سمینار آموزشی آشنایی با فرصت‌های تجاری کشور امارات برگزار شد

31 مرداد 1402 490 بازدید

سمینار آموزشی آشنایی با فرصت‌های تجاری کشور امارات در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این رویداد که به همت موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران برگزار شد، بسیاری از فعالان و علاقه‌مندان بازار امارات به صورت حضوری و مجازی حضور داشتند. در ابتدای این رویداد، حسین میرمحمدصادقی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران گفت: «پیش از این نیز در حوزه‌ی بازار کشورهای منطقه سمینارهایی توسط موسسه برگزار شده است. متاسفانه برخی از افراد به امر آموزش در حوزه تجارت بی‌توجه هستند و احساس نیاز به آن نمی‌کنند. این تفکر در دوره‌ی که تمام حوزه‌ها در حال تغییر هستند و مدام نیاز به آموزش‌های جدید ایجاد می‌شود، یک تفکر غلط است. هر فرد در هر حوزه‌ی که فعالیت دارد باید آموزش‌های به‌روز را دریافت کند.»

او همچنین افزود: «آموزش در حوزه‌ی تجارت با کشورهای منطقه نیز بسیار مهم است و استقبال بسیار خوبی که از رویدادهای آموزشی می‌شود گواه این امر است. اگر برای آینده‌ی روابط تجاری خود اهمیت قائل هستیم، یکی از مهم‌ترین مباحث ورود به بازارهای منطقه است. بازارهای منطقه با توجه به وضعیت تحریمی کشور بسیار مطلوب و با ظرفیت هستند.»

عرفان شارکری‌نسب، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات نیز در این نشست گفت: «فلسفه وجودی اتاق‌های مشترک تسهیل روابط تجاری دو کشور است. با توجه به گفت‌وگوهای صورت گرفته میان ایران و امارات، شاهد روابط تجاری گسترده‌ هستیم. تمام سازمان‌ها و نهادهایی که با این مسئله درگیر هستند به صورت دائم در تلاش‌اند تا این روابط ارتقاع یابد. اتاق مشترک در این سال‌ها در همین جهت گام برداشته است و مشکلات زیادی را برطرف کرده است.»

او درخصوص تجارت دو کشور گفت: «سی درصد از حجم تجارت ایران با کشور امارات متحده عربی است. حجم تراکنش مالی در سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان بوده است. متاسفانه نسبت صادرات به واردات ما بسیار کم‌تر بوده است. حدود ۳۰ درصد صادرات داشته‌ایم و ۷۰ درصد از این کشور واردات انجام داده‌ایم.  امارات در سال‌های گذشته در زمینه همکاری‌های بانکی و لجستیک به ایران کمک کرده است. خوشبختانه حجم مبادلات تجاری دستخوش فراز و نشیب‌های سیاسی نشده است و همواره در مسیر رشد قرار داشته است. سفارت‌های دو کشور نیز بسیار فعال و پیگیر هستند. امیدواریم با توجه به این همکاری‌ها، حجم مبادلات به رقم ۴۰ میلیارد دلار در سال افزایش پیدا کند.»

در ادامه مهمان این رویداد، حسین اسدی، دبیر اتاق اصناف تهران گفت: «در حوزه‌ی آموزش‌های تخصصی و تجارت بین‌الملل نیاز به همکاری بسیار نزدیک اتاق اصناف و اتاق بازرگانی وجود دارد. خروجی جلساتی مثل نشست امروز همین افزایش همکاری‌ها خواهد بود. متاسفانه در حال حاضر در بخش آموزش با مشکل مواجه هستیم و امیدواریم با کمک اتاق بازرگانی ایران این چالش نیز برطرف شود. اعضای اتاق اصناف کشور ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند که در صورت آموزش درست، می‌شود از آن‌ها بهره مناسب را برد.»

پس از به پایان رسیدن این بخش از نشست، بخش آموزشی شروع شد و دکتر محمدرضا پریور، ریاست هیئت مدیره گروه لارستان که به عنوان مدرس این دوره حضور داشت، نکاتی را پیرامون وضعیت بازار کشور امارات بیان کرد. همچنین پریور به سوالات حاضران در جلسه به تفصیل پاسخ داد.

طبق روال موسسه آموزش بین‌الملل اتاق ایران به شرکت‌کنندگان در این سمینار گواهی‌نامه اعطا شد. در پایان جلسه هم، حضار، در فضای تعاملی به شبکه‌سازی و گفتگو پرداختند. تریبون‌نیوز حامی رسانه‌ای این رویداد بود.

در حاشیه‌ی این برنامه، زهره صالحی مدیر دپارتمان بین‌الملل موسسه‌ی آموزشی و پژوهشی اتاق ایران گفت: «دوره‌ی که در حال برگزاری است، دوره‌ی آشنایی با فرصت‌های تجاری کشور امارات است. این دوره با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی ایران، اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات و اتاق بازرگانی اهواز برگزار شده است. استقبال فعالان اقتصادی از این رویداد به صورت حضوری و مجازی بسیار خوب بوده است.»

او در ادامه گفت: «در این دوره به سوالات  و چالش‌های پیرامون بازار امارات پاسخ داده شد. بیشتر وقت این رویداد به پرسش و پاسخ گذشت. درباره‌ی بسته‌بندی کالاها، نحوه ارسال، بازاریابی و سایر مباحث مورد نیاز تجار در این دوره صحبت شد.»

صالحی افزود: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط موسسه، تا آخر شهریورماه سمینارهای آموزشی کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس برگزار خواهد شد. تا به امروز دوره‌های عربستان، عمان و عراق انجام شده است. در هفته‌های آینده نیز سمینارهای قطر، سوریه، لبنان و بحرین را خواهیم داشت. در شش ماهه دوم سال وارد مباحث آموزشی کشورهایی خواهیم شد که تجارت و اقتصاد آن‌ها در حال حاضر رونق دارد.»

او در پایان گفت: «روابط ایران و کشورهای عربی به سمت افزایش تجارت در حرکت است. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تجارت آموزش است. تاجران باید در همه‌ی زمینه‌ها آموزش ببینند. بازرگانان ایرانی اگر بتوانند با اشراف کامل محصولات خود را صادر کنند، هم خود به مشکل نمی‌خورد و هم به یک تاجر خوشنام در کشور مقصد تبدیل می‌شود.»