کمربندها را محکمتر سفت کنید/10 پیشنهاد برای آمادگی مقابل رکود2021

30 آذر 1399 599 بازدید

کارشناسان اقتصادی قبل از شیوع اپیدمی کرونا در زمینه رکود احتمالی در سال 2021 هشدار داده بودند و پس از شیوع این اپیدمی که تقریباً روی همه صنایع تأثیر منفی گذاشت ، در میان کارآفرینان به یک حالت ترس و عدم اطمینان تبدیل شده اند که دیگر نمی دانند شرکت هایشان چگونه می توانند در برابر رکود اقتصادی احتمالی مقاومت کنند.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران و امارات در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که بر خلاف تصور عموم نشان می دهد جهان در ماههای آینده با رکود اقتصادی روبرو خواهد شد  از جمله نرخ بیکاری بالا، کاهش هزینه های مصرف کننده به دلیل از دست دادن اعتماد به نفس در بهبود شرایط اقتصادی ، فروش کمتر خودروهای جدید و نوسان نرخ بهره.

برای رکود اقتصادی بالقوه آماده شوید

البته شاید  بازار ایران  از این قاعده مستثنی بوده و احیانا  با به  ثمر رسیدن مذاکرات ( که احتمال آن به دلیل بازیگران متعدد اهم از کشورهای عربی ، روسیه ، چین و منافع خود آمریکا و حتی نظرات متفاوت داخلی  بسیار ضعیف است) به عنوان یکی از موتورهای محرک تقاضا در جهان به شمار رود. با این حال صادرکنندگان و واردکنندگان باید بدانند که احتمال  رکود در سال 2021  جدی است و لذا در صورت وقوع رکود مراودات خارجی ولو ناچیز محدودتر خواهد شد. از این رو اعضا محترم اتاق بازرگانی ایران و امارات و سایر همکاران تاجر باید خود را برای این احتمال نیز اماده کنیم .

سایت بین المللی کارآفرین  در گزارشی 10 نکته را آماده شدن فعالان اقتصادی برای رکود پسا کرونا پیشنهاد داده که در زیر می آوریم:

جالب است که  اتاق ایران و امارات  در قالب وبینار های آموزشی متعدد در گفت وگوی دکتر فرزانگان رییس اتاق ایران و امارات و دکتر دلبر نیروشک متخصص بیزنس کوچینک به نکات گلاسه شدن این مطلب به تفضیل پرداخته اند.

10 نکته برای آمادگی مقابل رکود احتمالی

1- تنظیم پیش بینی های جریان نقدی سه ماهه

- یکی از بهترین راه ها برای یک فعال اقتصادی  برای اطمینان از اینکه شرکتش قادر به تحمل رکود اقتصادی است، داشتن یک برنامه مشخص و عملی است و فعال اقتصادی باید منابع درآمد شرکت و نحوه مصرف آن را کاملاً بشناسد.

- اگرچه ممکن است پیش بینی آنچه ممکن است هفته آینده در مواقع بحرانی اتفاق بیفتد دشوار باشد ، تعیین پیش بینی جریان نقدی سه ماهه برای شرکت برای تهیه برنامه ای برای آینده و مواجهه با هرگونه مشکلات احتمالی بسیار مهم است.

2- تدوین برنامه برای سناریوهای مختلف

-  نمی توان پیش بینی کرد که در آینده چه اتفاقی می افتد، اما می توان به چندین سناریوی احتمالی که ممکن است اتفاق بیفتد فکر کرد و چندین برنامه را تدوین کرد، به طوری که کارآفرین یک برنامه اساسی داشته باشد و در صورت بروز بدترین سناریو یک برنامه جایگزین داشته باشد.

3- اندیشیدن در مورد راههای تأمین نقدینگی

- هیچ شرکتی بدون نقدینگی نمی تواند به کار خود ادامه دهد، اگرچه بسیاری از شرکت ها هنوز از خانه کار می کنند، اما برای اینکه بتوانند حقوق کارمندان و سایر هزینه های آنها را پرداخت کنند، هنوز به نقدینگی نیاز دارند، بنابراین کارآفرین باید به روش های دیگری فکر کند برای تأمین نقدینگی، خواه از طریق راهکارهای تأمین مالی یا برنامه های دولتی باشد.

4- با بانک خود در تماس باشید

- برای فعال اقتصادی بسیار مهم است که با بانکی که با آن در ارتباط است در ارتباط باشد، زیرا این امر کمک زیادی به نشان دادن قابلیت اطمینان شرکت می کند و این امکان وجود دارد که کارآفرین با مقامات آنجا در مورد وام های کم خطر و سایر مواردی که به او کمک می کند تا بفهمد چگونه شرکتش می تواند از رکود احتمالی گذر کند.( نکته: این مورد احتمالا در تعامل سیستم بانکی با شرکت ها در ایران وجود ندارد اما شرکت های مستقر می توانند از این مشاوره ها بهره ببرند.)

5-  با فروشندگان در ارتباط باشید

- در شرایط فعلی ، ممکن است پیش بینی زمان بازگشت زندگی به حالت عادی دشوار باشد ، بنابراین مهم است که فعال اقتصادی  در تماس با فروشندگان و بازبینی قراردادها باشد، تا اطمینان حاصل کند که جریان نقدینگی متوقف نمی شود.

6- حفظ ارتباط با مشتری

- مشتریان منبع درآمد شرکت هستند، بنابراین باید در اولویت باشند. برای اطمینان از حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید، باید خدمات، خدمات به مشتری و خدمات پس از فروش ارائه شود.

7- بر نقاط قوت تمرکز کنید

- یک فعال اقتصادی ممکن است برای بهبود کار خود به فکر افزودن محصولات و خدمات جدید باشد و اگرچه این ممکن است در مواقع عادی خوب باشد، اما در زمان رکود یکسان نیست، بهتر است در این زمان ها بر نقاط قوت تمرکز کنید، در مناطقی که شرکت بهترین عملکرد را ارائه می دهد این بهترین راه برای مقابله با رکود اقتصادی است.

8- برتری نسبت به رقبا

- این امر می تواند با انجام تحقیقات خاص صنعت، شناسایی زمینه هایی که رقبا از شما بهتر عمل می کنند و مواردی که نیاز به پیشرفت دارند، محقق شود. اگرچه ممکن است این مدت زمان زیادی طول بکشد، اما در طولانی مدت ممکن است باعث صرفه جویی در شرکت شود، زیرا از این اطلاعات می توان برای پیاده سازی استراتژی های قوی، یا ارائه محصولات و خدماتی که رقبا ارائه نمی دهند، استفاده کرد و عملکرد بهتری از رقبا ارایه داد.

9- از بازاریابی  غافل نشوید

- بسیاری از فعالان اقتصادی  ممکن است در دوران رکود اقتصادی فکر کنند هزینه ها را کاهش می دهند، از جمله هزینه های بازاریابی، اما این درست نیست، زیرا بازاریابی در دوران رکود اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

- یک کارآفرین می تواند از این فرصت استفاده کند که شرکت های رقیب هزینه های بازاریابی را کاهش داده و تلاش های بازاریابی را برای افزایش آگاهی از برند خود افزایش دهند و استراتژی های جدید بازاریابی را که به افزایش مشارکت مخاطبان و افزایش فروش کمک می کند ، پیاده سازی کنند.

10-  اندیشیدن به روشهای جدید ارائه خدمات

- پس از شیوع اپیدمی کرونا ، بسیاری از شرکت ها مجبور شدند در مورد خدمات خود تجدید نظر کنند، زیرا سالن های ورزشی شروع به ارائه برنامه های ورزشی به صورت آنلاین کردند و مراکز آموزشی شروع به ارائه مزیت یادگیری مجازی کردند و سپس لازم شد که آنها  در مورد خدماتی که می توانند به مشتریان خود ارائه دهند چاره اندیشی کنند و راه های ابتکاری ارائه دهند.