سازمان توسعه تجارت به عنوان مرجع تجارت خارجی کشور بال و پر بیشتری پیدا کند

21 مرداد 1399 464 بازدید

عضو هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران گفت: در فرصت یکساله‌ای  که از عمر دولت باقی مانده، وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در اجرایی شدن  قوانینی همچون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، گام‌های جدی  برداشته  و در حوزه مقررات‌زدایی از تولید، به بخش خصوصی کمک کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران امارات؛ مسعود جمالی با بیان اینکه مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس، چند نکته مثبت  دارد، افزود: ایشان با ساختار وزراتخانه آشنا هستند و سالهای متمادی در  وزارت بازرگانی و وزارت صمت فعالیت داشتند؛ ضمن اینکه در مدت سرپرستی خود  در وزارت صمت، تعاملات خوبی با مدیران کل و معاونین وزارتخانه داشته و می  توان گفت که تیم خود را چیده‌ و بر اوضاع مسلط هستند.

جمالی با بیان اینکه مدرس خیابانی بهترین گزینه برای وزارت صمت است،  افزود: ایشان هم تجربه چند ماه گذشته را در وزارتخانه دارند و هم فرصت  محدود یکساله را؛ چراکه آمدن فردی جدید می‌تواند با تغییر و تحولاتی در  وزارتخانه همراه باشد؛ این در حالی است که معمولا در ایران به این صورت است  که با آمدن وزیر جدید، ساختارها و تفکرات تغییر می کند و در برخی مواقع، کار با تغییر در معاونین نیز همراه است؛ بنابراین حضور فرد دیگر در  وزارتخانه طی یکسال باقی مانده از عمر دولت، به تغییر و تحولاتی می انجامد  که ممکن است به صلاح نباشد و ثبات نسبی وزارتخانه را زیر سوال ببرد.

وی با اشاره به اینکه مدرس خیابانی گوش شنوای بخش خصوصی در دولت هستند و  سعی و تلاششان در کمک به اقتصاد و تولید بوده است، عنوان کرد: یکی از  مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، حمایت واقعی ایشان به عنوان وزیر از  تولید است که در سالهای اخیر هم در مقابل فشار های خارجی قرار داشته و هم  بعضا با سوءمدیریت های داخلی مواجه بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران ادامه داد: اکنون شرایط سختی برای  تولید حاکم است که نیاز به یک حمایت واقعی دارد؛ علی الخصوص حمایت واقعی  برای تولیدات صادرات گرا از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد، در این فرصت یکساله ای که از عمر دولت  باقی مانده است، وزیر صمت باید در اجرایی شدن قانون بهبود فضای کسب و کار و  قانون رفع موانع تولید گام های جدی بردارند و در بحث مقررات‌زدایی از  تولید به بخش تولید کمک کنند.

جمالی انتظار دیگر از وزارت صمت را در حوزه تجارت خارجی کشور دانست و  گفت: تجارت خارجی کشور متاسفانه هم در فشارهای خارجی هدف تحریم ها بوده و  همانند بخش تولید، مشکلات داخلی دارد؛ به نحوی که بخشنامه های متعدد که در  برخی مواقع ضد و نقیض هم بودند، مشکلاتی را برای هر دو بخش تولید و تجارت  ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی، کشور نیازمند یک گام اساسی است تا  بر آن متمرکز شده و بتوانیم شاهد عدم صدور بخشنامه‌های ضد و نقیض صادره از  ارگان های مختلف و متفاوت نباشیم.

عضو هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران اظهار کرد: به نظر می رسد، سازمان  توسعه تجارت به عنوان مرجع تجارت خارجی کشور باید بال و پر بیشتری پیدا  کند و تعامل این سازمان با بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی افزایش یابد؛ به  صورتیکه این هم افزایی باعث شود کارایی سازمان توسعه تحارت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، سازمان توسعه تجارت ایران باید در هماهنگی و  تعامل با وزارت امور خارجه از تمام ظرفیت های و پتانسیل های سفارتخانه های  ایران و مناسبت های سیاسی که در منطقه وجود دارد، در جهت افزایش سهم  صادرات کشور استفاده کند؛ چراکه اکنون صادرات ایران عدد قابل تاملی نیست و  نسبت به ظرفیت و پتانسیلی که در منطقه وجود دارد، سهم صادرات ایران بسیار  ناچیز است.

به گفته جمالی، مدرس خیابانی به عنوان شخصیت دولتی و جایگاه دولت در  کنار صادرکنندگان قرار گیرد و در تعامل با بخش های مختلف دولت علی‌ا‌‌لخصوص  بانک مرکزی، بتوانند به یک نقطه تعادل و تعاملی برسند و در راستای رفع  مشکلاتی که برای انتقال ارز به کشور وجود دارد و روش‌های رفع تعهد ارزی، به  صادرکنندگان کمک کنند.

منبع: اکسپورتنا