موارد پر اهمیت برای صادرات محصولات کشاورزی به امارات

12 تیر 1399 574 بازدید

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات طی نامه‌ای به اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی انجمن ارگانیک ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران موارد پراهمیت در خصوص صادرات محصولات کشاورزی به امارات را مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک ایران و امارات،
فرشید فرزانگان رییس این اتاق مشترک عطف به جلسه برگزار شده در اتاق بازرگانی ایران موارد پر اهمیت از دیدگاه اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات برای صادرکنندگان حوزه کشاورزی و صنایع غذایی متعدد در حوزه صادرات به این کشور را طی نامه ای به رضا نوری رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی و انجمن ارگانیک ایران ارسال کرد.

در این نامه آمده است:

١- لزوم نظارت و بررسی مشکلات ترابری و حمل و نقل صادرکنندگان:
افزایش کرایه حمل بار صادراتی به میزان قابل توجهی موجب کاهش رشد رقابت پذیری ایران در بازارهای صادراتی حوزه خلیج فارس شده و با توجه به آنکه ارزش عمده کالاهای صادراتی در واحد وزن پایین است افزایش کرایه حمل قیمت تمام شده کالا را در بازار مقصد به شدت افزایش می دهد لذا ضروری است روی افزایش کرایه حمل به ویژه کانتینر یخچال دار نظارت ویژه انجام شود.

٢- تنظیم بازار های صادراتی برای عدم خسران به منافع ملی صادرکنندگان به تبع آن کشور جمهوری اسلامی ایران:
متاسفانه عدم هماهنگی و عدم توجه تجار و تولید کنندگان در عرضه بی رویه بعضی از کالاها و رقابت بی‌امان ایشان با یکدیگر در قیمت تمام شده مادامی که بازار تقاضا هنوز به رونق قبل از بیماری کرونا بازنگشته است و ارسال بیش از نیاز کالاهای صادراتی به کشور امارات قیمت این محصول را در بازار عمده فروشی کشور امارات متحده عربی در تمام اقلام صادراتی کشاورزی کاهش داده و همچنین باعث شده که بازار امارات متحده عربی کشش جذب بعضی محصولات ایران را نداشته باشد، لذا با توجه به فعالیت و تخصص کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و همچنین تجربه حضور اتحادیه صادرکنندگان میوه تره بار که سال ها در تامین و صادرات محصولات کشاورزی حضور دارند درخواست می شود،تدابیری جهت ایجاد هماهنگی بین تجار و تامین کنندگان با اتحادیه مذکور به عمل آورده تا ثروت ملی کشور هدر نرود.
لذا پیشنهاد می شود، جهت تنظیم بازار این محصولات، کمیته مشترکی مشتمل بر اعضای منتخب کمیسیون توسعه صادرات، کمیسیون کشاورزی، اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی و اتاق مشترک ایران و امارات تشکیل و مصوبات این کمیته برای کلیه تجار این بخش به نحوی الاجرا شود تا رقابت نامناسب صادرکنندگان باعث کاهش قیمت کالا و در نتیجه موجب زیان عمومی به تجار و تولید کنندگان ایرانی نشود.

٣- صدور مجوزها:
مجوزهای دو موسسه مرکز تحقیقات آب و خاک و سازمان غذا و دارو به شدت بروکراتیک و زمان‌بر بوده و بازار فعال و پویایی صادراتی نیازمند پاسخگویی و صدور مجوز در حداقل زمان است. بعضا صدور بعضی از مجوزها برای تایید مواد اولیه صنایع کشاورزی موثر و به ویژه ارگانیک به ماه ها حتی سالها پیگیری و ممارست نیاز دارد که عملاً این روند بسیار کُند اخذ تاییدیه و مجوز از این دو مرکز معتبر برای شرکت‌های حاضر در بازار رقابتی بین‌المللی باعث حذف ایران از بسیاری از بازارهای جهانی شده است.

۴- ضایعات محصولات کشاورزی:
آمارهای متعدد حاکی از هدررفت قابل توجه محصولات کشاورزی در بازار است که عموماً ۳۵ تا ۵۰ درصد محصولات کشاورزی در کل کشور برای صادرات محصولات مناسب هدر می‌روند. این حجم قابل توجه زیان به ثروت ملی در نتیجه حمل و نقل جاده ای نامناسب، انبار و سردخانه های ناکافی و ناهمگون، عرضه بسته بندی های نامناسب، تاخیر در ترخیص از گمرک مشتمل بر مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری که لازم است برای حفظ ثروت کشور چاره اصولی اندیشیده شود.