یک میلیون ملک مازاد در امارات قیمت‌ها را همچنان پایین می‌کشد

مسکن ابوظبی 01 بهمن 1399 1119 بازدید

JLL می گوید: واگذاری پروژه‌ها پس از سهولت محدودیتها در دبی و ابوظبی، تحویل داده می شود

بر اساس آخرین گزارش، خرید املاک در امارات متحده عربی ممکن است در ماه های اخیر افزایش یافته باشد ، اما بازار قرار است امسال به دلیل عرضه مازاد واحدهای مسکونی که تا پایان سال گذشته به 1 میلیون رسیده، افت بیشتری را تجربه کند.

با این وجود، شرکت مدیریت املاک و مستغلات و سرمایه گذاری JLL، در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: این بخش همچنان مقاوم است و هرگونه افت کوتاه مدت در عملکرد، چشمگیر نخواهد بود.

JLL در گزارشی گفت: "ما هنوز با اطمینان ادعا نمی كنیم كه از این شرایط خارج شده ایم." وی افزود: "[اما] امارات متحده عربی انعطاف پذیری، رشد، رقابت و قابلیت زندگی خود را به اثبات رسانده است."

تقاضا برای املاک و مستغلات در امارات متحده عربی، در خلال انسداد ویروس کرونا در اوایل سال گذشته افت شدیدی تجربه کرد. معاملات فروش و تحویل واحدهای جدید، تنها پس از کاهش محدودیت‌ها شروع به بازگشت کردند.

به گفته "املاک یاب" قیمت‌های پایین، خریداران را ترغیب کرد تا در اواخر سال 2020 به بازار ملک هجوم بیاورند. ماه های نوامبر و دسامبر، توانستند رکورد هفت ساله‌ی هر دو معاملات بازار ثانویه و آماده  را بشکنند ".

عرضه مسکن بیشتر

گزارش JLL خاطرنشان کرد که از سه ماهه آخر سال 2020، دوبی و ابوظبی دارای مجموع سهام مسکونی 860،000 واحد هستند. پیش بینی می شود 68000 واحد دیگر در سال جاری تحویل داده شود.

JLLخاطرنشان کرد: "پس از اقدامات گوناگون قرنطینه‌ای، فعالیت های ساختمانی را در نیمه اول سال متوقف كرد، [نیمه دوم] سال 2020، بهبود سریع واگذاری پروژه های مسكونی را شاهد بود."

در کل سال گذشته، دبی شاهد واگذاری 39000 واحد مسکونی بود و در نتیجه موجودی آن را به 595،000 واحد مسکونی، افزایش داد. ابوظبی به نوبه خود شاهد واگذاری 4000 واحد جدید در سال 2020 بود که موجودی خود را به 265000 واحد رساند.

بازار املاک در امارات متحده عربی قبل از پاندمی کرونا، سال‌ها شاهد کاهش بوده که دلیل آن تا حدودی ناشی از حجم زیاد عرضه بوده است.

قیمت فروش، اجاره

از نظر قیمت فروش و نرخ اجاره، دبی در سه ماهه آخر سال 2020 به ترتیب 8 و 12 درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته و همچنین اجاره‌بها نیز نسبت به سال گذشته 12 درصد افت کرده است.

قیمت فروش و نرخ اجاره به ترتیب 4 و 3 درصد در ابوذبی، کاهش یافت.

JLL در گزارشی گفت: "در حالی که ما چشم‌اندازی محتاطانه داریم و می توان انتظار کاهش بیشتر تک رقمی عملکرد را در کوتاه مدت، به ویژه در مورد عرضه مازاد ملک در بازار مسکونی دبی داشت، این بخش به طور کلی در مقایسه با بازار تجاری، دفاعی است. بنابراین، بعید به نظر می رسد که فعالیت، کاهش چشمگیری داشته باشد. ”

JLLخاطرنشان کرد که این احساسات، توسط بسیاری از اصلاحات و تغییرات در قوانین شخصی و اجتماعی، مانند اقامت ده ساله و پنج ساله برای مهاجران و اصلاح قوانین اجتماعی و خانواده، پشتیبانی می شود.

امیرا ساجوانی، معاون ارشد رئیس DAMAC، کمی قبل‌تر گفت که ممکن است یک یا دو سال طول بکشد تا بازار بازگشت داشته باشد و به سطح قبل از بحران برگردد.

با این وجود JLL گفت، آنچه در این سال به پیشرفت صنعت کمک می‌کند، پایداری و پذیرش فناوری خواهد بود.

دانا سالبانک، رئیس پژوهش خاورمیانه و شمال آفریقا، در JLL گفت: "در حالی که عدم اطمینان در سال جدید ادامه دارد و بهبود در بخش ها و صنایع متفاوت خواهد بود، سرعت بخشیدن به توانایی ها و تمرکز بر عملکرد پایدار، می تواند مفهوم تازه‌ای به موفقیت تجاری بدهد."