کاهش صادرات ریشه در مشکلات زیرساختی دارد

31 تیر 1399 320 بازدید

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات  با اشاره به سهم 35 درصدی محصولات کشاورزی از ضایعات صادراتی، گفت: کاهش صادرات ریشه در مشکلات زیرساختی دارد.


به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ فرشید فرزانگان در نشست میز کالا- کشوری امارات اظهار کرد: صنعت کشاورزی علاوه بر تأمین امنیت غذایی نقش موثری در توسعه اقتصادی اشتغال و صادرات غیرنفتی کشور دارد.
وی با اشاره به مساحت ۴۱ هزار کیلومتری کشور هلند در مقابل به وسعت ۳۷ هزار کیلومتر مربعی دو استان گیلان و مازندران ایران عنوان کرد: صادرات محصولات کشاورزی هلند٢٠ برابر ایران بوده و رقمی معادل ۹۰ میلیارد یورو است.
به گفته فرزانگان، نقش صادرات به کشورهای همسایه برای ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما بازدهی ما در تولید کشور بسیار پایین است.
وی با اشاره به اینکه کاهش بازدهی در تولید دلایل زیرساختی و توسعه دارد، گفت: تصمیمات خلق الساعه در اتاق های دربسته صادرات را متوقف می کند؛ چراکه صادرکنندگان بازارهای خود را بر اساس مارکتینگ به دست آورده و نتیجه سال‌ها فعالیت است و این تصمیمات لحظه‌ای بر بازارها تاثیر منفی دارد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به عدم ثبات قوانین در بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار کرد: بانکهای ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس و فعال هستند و می‌توانند از طریق دریافت پول ملی فعالیت صادرکنندگان را تسهیل کرده و لزومی به ورود ارز با سامانه نیما وجود ندارد. این به معنی فعالیت سیستم بازار آزاد است.
وی همچنین به مشکلات چند نرخی بودن ارز برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: این قشر نیازمند تسویه به روز هستند چرا که این افراد جز صادرکنندگان خرد کشور بوده و به ارز خود برای ادامه حیات نیازمندند.
فرزانگان به کمبود کانتینرهای یخچال دار برای صادرات محصولات کشاورزی اشاره و اظهار کرد: کمبود اطلاعات از بازارهای هدف باعث می شود مشکلاتی در تشخیص نیازها و تولید ایجاد کرده و در امر صادرات خلل وارد میکند.
وی به هزینه‌های پرنوسان حمل و نقل برای صادرات محصولات اشاره کرد و گفت:برای رسیدن به بازارهای هدف طی چند ماه گذشته هزینه کانتینر یخچالدار از ۱۳ تا ۵۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات نبود بسته‌بندی مناسب و برندسازی را از جمله مشکلات صادرات دانست و گفت: بر اساس آمار سهم بازار از ضایعات محصولات کشاورزی بین ۳۵ تا ۵۰ درصد است.
وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی سرمایه های کشور هستند، افزود: افزایش ضایعات دلایل متعددی دارد که از جمله آنها می توان به حمل و نقل نامناسب، سردخانه های ناهمگون و ناکافی و افزایش زمان حضور در گمرکات کشور اشاره کرد.