لزوم تقویت ارتباطات اقتصادی ایران و امارات

31 تیر 1399 346 بازدید

رئیس اتحاد ملی محصولات کشاورزی با اشاره به ظرفیت کم بنادر کشور برای پذیرش کانتینرها، گفت: باید ارتباطات اقتصادی ایران را با امارات قوی‌تر کنیم.


به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛  سیدرضا نورانی در نشست میز کالا- کشوری امارات از مشکلات رفع تعهد ارزی و انتقاد کرد و گفت: آمارهای سال ۹۸ نشان می‌دهد که بیشتر از تعهدات ارزی صادرکنندگان مرتفع شده است.
وی پیشنهاد کرد در وضعیت اقتصادی قرمز افرادی که در اتاق های دربسته تصمیم‌گیری می‌کنند، روشهای دیگر از جمله تهاتر، ثبت سفارش بدون انتقال ارز و ارائه ارز به بانک های خارج از کشور و تحویل ریال مورد نظر قرار دهند.
نورانی ضمن تاکید بر اینکه باید ارتباطات اقتصادی ایران را با امارات قوی‌تر کنیم، عنوان کرد: در مذاکرات مجازی که با شریک های تجاری خود در امارات داشتیم به آنها گوشزد کردیم که تنها شریک تجاری که در بحران کرونا شما را نجات داد ایران بوده است اما وضعیت بنادر ما نامناسب بوده و شرایط را برای افزایش صادرات سخت میکند.
وی به بندر شهید باهنر اشاره کرد و گفت: بارها شاهد آن بوده ایم که در لاین‌های خودرو بندر شهید باهنر کامیون‌ها ایستاده‌اند و اما این بندر تنها جای تعداد اندکی کانتینر را دارد و این یکی از مشکلات افزایش صادرات به کشورهای همسایه از جمله امارات است.
به گفته نورانی، بسیاری از محصولات ایرانی با تغییر بسته بندی به نام کشورهای دیگر صادر می‌شود و اکنون به عنوان مثال سیب ایرانی در کشور عربستان با نام کشورهای دیگر حضور دارد پس برای برندسازی باید برنامه ریزی و هدف گذاری دقیقی داشته باشیم.
وی پس از اشاره به لزوم بسته بندی های صادراتی برای برندسازی به احیای زیرساخت های صادراتی پس از مشکلات قانونی اشاره کرد و گفت: کانتینر یخچالی یک مشکل اساسی در کشور است که باید به آن رسیدگی شود.
رئیس اتحاد ملی محصولات کشاورزی به ممنوعیت‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال کشور قطر درخواست ۷ هزار تن پیاز کرد؛ اما ممنوعیت قانونی اجازه‌ صادرات به این کشور را نداد.
به گفته وی، با توجه به اینکه نرخ سوخت ارائه شده به شرکت های حمل و نقل با افزایش همراه نبوده است باید نظارت دقیق بر این شرکت ها صورت گیرد تا افزایش نرخ حمل و نقل توجیه پیدا کند چرا که تاثیر منفی بر صادرات دارد.