزه استارتاپی خود را به خوبی در این نمایشگاه‌ها نشان می‌دهد به طوری که اتاق مشترک در صدد برنامه ریزی با اتحادیه صادرکنندگان خدمات مخابراتی و ICT  هستیم که یک فراخوانی در حوزه استارتاپ ها داشته باشیم و در آن  بتوانیم با معرفی این استارتاپ ها ارتباط تجاری را عملیاتی کنیم.

وی افزود: امارات در حوزه زنان بسیار فعال است و امیدواریم اتاق مشترک  ایران و امارات با احصا تشکل‌های زنان بتواند فرصت حضور زنان موفق کشور را در اکسپو فراهم کند.

وی گفت:  اگر در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف جداگانه و متفرق عمل شود، بازنده اصلی ما خواهیم بود. بسیار افرادی را مشاهده کردم که در حوزه اکسپو فعالیت می‌کنند اما فعالیت آن‌ها ناقص است و انتظار می‌رود در اتاق مشترک ایران و امارات که در ستاد اکسپو حضور دارد فرصت حضور شرکت های شایسته و پیشتاز، به ویژه شرکت هایی که با مدیریت زنان اداه می شود را وفق قوانین و آیین نامه ها  فراهم آورند.