علی سنگسر یزدی کارشناس صنایع دستی:صنایع دستی از خلاء نوآوری رنج می برد/ نمایشگاه محل تبادل اندیشه های هنری و عرضه محصولات صنایع دستی است

24 آذر 1399 1529 بازدید

میراث فرهنگی، گردشگر ی و صنایع دستی با هدف بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی در توسعه اقتصادی صنایع دستی کشور بالاخص در پی شیوع مجدد بیماری کرونا و خسارتهای ناشی از آن، برای نخستین بار، نمایشگاه ملی صنایع دستی را به صورت آنلاین برگزار کرد. اگر چه این نمایشگاه در ابتدا با مشکلاتی چون ناتوانی در فروش  مواجه بود اما از هفته پیش  این مشکل نیز حل شده است.  برای بررسی و ارزیابی این نمایشگاه  که برای اولین بار به شکل مجازی برگزار می شود گفت وگویی با علی سنگسر یزدی  انجام داده ایم  که در زیر می خوانید:

علی سنگسری یزدی کارشناس و صادرکننده صنایع دستی نمایشگاه ملی مجازی  صنایع دستی را گامی مثبت در شرایط کرونایی حاکم بر فضا اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: اما ایرادات جدی را می توان در صنعت نمایشگاهی در حوزه صنایع دستی وارد دانست.

نائب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی گفت: ماموریت بخش دولتی ایجاد تسهیل گری برای نمایش اثرگذاردستاورد و دسترنج هنرمندان عرصه صنایع دستی است و باید دید این نمایشگاه درعمل می تواند به نقش مهم فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی منجر شود یا نه؟

وی تاکید کرد: هدف نمایشگاه علاوه بر داد و ستد محل تبادل اندیشه های هنری و شکوفایی استعدادهای خلاق هنری است که اگر در این حوزه نمایشگاه موفق عمل کند، می توان  این نمایشگاه را موفق ارزیابی کرد.

سنگسر یزدی در پاسخ به این سئوال که نظرشما درباره  کمبودهای اولیه این نمایشگاه که در روزهای اولیه امکان خرید وجود نداشت، گفت: نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی برای اولین‌بار برگزار می‌شود که قطعاً یک سری مشکلات در آن وجود دارد ولی امیدواریم که در شرایط کرونایی این نمایشگاه بتواند شرایطی برای الهام گرفتن هنرمندان و خلق آثار جذاب فراهم کرد.

او تاکید: با این حال باید بدانیم که نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی دارای پتانسیلها و ظرفیت های خوبی است هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده صنایع دستی مثمرباشد  خواهد و برای بازارهای صادراتی هم جذاب خواهد بود.

این صادرکننده صنایع دستی گفت: به طور خلاصه نمایشگاه صنایع دستی موفق خواهد بود که در آن رونق بخشیدن تولیدات با کیفیت را در دستور کار خود قرار داده و در عین تولیدات ارایه شده با  ترکیب مضامین سنتی و معاصر و به کار بردن خلاقیت و ابتکار امکان بازاریابی را در بازارهای خارجی فراهم کند.

نائب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این سئوال که اکنون مشکلات صنایع دستی  را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: یکی از مشکلات و معضلات نمایشگاه های ما بحث ارزیابی کیفیت و تکراری بودن صنایع دستی است و به نظرم ما باید به سمت نمایشگاهی برویم که خلاقیت و نوآوری در آن به عنوان یک اولویت مد نظر قرار گیرد وگرنه نمایش نمایشگاه آن هم در فضای مجازی برای هنرمندان ما نه به بخش تولید کمکی می کند ،نه آموزنده است و نه تاثیری برافزایش صادرات خواهد داشت.

این صادرکننده صنایع دستی گفت: متاسفانه صنایع دستی ما اکنون از خلاء نوآوری و به روز نبودن رنج می برد و اگر این روند ادامه یابد به تدریج سهم  زیادی از بازار صادراتی خود را از دست خواهیم داد.

یزدی تاکید کرد: تولید کنندگان وهنرمندان محترم کشورمان باید بدانند که تولید تنها براساس سلایق آنها نباید باشد بلکه کسانی موفق هستند که سلیقه به روز شده مشتریان را شناسایی و به اصطلاح بر مبنای بازار سنجی، هنرنمایی می کنند.