نگرانی صادرکنندگان محصولات کشاورزی از آغاز فصل خریدهای تضمینی دولت

24 شهریور 1399 435 بازدید

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با ابراز نگرانی از اینکه خریدهای تضمینی دولت منجر به افت کیفیت محصولات کشاورزی شود، گفت: دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا و باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی، اقبال کمتری به خرید کالاهای ایرانی داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، از نگرانی صادرکنندگان برای ورود وزارت جهاد کشاورزی به خرید تضمینی آن هم در آغاز فصل برداشت محصولات و نبود تولیدات باکیفیت برای صادرات، خبر داد و گفت: امسال نیز صادرکنندگان محصولات کشاروزی این نگرانی را دارند که وزارت جهاد کشاورزی به خرید تضمینی در ابتدای فصل زراعی ورود پیدا کند و مانند سال‌های قبل، به صادرات ضربه وارد شود؛ چراکه کشاورزان با خیالی آسوده اقدام به تولید محصولات با هر کیفیتی می‌کنند و این اطمینان‌خاطر را خواهند داشت که دولت تولیدات آنان را خواهد خرید.

وی افزود: در شرایط کنونی، صادرکنندگان نگران این هستند که به محصولات باکیفیت برای صادرات به بازارها دسترسی نداشته باشند.

به گفته فرشچیان، بر اساس قانون، خرید تضمینی باید در مواقع بحرانی و بروز حوادث غیرمترقبه و البته در راستای حمایت از بخش کشاورزی صورت گیرد؛ اما طی سال‌های اخیر، اتحادیه‌های تعاونی روستایی در هر برهه از زمان که خواسته‌اند، اقدام به خرید تضمینی کرده و صادرات را با چالش مواجه کرده‌اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اشاره به گزارش تجارت خارجی کشور، افزود: آمارها نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی طی این مدت 39 درصد افت داشته و این در حالی است که صادرات محصولات کشاورزی نیز روند کاهشی را تجربه کرده ‌است.

وی با بیان اینکه به دلیل بروز ویروس کرونا و همچنین مشکلات تحریم‌ها و البته مسئله باقی‌مانده سموم، درخواست برای خرید محصولات کشاورزی ایران به شدت کاهش یافته و از این رو، صادرات کشاورزی نتوانسته به اهداف پیش‌بینی شده دست یابد.

به گفته فرشچیان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگرچه صادرات بخش کشاورزی طی امسال از نظر وزنی رشد داشته؛ اما از حیث ارزش، این بخش نتوانسته ارزآوری سال‌های قبل را تکرار کند.

منبع: اکسپورتنا