پیشنهاد ایجاد هاب صادراتی در امارات برای فروش بیشتر/ طراحی و کیفیت، مزیت مانتوهای ایرانی

12 آبان 1399 662 بازدید

یک صادر کننده پوشاک با بیان اینکه بارها به دولت پیشنهاد ایجاد یک هاب صادراتی در امارات را داده ایم، خاطر نشان می کند: با گرفتن انبارهایی در مناطقی همچون جبل علی و شارجه توسط دولت یا بخش خصوصی، صادرکنندگان می توانند صادرات پوشاک ایران را حتی تا ۱۰ برابر افزایش دهند.ادامه خبر را در لينك زير بخوانيد:

علیرغم مشکلات موجود در صنایع مختلف کشور صادرات پوشاک ایرانی چند صباحی است که رونق گرفته است که این امر می تواند نوید بخش روزهای بهتری برای تولیدکنندگان پوشاک کشور باشد که این روزها با گرانی پارچه دست و پنجه نرم می کنند.

سینا تقی زاده یکی از صادرکنندگان پوشاک کشور که عمده صادراتش به کشورهای افغانستان، عمان، آفریقا، عراق، امارات و قطر است  می گوید: خوشبختانه چند وقتی است که صادرات ما به خصوص در حوزه مانتو در ایران بسیار خوب شده است.

وی در خصوص بازار پوشاک کشور نیز می گوید: در بحث صادرات چون قیمت تمام شده در اینجا پایین است در کشورهای هدف از پوشاک ایرانی بسیار استقبال می شود.

تقی زاده می افزاید:  در کشورهای عمان، امارات و قطر پوشاک ما با بالاترین کیفیت را  بدون هیچ چانه زنی می برند. همچنین اگرچه در عراق کمی چانه زنی ها صورت می گیرد با این وجود باز هم قیمت های ما برای آنها مناسب است  و در نتیجه در این کشور نیز صادرات خوبی داریم.

وی ادامه می دهد: ما در آفریقا نیز صادرات انجام می دهیم البته کمی سخت تر از دیگر کشورهای هدف  است چون هزینه حمل و نقل بسیار بالا است و از سوی دیگر به صورت مستقیم صادرات از بنادر ایران به کشورهای آفریقایی وجود ندارد. به عبارت دیگر برای انجام صادرات به آفریقا، محموله های پوشاک ما یا باید به ترکیه برود که بسیار مشکل است  و یا باید به امارات برود و از آنجا صادر شود که هزینه  بسیار بالایی به ما تحمیل می کند.

ما بارها و بارها به دولت پیشنهاد داده‌ایم که یک هاب صادراتی در امارات یا کشورهایی که توانایی دارند ایجاد کند تا محموله های ایرانیان به آنجا برود و طبق ضوابط خاصی در انبارها استوک و سپس از آنجا صادر شود

طراحان و تولیدکنندگان پوشاک ایران بسیار قدرت گرفته اند
این صادر کننده پوشاک در پاسخ به این پرسش که مهمترین عاملی که باعث می شود پوشاک ایرانی در کشورهای مقصد خریدار داشته باشد چیست، می گوید: در این رابطه دو نکته مطرح است؛ اول اینکه دیزاینرها و طراحان ایرانی این روزها به خوبی کار می کنند. در واقع با قانونی که سال ۱۳۹۷ تصویب و واردات پوشاک به ایران ممنوع شد باعث شد که طراحان و  تولیدکنندگان ما بسیار قدرت بگیرند.

تقی زاده می افزاید: مساله بعدی بحث قیمت است که پوشاک تولیدی در ایران در موضوع قیمت به معنای واقعی رقابتی است.

وی در خصوص پتانسیل های  توسعه صنعت پوشاک ایرانی نیز خاطر نشان می کند: پتانسیل صنعت پوشاک بسیار بالا است و با توجه به اعداد و ارقامی که الان در  گمرک می بینیم شاید بتوانیم این حجم صادرات را به ۲ برابر افزایش بدهیم البته برای تحقق این امر تا حدودی به  حمایت های دولتی نیاز است؛ یعنی اگر دولت بتواند حمایت هایی در خصوص حضور در نمایشگاه های خارجی، بازاریابی و همچنین معرفی تجار نماید و به این ترتیب دلالان خارجی و ایرانی را از میدان خارج کند تا مستقیما صادرات صورت بگیرد به این صنعت بسیار کمک خواهد کرد.

اگرچه کشور چین نیز تقریبا تمام بازارهای دنیا را تغذیه می کند، اما به دلیل قیمت تمام شده پایین، ما نیز می توانیم بازارهای خوبی را بگیریم

عملکرد موفق شرکت های بزرگ پوشاکی در مناطق آزاد جبل علی و شارجه
این صادر کننده کشور تاکید کرد: ما بارها و بارها به دولت پیشنهاد داده‌ایم که یک هاب صادراتی در امارات یا کشورهایی که توانایی دارند ایجاد کند تا محموله های ایرانیان به آنجا برود و طبق ضوابط خاصی در انبارها استوک و سپس از آنجا صادر شود. شاید جالب باشد بدانید الان شرکت هایی که بسیار قوی کار می کنند انبارهایی را در مناطق آزاد مثل «جبل علی و شارجه» گرفته اند و ضمن صادرات از آنجا، در غرفه هایی که در این مناطق وجود دارد کالاهای خود را عرضه می کنند و تاجران کشورهای عربی به طور خاص که دست شان از بازارهای جهانی کوتاه است در این بازار ها اقدام به سفارش به این شرکتها می دهند.

تقی زاده خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه هزینه های انبار الان با افزایش قیمت دلار در این مناطق بسیار بالا رفته است اگر برای اجاره کردن این انبارها بخش خصوصی یا مستقیما خود دولت وارد شود و این انبارهای در اختیار تجار ایرانی قرار بدهد تا تجار بتوانند از همانجا بار خود را صادر کنند مطمئنا صادرات پوشاک ایران حتی تا ۱۰ برابر هم می شود.

متاسفانه تکنولوژی پایین باعث شده است که بهره وری در واحدهای تولیدی بسیار کم شود

ترکیه نمی گذارد صنعت پوشاک ما نفس بکشد
وی در خصوص  جایگاه پوشاک ایرانی از نظر کیفیت و کمیت در دنیا نیز اظهار می دارد: از نظر کمیت اوضاع خوبی نداریم و تقربیا در رده های آخر هستیم البته پتانسیل بسیار بالایی داریم. اما از نظر کیفیت در سال های اخیر بسیار رشد کرده ایم و اگرچه جزو رتبه های اول نیستیم اما در رده دوم و سوم می توانیم باشیم. با این وجود باز هم تاکید می کنم که از نظر کمیت با بازارهای جهانی بسیار فاصله داریم که عمدتا به این دلیل است که همسایه ما، ترکیه، نمی گذارد ما نفس بکشیم چون در پوشاک بسیار قدرتمند هستند.

تقی زاده می افزاید:  از سوی دیگر کشور چین نیز تقریبا تمام بازارهای دنیا را تغذیه می کند. اما به دلیل قیمت تمام شده پایین، ما می توانیم بازارهای خوبی را بگیریم. البته نباید فراموش کنیم که یکی از مشکلات اصلی ما بحث تکنولوژی است که متاسفانه تکنولوژی پایین باعث شده است که بهره وری از واحدهای تولیدی بسیار کم شود.

وی در پایان تاکید می کند: متاسفانه ما حتی در بحث آموزش نیز با مشکل روبه رو هستیم و هنوز هم در کارگاه های ایران کاملا به صورت سنتی کار تولید انجام می شود.