علت برگرداندن شناورهای سفاری، وضعیت قرمز کرونا در استان بوشهر است

08 تیر 1399 537 بازدید

رئیس اتحادیه لنجداران و حمل و نقل دریای استان بوشهر گفت:150 شناور باری که از بنادر ایران از جمله این استان به دبی سفر کرده اند به دلیل آنکه اجازه ورود به حوضچه پهلوگیری این بندر به آنها داده نشده، در آب های ساحلی این کشور بلاتکلیف هستند.
به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، سید علی موسوس گمارانی افزود: با وجود این که کشور امارات با تعریف پروتکل های جدید اجازه ورود لنج های سفاری به بنادر این کشور را صادر کرده است اما مجدد با اعمال سخت گیری اجازه ورود به شناورهای ایرانی به دبی داده نشد.
وی اظهار داشت: طبق تماس های گرفته شده با ناخدا و ملوانانی که پشت حوضچه بندر دبی لنگر انداخته اند ابراز داشتند چندین شناور گلف اماراتی در کنار آنان پهلو گرفته و از شناور های ایرانی خواسته اند که آب های ساحلی این کشور را ترک کنند که برخی از شناور ها ناچار به بازگشت شده اند.
وی گفت:هم اینک شمار زیادی از شناورهای سفاری ایران که با هزینه های زیادی به دبی سفر کرده و در پشت خور دبی لنگر انداخته اند، در بدترین شرایط هستند و به آنان گفته شده منطقه را ترک و در صورت انجام ندادن در لیست سیاه قرار می گیرند.
گمارانی ادامه داد: این شناور ها طبق پروتکل های جدید پیش از خروج از کشور،نماینده و وکیلی در امارات به عنوان کارگزار برای هماهنگی و مامور خرید کالاهای مورد نیاز خود و تحویل انتخاب و تعیین کرده اند اما تماسی که لنجداران با آنان گرفتند اعلام کردند دیگر اجازه ورود نمی دهند.
مدیرعامل لنجداران بندر گناوه بیان کرد: شناور های سفاری بعد از 15 روز لنگر انداختن پشت خور دبی هم اینک در بدترین شرایط قرار دارند و آذوقه و مواد مایحتاج ضروری آنان به اتمام رسیده و باید مسئولان کشور برای آنان چاره اندیشی کنند.
وی افزود: مشکل ایجاد شده به استانداری بوشهر و فرمانداری گناوه انعکاس یافته است.
بر اساس گزارش های دریافتی، علت برگرداندن شناور های سفاری وضعیت قرمز کرونا استان بوشهر بوده است.
طبق پروتکل های جدید تعریف شده امارات، لنج های سفاری با معرفی کارگزار می توانند سفرهای خود به بنادر امارات را از سر بگیرند.
بر این اساس لنج های سفاری باید بیش از خروج از کشور نماینده و وکیلی در امارات انتخاب و مامور خرید کالاهای مورد نیاز خود و تحویل آن به بندر را تعیین کنند.
پس از تهیه کالا از سوی وکیل، لنج ها می توانند از بنادر استان خروج کرده و در بنادر دبی پهلو بگیرند و همچنین سه روز وقت دارند کالاهای خود را بارگیری و اجازه خروج دریافت کنند.
طبق پروتکل های جدید کشور امارات برای جلوگیری از شیوع کرونا ملوانان لنج های ایرانی باید زیر60 سال سن داشته باشند و اجازه پیاده شدن در بندر و ارتباط با کارکنان بنادر را ندارند.
پس از ورود لنج به بنادر دبی پزشک اماراتی روی لنج حضور یافته و معاینات لازم را روی ملوانان انجام می دهد و در صورت سلامت ملوانان، لنج ها اجازه پهلوگیری و بارگیری می یابند.
بارگیری نیز توسط کارکنان خود بنادر یا شرکت های کشتیرانی انجام می شودو ملوانان حق تماس با این افراد را ندارند.
هزینه های معمول برای انتخاب وکیل و سفارش کالا و بارگیری معادل حدود 50 میلیون تومان ایران است که لنجداران باید آن را به وکیل خود در کشور امارات بپردازند.
شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر( ایران) دارای حدود یک هزار شناور باری است.
منبع: ایرنا