مسیری که دبی برای پیشرفت طی کرد

01 خرداد 1399 740 بازدید

با حرکت جهان به سمت نوآوری‌های هوشمندسازی شهری، دبی جایگاه خود را به عنوان پیشرو نوآوری و توسعه شهری در جهان مستحکم کرده است. اما مقامات رسمی این شهر چگونه توانسته‌اند از محیط زیست حمایت کنند و زندگی شهروندان خود را بهبود بخشند؟


به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات، دبی به عنوان بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۳ پروژه هوشمندسازی شهری را آغاز کرد تا از این شهر یک مرکز مهم برای زیست‌پذیری، پایداری و نوآوری بسازد. این پروژه به رهبری شیخ محمد بن راشد آل مکتوم و با اتکا بر مشارکت‌های شخصی و خصوصی، شهر را به سمت آینده‌ای پایدار هدایت می‌کند. شهر هوشمند دبی طیف وسیعی از ابتکارات را برای یکپارچه‌سازی ارتباطات پیشرفته و تکنولوژی‌های اینترنت اشیا با زیرساخت‌های فیزیکی و خدمات شهری در بر می‌گیرد. اینترنت اشیا مانند سنسورهایی که شرایط آب و هوایی و حرکت را کشف می‌کند، می‌تواند پایداری و امنیت بیشتری را برای سازه‌ها به ارمغان آرود. تحلیل داده‌ها نیز می‌تواند به طور مؤثر خدماتی مانند جمع‌آوری مواد زائد را بهبود ببخشد.

استراتژی شهر هوشمند دبی

برنامه تحول دبی در پروژه دبی هوشمند ۲۰۲۱ خلاصه شده است. این طرح خدمات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست شهری را با هدف بهبود تجربه زندگی ساکنان و گردشگران دبی مورد بررسی قرار می‌دهد. مقامات اداره دبی هوشمند امیدوارند خدمات یکپارچه، کارآمد، ایمن و شخصی‌سازی شده ارائه دهند. نوآوری‌های هوشمندسازی دبی در کنار ترویج رشد اقتصادی و پرداختن به بهبود منابع و زیرساخت‌ها، رضایت شهروندان را مورد تاکید قرار می‌دهد. مقامات رسمی دبی به منظور رسیدن به هدف خود به شادترین شهر دنیا، پروژه سنجش شادی را راه‌اندازی کرده‌اند. این پروژه یکی از بهترین استراتژی‌ها است چرا که میزان رضایتمندی شهروندان را از زندگی در دبی در هر روز مشخص می‌کند، یک شبکه مرکزی اطلاعات را از وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای دولتی و همچنین وسایل الکترونیکی که در مکان‌های مختلف نصب می‌شود، جمع‌آوری می‌کند و از این طریق امکان نظارت بر خدمات و شناسایی مناطق نیازمند به بهبود را فراهم می‌آورد.

حاکم امارات متحده عربی وزیری را برای شادی و رفاه و یک وزیر دیگر را برای هوش مصنوعی به کار گماشته است. این کشور میزبان گفتگوی جهانی در خصوص شادی و نشست جهانی در دبی بوده است که در آن حاکمان و مقامات رسمی استراتژی‌هایی را برای بهبود شادی مورد بحث قرار داده‌اند. بعضی از پارامترهای مهم شامل رفاه، سلامت جسمی و روانی، آزادی شخصی، شبکه‌های قوی حمایت اجتماعی و اعتماد مشترک عموم مردم به نهادهای اجتماعی، تجاری و دولتی است.

اهداف شهر هوشمند دبی

پروژه دبی هوشمند ۲۰۲۱ بر ۶ هدف عمده تمرکز می‌کند.

زندگی هوشمند

خدمات را بهبود می‌بخشد و شهر را برای چالش‌های زیست محیطی و غیره آماده می‌کند. به عنوان مثال، از طریق یکپارچه‌سازی تکنولوژی‌ها و زیرساخت‌های آب و برق، آن‌ها را مدیریت می‌کند و با ارائه تکنولوژی ارتباطات واکنش مقامات رسمی و شهروندان به فوریت‌ها را هماهنگ می‌کنند.

اقتصاد هوشمند

دبی به عنوان یک مرکز تجاری، مالی و گردشگری امیدوار است بتواند به زودی رقابت‌پذیری خود در سطح جهانی را افزایش دهد. این شهر تحقیقات و توسعه را تا حد امکان ترویج می‌دهد و از مقررات و تکنولوژی‌های دیجیتالی ساده برای ارائه خدماتی نظیر صدور مجوز آنی بهره می‌گیرد.

مردم هوشمند

دبی سواد دیجیتالی را در میان ساکنان ترویج می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد از خدمات و رویدادهای فرهنگی شهر به بهترین نحو بهره برند. به عنوان مثال، مردم می‌توانند به خدمات آموزشی و سلامت به صورت آنلاین دسترسی داشته باشند.

حمل و نقل هوشمند

ساکنان دبی می‌توانند با سرعت زیاد، به راحتی و به طور ایمن خود را به هر نقطه از شهر برسانند. مقامات رسمی دبی امیدوارند با ترویج وسایل حمل و نقل اشتراکی در میان مردم، از ترافیک شهری بکاهند و خودورهای بدون راننده و زیرساخت‌های هوشمند را جایگزین وسایل حمل و نقل امروزی کنند.

محیط زیست هوشمند

مقامات رسمی دبی به منظور تضمین توسعه پایدار تلاش می‌کنند میزان آلودگی هوا را به حداقل برسانند. نصب ایستگاه‌های نظارت بر کیفیت هوا از جمله مهمترین اقداماتی است که تا کنون در این زمینه انجام شده است.

دولت هوشمند

خدمات کارآمد و دوستدار کاربر ارائه می‌دهد و بر دیجیتالی کردن خدمات و تراکنش‌ها تاکید می‌کند.

نوآوری‌هایی نظیر "دبی هوشمند" مقامات رسمی را به اتخاذ طرح‌هایی مشابه برای توسعه‌های پیشرفته و پایدار، هم ازنظر فنی و هم اقتصادی، سوق داده است. این افراد امیدوارند به تخصص در حال رشد و تکنولوژی موجود در منطقه دست یابند و مشارکت شهروندان را ترویج دهند.