پیش بینی بازار جهانی گندم در سال ۲۰۲۱/احتمال افزایش ۱۱درصدی قیمت جهانی گندم در سال ۲۰۲۱

05 دی 1399 1601 بازدید

بر اساس آمارهای جهانی که در هفته آخر دسامبر ۲۰۲۰ (۲۹ آذر تا ۳ دی ماه ۱۳۹۹) منتشر شده، پیش بینی شده است که قیمت جهانی گندم در سالهای ۲۰۲۱-۲۰۲۰ تا ۱۱٪ افزایش یابد و قیمت آن به طور متوسط ۲۴۵ دلار آمریکا در هر تن برسد.

به گزارش اتاق ایران و امارات به نقل از خبرگزاریبازار پیش بینی می شود قیمت جهانی گندم در سالهای ۲۰۲۱-۲۰۲۰ تا ۱۱٪ افزایش یابد و قیمت آن به طور متوسط ‌۲۴۵ دلار آمریکا در هر تن باشد.
کارشناسان می گویند: قیمت های بالاتر منعکس کننده افت تولید در برخی از کشورهای عمده صادر کننده در سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ و افزایش تقاضای واردات جهانی، به ویژه از چین است.
تقاضای بالای جهانی برای محصولات اصلی گندم احتمالاً تا حدی با کاهش تقاضا برای خوراکی هایی همچون «بیسکوییت شیرین، کیک، دسر و غیره» جبران شود. با این حال، اقدامات مهار بر تقاضای اساسی گندم تأثیر نگذاشته است.  گندم‌فرز(Milling wheat) جایگزین کمی دارد و برای تولید نان، ماکارونی و سایر کالاهای اساسی استفاده می شود.   با این حال تقاضا برای این محصولات نسبت به تغییرات درآمد پاسخگو نیست.

پیش بینی می شود تولید جهانی گندم افزایش یابد و به رقم رکوردی حدود ۷۶۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ برسد

لازم به ذکر است که افزایش تقاضا از سوی برخی از وارد کنندگان بزرگ در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ ممکن است منعکس کننده تلاش برای تأمین منابع در برابر شیوع ثانویه کوید۱۹ در نیمکره شمالی باشد.   تقاضا برای غذاهای با ارزش بالاتر حاصل از آرد گندم (کیک، بیسکویت و شیرینی) و گوشت و لبنیات با ارزش بالاتر احتمالاً در نتیجه شیوع مکرر COVID-۱۹ و تأثیر اقدامات مهار بر رشد اقتصادی کاهش می یابد.

دلایل افزایش قیمت صادرات گندم در اوایل سپتامبر و نوامبر ۲۰۲۰
با وجود بیماری همه گیری COVID-۱۹، حرکت در عرضه، تقاضا و سهام همچنان عامل اصلی تغییر قیمت در بازارهای جهانی گندم هستند.  
قیمت صادرات گندم به دلیل تقاضای شدید جهانی و احتمال کاهش در دسترس بودن صادرات به دلیل شرایط فصلی نامناسب در آرژانتین و مناطقی از نیمکره شمالی، بین اوایل سپتامبر و نوامبر ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی افزایش یافت.   با این تفاسیر نوسانات قیمت احتمالاً تا زمانی که اطمینان بیشتری در مورد اندازه محصول گندم سال آینده حاصل نشود، ادامه خواهد داشت.

تولید جهانی برای رسیدن به رکورد جدید ۷۶۸ میلیون تن
پیش بینی می شود تولید جهانی گندم افزایش یابد و به رقم رکوردی حدود ۷۶۸ میلیون تن در ۲۰۲۰-۲۰۲۱ برسد که این امر علیرغم شرایط فصلی مختلط در کشورهای بزرگ تولید کننده گندم است. پیش بینی می شود افزایش تولید در استرالیا، کانادا، چین، هند و فدراسیون روسیه تولید کمتر گندم در آرژانتین، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و اوکراین جبران کند.

پیش بینی می شود صادرات گندم استرالیا در سالهای 2021 به حدود ۲۱ میلیون تن برسد که بیش از دو برابر صادرات در سال ۲۰۲۰ است

تولید گندم استرالیا در ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به حدود ۳۱ میلیون تن می رسد
پیش بینی می شود تولید گندم استرالیا در سالهای ۲۰۲۰–۲۱ بیش از دو برابر شود و به حدود ۳۱ میلیون تن برسد!  در حقیقت پیش بینی می شود که شرایط فصلی ایده آل در ایالت های «نیو ساوت ولز، ویکتوریا و استرالیای جنوبی» منجر به عملکرد بالاتر از حد متوسط، به ویژه در ایالت نیو ساوت ولز استرالیا شود.
همچنین پیش بینی می شود که با شرایط فصلی کمتر مساعد در ایالت کوئینزلند و استرالیای غربی، جایی که باران محدود بهار باعث کاهش پتانسیل عملکرد می شود، تا حدی جبران شود.   در صورت تحقق پیش بینی های تولید و صادرات گندم برای سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۱، ذخایر پایان یافته تا حدود ۵ میلیون تن بازسازی خواهد شد، یعنی بیش از دو برابر ۲۰۲۰.
این در شرایطی است که تولید و تأمین گندم استرالیا به دلیل خشکسالی در ۳ سال متوالی ‌تحت تأثیر منفی قرار گرفته است. رشد ضعیف مراتع و گسترش مداوم صنایع دامپروری فشرده در این دوره منجر به افزایش چشمگیر تقاضای خوراک داخلی شد. به این ترتیب ترکیبی از افزایش تقاضا، تولید کم و هزینه های زیاد مرتبط با واردات غلات منجر به سقوط ذخایر گندم ۲۰-۲۰-۲۰۱۹ به پایین ترین سطح تاریخی شد.

صادرات استرالیا به بیش از دو برابر می رسد
پیش بینی می شود صادرات گندم استرالیا در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۱ به حدود ۲۱ میلیون تن برسد که بیش از دو برابر صادرات در سال ۲۰۲۰ است. بهبود شرایط فصلی منجر به افزایش تولید قابل توجه و مصرف خوراک خانگی کمتر شده است. این امر باعث افزایش صادرات و کاهش قیمت ها در بازار داخلی می شود. از سوی دیگر رشد در مصرف مواد غذایی و گندم صنعتی در جهان پایدار است و همزمان با رشد جمعیت به رشد خود ادامه می دهد.

انتظار می رود قیمت بالای گندم داخلی منجر به این شود که کل تقاضای واردات گندم در چین با ۸ میلیون تن در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، بیشترین تقاضای واردات گندم در ۲۵ سال گذشته باشد

ممنوعیت احتمالی صادرات گندم استرالیا به چین
چین ممکن است محدودیت های تجاری صادراتی گندم استرالیا را همانند آنچه که برای محصول جو اعمال شده است اعمال کند. از نظر تاریخی، چین هیچ گاه بازار قابل توجهی برای صادرات گندم استرالیا نبوده است.
لذا انتظار می رود قیمت بالای گندم داخلی منجر به این شود که کل تقاضای واردات گندم در چین با ۸ میلیون تن در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، بیشترین تقاضای واردات گندم در ۲۵ سال گذشته باشد.  این تقاضا احتمالاً با صادرات گندم از ایالات متحده و منطقه دریای سیاه تأمین می شود.