بیزینس مانیتور از چشم انداز صنعت حمل و نقل ایران گزارش داد رشد ۸ درصدی ترانزیت کالا

اخبار ایران و جهان 17 تیر 1392 17 بازدید


 

بیزینس مانیتور در گزارشی از چشم انداز صنعت حمل و نقل ایران پیش بینی کرد حجم کل ترانزیت کالا در ایران طی سال ۲۰۱۳ با کاهش ۱۶.۵ درصدی مواجه شود اما ترانزیت کالای ایران در سال ۲۰۱۴ رشد ۸ درصدی را تجربه کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موسسه بیزینس مانیتور در گزارشی از چشم انداز صنعت حمل و نقل ایران نوشت: چشم انداز صنعت حمل و نقل ایران در سال 2013، نه چندان روشن پیش بینی شده است که عمدتا ناشی از تحریم های غرب است.

این موسسه پیش بینی کرده است که حجم ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل هوایی و دریایی کاهش خواهد یافت اما حجم کالای ترانزیت شده از طریق مسیرهای جاده ای و ریلی همچنان رو به رشد خواهد بود که ناشی از نقش ترانزیتی این کشور بین شرق و غرب است.
بر اساس این گزارش ظرفیت ترانزیت بار در بندرعباس طی سال 2013، 18 درصد کاهش خواهد یافت، اما تا سال 2017، این بندر سالانه به طور متوسط 0.6 درصد رشد را تجربه خواهد کرد.
همچنین در سال 2013 حجم ترانزیت کالا از طریق مسیرهای جاده ای، 1.7 درصد افزایش می یابد و تا سال 2017، متوسط رشد سالیانه در این بخش به 5.6 درصد می رسد.حجم ترانزیت کالا از طریق مسیرهای ریلی نیز امسال 1.2 درصد افزایش می یابد و تا سال 2017، متوسط رشد سالانه در این بخش 2.1 درصد خواهد بود.
این گزارش همچنین پیش بینی کرد در سال 2013 حجم ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل هوایی ایران 3.2 درصد کاهش یابد و میزان متوسط رشد سالانه در این بخش تا سال 2017 به 3 درصد برسد.
بر اساس این گزارش حجم کل ترانزیت کالا در ایران طی سال 2013، کاهشی 16.5 درصدی را تجربه خواهد کرد، اما برای سال 2014 رشدی 8 درصدی در بخش ترانزیت کالا پیش بینی شده است و متوسط رشد سالانه در این بخش تا سال 2017 به 1.8 درصد خواهد رسید.
به عقیده کارشناسان موسسه بیزینس مانیتور با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم ها، تجارت ترانزیتی و توسعه بنادر برای ایران در سال های آینده به عنوان یک منبع درآمد خارجی اهمیت فزاینده ای خواهد یافت. سرمایه گذاری هند در بندر چابهار ایران آخرین نمونه از این اقدامات است. مسئولان بندر شهید رجایی ایران (یا بندرعباس) نیز قصد دارند با همکاری بخش خصوصی این بندر را به بزرگترین پایانه ترانزیت کتان در آسیای میانه تبدیل کنند.

به گفته رئیس اداره بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان، 3 کیلومتر از مسیر ریلی این بندر تکمیل شده است و 40 درصد کار بر روی 3 کیلومتر باقیمانده نیز به اتمام رسیده است.
همچنین یک بندر چند منظوره جدید در آستارا، در استان گیلان، احداث شده است. این بندر در زمینه ترانزیت کالاهایی که از قزاقستان و ترکمنستان به دریای سیاه و گرجستان صادر می شود، فعالیت دارد. بر اساس برآوردها هزینه کل احداث این بندر به 85.6 میلیون دلار می رسد.
در گزارش بیزنس مانیتور به چند ریسک در چشم انداز صنعت ترانزیت ایران اشاره شده است که عمدتا از تحریم های اقتصادی غرب علیه این کشور ناشی می شود. مشخص نیست که آیا تحریم ها در آینده تشدید خواهند شد و یا دو طرف در گفت‌وگوها به توافق خواهند رسید و تحریم ها کاهش خواهند یافت. در صورت بروز هر یک از این شرایط، وضعیت جدیدی در زمینه صنعت حمل و نقل ایران  به وجود خواهد آمد

منبع : خبرگزاری تسنیم

Administrator

Administrator