مشکل گمرک و تورم قوانین با بایدن حل نمی شود/ رزم حسینی تجارت را به عهده بگیرد تا بانک مرکزی به کنترل تورم برسد

08 آبان 1399 561 بازدید

فرشید فرزانگان  رییس اتاق مشترک ایران و امارات و سعید مقیسه نائب رئیس این اتاق در وبیناری به بررسی چالشهای واردات مواد اولیه پرداختند.

به گزارش اتاق مشترک بازرگانی ایران وامارات این وبنیار با طرح سئوال  سعید مقیسه مبنی بر این که  تا چه حد  تحریم های یک جانبه در مسیر تامین مواد اولیه  اثر گذار است و وزن عوامل خارجی بیشتر است  یا عوامل مدیریتی داخل  آغاز شد که فرشید فرزانگان در این باره گفت: نقش تحریم های ظالمانه به عنوان عاملی بیرونی را نمی توان انکار کرد اما این تمام مشکلات تولید کنندگان و وارد کنندگان مواد اولیه نیست.

وی با تاکید بر این که امسال سخت ترین سال برای تجارت و واردات است، افزود: درصد عمده ای ازمشکلات واردات مواد اولیه  به عوامل داخلی باز می گردد و امیدواریم که با آمدن وزیر جدید آقای رزم حسینی و مدیریت تجارت  بر پایه تولید ارزان را به گونه ای راهبری کنند که آقای همتی نیز بتوانند بر حوزه وظایف بانک مرکزی  یعنی «کنترل تورم» و «حفظ ارزش پول ملی» متمرکز شوند.

امیدواریم که با آمدن وزیر جدید آقای رزم حسینی و مدیریت تجارت  بر پایه تولید ارزان را به گونه ای راهبری کنند که آقای همتی نیز بتوانند بر حوزه وظایف بانک مرکزی  یعنی «کنترل تورم» و «حفظ ارزش پول ملی» متمرکز شوند

وی افزود: واردات با تاخیر و بسیار کند و با تحمیل هزینه های متعدد سربار منجر به تولید گران شده و می شود و بالا بردن دیوار تعرفه الزاما به افزایش تولید با کیفیت و ارزان منجر نمی گردد.

فرزانگان افزود:  البته این به معنای موافقت با حذف سیاست های حمایتی نیست  بلکه برای افزایش تولید باید از سیاست های «حمایت موثر» استفاده نمود.

نمود قوانین متورم در شاخص های جهانی

فرزانگان خاطر نشان کرد: قوانین متورم، بخشنامه های  خلق الساعه، بروکراسی سنگین، نوسانات نرخ ارز و تعدد مراکز تصمیم گیری در حوزه تجارت نه تنها مانع از برنامه ریزی های صحیح و کاهش منطقی قیمت مواد اولیه وارداتی شده که نمود آن نیز در شاخص کسب و کار و شاخص آزادی اقتصادی کاملا قابل رویت شد.

رییس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره بر این نکته که مواد اولیه  کالاهای لوکس نیست و واردکنندگان هم قاچاقچی نیستند، خاطر نشان کرد:واردات کالای با کیفیت یا با قیمت تمام شده مطلوب تر ضمن حمایت تولید لازم است در دستور کار قرار گیرد و ایجاد مقررات در ممنوعیت ورود کلا برخی از شرکت های تولیدی را بر آن داشته تا کالاهای وارداتی را با نام تولید داخل به فروش رسانده و یا به امور بازرگانی روی آورند که با روح حمایتی قانون گذار متفاوت می باشد و همچنین این مهم  باعث رانت در عرضه کالا و انحصار طلبی سود جویانانه و تضعییع حقوق مشتریان می گردد .

بستن مرزها به بهانه حمایت از تولید داخلی باعث  حذف مزیت رقابتی شده و  تولید کننده داخل را  با بی توجهی به پیشبرد کیفیت و عدم به روز آوری  کالای نهایی می نماید  همچنین بازار انحصاری نتیجه ای جز عدم پاسخگویی مناسب به مشتریان و ضعف خدمات بعد فروش نخواهد داشت.

مثال بارز آن نبود کانتینرهای یخچال دار به حد نیاز می باشد که هزینه های حمل و نقل برای صادرات محصولات کشاورزی را به حدی زیاد کرده که توجیه اقتصادی صادرات این نوع محصولات از بین رفته و باید  فکر به حال ان کرد.

وی  یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مواد اولیه را کاهش سرعت گردش پول  برای تجار عنوان کرد و گفت:  سرمایه تجار معمولا تا پیش از سال 98  4 تا 5 بار در سال گردش سرمایه داشت که در زمان حاضر  به حدود 8 ماه یکبار رسیده وو این نه فقط به معنای کند شدن  چرخ اقتصاد که  افزایش  قیمت تمام شده مواد اولیه است.

فرزانگان در ادامه به دو عامل دیگر هزینه مبادله و انتقال وجه  در حوزه بین الملل  و طولانی بودن روند تخصیص ارز در عدم تحویل به موقع مواد اولیه  به تولید کنندگان  اشاره کرد و گفت: با چنین مواردی در کنار این موضوع که  ایران بیشترین تعرفه وارداتی و مالیات را دارد؛ تولید صادر محور ممکن است غیر قابل رقابت گردد.

• دولت جاده تجارت را یک طرفه نکند

رییس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: در تجارت واردات و صادرات به مثابه یک اتوبان دو طرفه است و نمی توان فقط انتظار داشت که چون دولت نیاز به ارز دارد فقط صادرات داشته باشیم و واردات را مذموم بدانیم.

او افزود: حتی در بین عراقی ها  نیز بعد  مدتی خواهند پرسید که چرا تراز  تجاری ما منفی است و نفع ما کمتر است، همان طور که ما در قبال بسیاری کشورها این نظر را داریم.

مجلس باید در چارچوب سه اصل  تسهیلات تجارت، مدیریت واردات و توسعه صادرات  بر دولت نظارت و برکاهش قوانین زاید  اصرار بورزد و در ضمن نگاه به واردات و واردکننده را تغییر دهند

وی در پاسخ به این سئوال که مجلس  در باره بهبود وضعیت فعلی  چه  اقدامی می تواند انجام دهد ، گفت: مجلس باید در چارچوب سه اصل  تسهیلات تجارت، مدیریت واردات و توسعه صادرات  بر دولت نظارت و برکاهش قوانین زاید  اصرار بورزد و در ضمن نگاه به واردات و واردکننده را تغییر دهند.

فرزانگان خاطر نشان کرد: کم اظهاری و بیش اظهاری یکی دیگر از مشکلات تجار ( صادرکننده و وارد کننده ) است و عده ای براین باورند که اصرار زیاد گمرک بر برخی نرخ های غیر واقعی به قصد کسب  درآمد دولتی است

وی با انتقاد به گره زدن اقتصاد و تجارت به انتخابات آمریکا ، گفت: انتخابات امریکا مشکلات گمرکی ، مشکلات تورم قوانین تجارت را حل نمی کند لذا گره زدن مشکلات موجود اقتصاد به  انتخابات آمریکاو یا پیروزی بایدن  ،آدرس غلط دادن است.

رویه های غلط  برخی تولید کنندگان را به وارد کننده بدل کرده  که مازاد واردات بقیه مواد اولیه خود را به بازار و با قیمت های بالاتری عرضه می کنند

• تولیدکنندگان را واردکننده  کردیم!

سعید مقیسه نیز در این وبینار با اشاره به این که آشفتگی بازار مواد اولیه بیشتر به عملکرد گلوگاه های وارداتی و بخش دولتی باز می گردد ، گفت:  برخلاف تصور که انتخاب یک فرد در آمریکا به عنوان رییس جمهور اثرات مثبتی در اقتصاد کشور دارد، من معتقدم که  همه عوامل اقتصادی به خود ما و نحوه مدیریت  داخل باز می گردد.

او ادامه داد: رویه های غلط  برخی تولید کنندگان را به وارد کننده بدل کرده  که مازاد واردات بقیه مواد اولیه خود را به بازار و با قیمت های بالاتری عرضه می کنند. و از سوی دیگر  برخی تولید کنندگان مجبور به تولید با قیمت های بالا هستند که این عدم تعادل نه تنها قیمت کالا ها را بیش از اثر تحریم افزایش می دهد بلکه به نوعی فضای رقابتی را نیز بر هم می زند.

وی ادامه داد طولانی شدن فرایند واردات، معضل کشتیرانی و حمل مستقیم  ، هزینه جابجایی ارز و قیمت بالای ارز همگی از عوامل موثر در افزایش قیمت  مواد اولیه است.

نائب رئیس هیات مدیره اتاق ایران وامارات  با تاکید بر این که با حمایت یکجانبه از تولید نباید به کمبود  مواد اولیه دامن زد،خاطر نشان کرد: متاسفانه بالاترین ضریب مالیاتی برای واردات مواد شیمیایی را اعمال کرده اند به نحوی که تولیدات مرتبط چنان  گران شده که تولیدکنندگان نیز متضرر شده اند.