ورود 1.2 میلیارد یورو ارز صادراتی در تیرماه 99

28 تیر 1399 398 بازدید

از اول تیرماه که تهدیدها بر علیه صادرکنندگان به اوج رسیده و بانک مرکزی اطلاعیه‌های متعددی را صادر کرده، صادرکنندگان 1 میلیارد و 251 میلیون یورو ارز به سامانه نیما فروخته‌اند که در مقابل، از این رقم تنها 811 هزار یورو برای واردات ارز اختصاص داده شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ بانک مرکزی از ابتدای تیرماه روند جدیدی را در مواجهه با صادرکنندگان و بازگشت ارز صادراتی در پیش گرفته و در طی همین مدت 28 روز گذشته، بارها و بارها از جملات و اطلاعیه‌های تهدیدکننده بر علیه صادرکنندگان استفاده شده تا بلکه ارز حاصل از صادرات آنها به چرخه اقتصادی کشور برگردد؛ حال آنکه صادرکنندگان شناسنامه‌دار کشور معتقدند که اصولا یک صادرکننده نمی‌تواند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگرداند.

موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات و شیوه‌های رفع تعهد ارزی مدتها است که میان بانک مرکزی و فعالان اقتصادی به یک چالش تبدیل شده است، چالشی که در تیرماه امسال به اوچ خود رسیده و نه تنها ردپای نااطمینانی به صادرکنندگان در جای جای اطلاعیه‌ها و نوشتارهای رئیس کل بانک مرکزی موج می‌زند، بلکه تا اینجای کار نیز القاب تندتری همچون خائن نیز به گردونه صفات به کار برده شده دولت در مورد صادرکنندگانی که ارز را به کشور برنگردانده نیز اضافه شده است.

این در حالی است که از ابتدای تیرماه که بانک مرکزی مهلت زمانی بازگشت ارز حاصل از صادرات را 31 تیرماه اعلام کرد تا امروز(27 تیرماه) که تنها 5 روز تا پایان مهلت تعیین شده باقی مانده است، روند بازگشت ارز صادراتی تقریبا سرعت گرفته؛ اما خبری از بازگشت 27.5 میلیارد دلاری که بانک مرکزی مدام در آمارها و ارقام مرتبط با عدم بازگشت ارز صادراتی اعلام می‎‌کند، نیست؛ اگرچه بخش‌خصوصی و نمایندگان اتاق بازرگانی معتقدند که این رقم، واقعی نیست و محاسباتشان چیزی حدود 8.7 میلیارد دلار را نشان می‌دهد که به کشور بازنگشته است.

البته فعالان اقتصادی معتقدند که بخش عمده‌ای از این ارز، اگر بانک مرکزی مساعدت‌های لازم را داشته و از تمامی بازوهای اجرایی خود برای بازگشت ارز صادراتی استفاده کند، می‌تواند به کشور بازگردد و صادرکنندگان کاملا این آمادگی را دارند که تمامی ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند. البته هستند در این میان صادرکننده نماهایی که با تخریب نام صادرکنندگان، اقدام به استفاده از کارتهای بازرگانی یکبار مصرف کرده‌اند که این خود باز، معلول سیاست‌هایی است که در دو سال گذشته بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار ارزی آنها را ریل گذاری کرده است.

آمارهای نیما حکایت از آن دارد که از اول فروردین ماه تا 27 تیرماه سال جاری 4میلیارد و 100 میلیون یورو ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته و در مقابل تنها 2 میلیارد و 600 میلیون یورو ارز به واردات اختصاص یافته است.

بررسی‌های خبرنگار اکسپورتنا حکایت از آن دارد که از اول تیرماه که تهدیدها بر علیه صادرکنندگان به اوج رسیده و بانک مرکزی اطلاعیه‌های متعددی را صادر کرده، صادرکنندگان 1 میلیارد و 251 میلیون یورو ارز به سامانه نیما فروخته‌اند که در مقابل، از این رقم تنها 811 هزار یورو برای واردات ارز اختصاص داده شده است.

ارایه ارز به سامانه نیما از ابتدای تیرماه، یک روند کاملا سینوسی و پرنوسان داشته و حتی نمودارها نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد، فروش ارز صادراتی در نیما روند کاهشی به خود گرفته است؛ به نحوی که در روزهای یکم، چهارم، هفتم، دهم، یازدهم، دوازدهم، شانزدهم و بیست و سوم روند ارایه ارز به سامانه نیما صعودی بوده است.

این روند حکایت از آن دارد که بازگشت ارز صادراتی ربطی به تهدید و تخریب صادرکنندگان ندارد؛ بلکه ممکن است در نیما، اشکالات عمیق‌تری وجود داشته باشد که صادرکنندگان را در بازگشت ارز خود به این سامانه دچار ایراد می‌کند.

منبع:اکسپورتنا