راز شیب تند رشد اقتصادی امارات در 10 سال اخیر/ آمار تجارت امارات از الماس تا آهن قراضه

11 آبان 1399 731 بازدید

دکترفرشید فرزانگان در وبیناری با محوریت اقتصاد امارات به تشریح آماری وضعیت تجارت و دلایل موفقیت این امیر نشین در افزایش سرانه به سطح 42500 هزار دلار پرداخته است.

او معتقد است برنامه ریزی صحیح و هدفمند و دولت چابک، امارات را با رشد مداوم و با شیب تند در مسیر توسعه قرار داده است به نحوی که در شاخص های ماهانه جهای امارات یکی از برترین های منطقه و جهان اعلام می شود.

به گزارش اتاق ایران و امارات نشست کمیته بین الملل خانه معدن ایران با اتاق مشترک ایران و امارات،با محوریت  کشور امارات به صورت وبینار و با حضور هیأت رئیسه اتاق های مشترک ایران و امارات و رؤسای اتاق های مشترک ایران و ایتالیا و جمعی از فعالان معدن به همراه رئیس اداره هماهنگی اتاق های مشترک امور بین الملل اتاق تهران، و نماینده امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این جلسه دکترفرشید فرزانگان رییس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به توسعه با شیب تند امارات در حد فاصل سالهای  1995 تا 2015 گفت: نزدیک به 10 سال تولید ناخالص دبی از 11 میلیارد دلار به 101 میلیارد دلار رسید و بر این اساس سرانه ناخالص داخلی برای هر شهروند دبی از16 هزار دلار به 42500دلار افزایش یافت ایم در حالی است که  سهم  درآمدهای نفتی از 18 درصد به1.2 درصد کاهش یافت.

وی این موفقیت را مرهون سیاستگذاری های درست در حوزه  اقتصاد، حفظ عدالت و برنامه های هدفمند دانست و افزود: این درآمد بیشتر حاصل  توسعه در بخش خدمات است که شامل تجارت، حمل ونقل، گردشگری و ساخت املاک و مستغلات  بوده است.

رشد 645 درصدی  صادرات در 10 سال!

رییس اتاق مشترک ایران و امارات خاطرنشان کرد: صادرات این کشور در حدود فاصله 10 سال، 645 درصد رشد کرده است و تقریبا 733 درصد سرمایه ناخالص ثابت آن با رشد مواجه بوده است.

او افزود: امارات تورم صفر یا منفی دارد و میانگین آن صفر است و تولید ناخاصلی داخلی این کشور حداقل 2 %بوده است که الان که شرایط یک درصد است.

وی ادامه داد:  با چنین ارقامی بدیهی است که بر اساس شاخص کیفیت، دبی به بهترین و پیشرفته ترین شهر خاورمیانه بدل شود.

دبی دارای 120 خط کشتیرانی و 28 منطقه آزاد دارد و قوانین کارگری به روز است. بر اساس اعلام اتاق بازرگانی دبی،  سالیانه 5.2 میلیون هندی از دبی بازدید می کنند.

فرزانگان خط مشی و مسیر موفقیت امارات را  بر اساس اصول آزادی تجارت، خودباوری، ریسک پذیری، حفظ عدالت، داشتن روابط متعادل با همه کشورها، اقتصاد متنوع و تجارت آزاد ترسیم کرد و افزود: در عین حال دولت انعطاف پذیر و چابک هم  موثر بوده و تنها یکسری از شرکت ها که در حوزه مخابرات، ساخت و ساز ، بانک و معدن فعالیت می کنند دولتی هستند و رشد اقتصادی در حوزه های متنوعی محقق شده است.

او در ادامه به نقش تجارت در این کشور امیر نشین اشاره کرد و گفت: هر دقیقه 100 کانتینر در جبل علی تخلیه می شود و 15 میلیون کانتینر در سال 2018 جابجا شده است. از نظر سیاست گذاری اولویت ارایه خدمات  به چهار کشور همسایه نزدیک شامل دهلی نو ، اسلام آباد، تهران و ریاض مد نظر بود است.

تجارت ایران و امارات

فرزانگان امارات ششمین شریک تجاری ایران و ایران دومین شریک امارات  عنوان کرد و گفت: واردات ایران در 1391، 17 میلیارد دلار بوده که به تدریج به 9 میلیارد دلار رسیده است و ایران و امارات  به رغم شرایط   تحمیلی در چند سال اخیر در سال 98 ، 13.4 میلیارد دلار همکاری داشتند که بعد از چین دومین شرکت تجاری ایران است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی آترین فرازان آوین ادامه داد: صادرات شامل 7 میلیارد دلار که از سال 91 تا 96 رشد داشته و به 5.4 میلیارد دلار صادرات ایران در حال حاضر رسیده است.

رییس اتاق مشترک ایران و امارات  در عین حال تاکید کرد: امارات 261 میلیارد دلار پتانسیل واردات دارد و بین 15 کشور همسایه ما ، اولین پتانسیل را دارد که بعد از آن کشورهای روسیه و ترکیه می باشند. امارات در حقیقت هاب منطقه است و ما همواره تجارت ثابت با امارات داریم.

فرزانگان همچنین درباره وضعیت صادرات ما به این کشور گفت: 3.5 میلیارد دلار صادرات داشتیم که 15 صد مربوط  به محصولات کشاورزی است در حالی پتانسیل 11 میلیارد دلاری در این باره وجود دارد.

او درباره تاثیر  کرونا بر اقتصاد امارات نیز چنی گزارش داد: بحران کرونا به خدمات در این کشور آسیب زده است و امروزه شاهد افت منفی یک درصد در اقتصاد امارات هستیم و درعین حال رشد صنعت صفر و رشد کشاورزی 1.0 %-است.

وی در عین حال به پیش بینی ها  موجود اشاره کرد و گفت: در نیمه دوم 2020 به حالت نرمال شدن پیش می رود.

شرکت های برتر  امارات در چه حوزه هایی فعالند

رئیس هیأت مدیره شرکت اکسیر زیبایی پارسیان همچنین  به 10 شرکت برتر امارات پرداخت و گفت:  شرکت های برتر این کشور  در زمینه مخابرات، ساخت و ساز و بانک متمرکز هستند  و در عین حال  در امارات صنایع معدنی دارای اهمیت زیادی است. به عنوان مثال یک شرکت بزرگ که  از همکاری و به هم پیوستن  آلومینیوم دبی و ابوظبی در این کشور شکل گرفته است  یکی از 10 شرکت برتر آلومینیوم در جهان است. به نحوی که  آمار واردات مواد اولیه صنایع آلومینیوم به جد در حال رشد است و یکی از قطب های آلومینیوم در منطقه، امارات است.همچنین شرکت عمار یک شرکت بزرگ و دومین واحد ذوب در منطقه است.

فرزانگان توضیح داد: امیرنشین های مختلف شارجه، راس الخیمه، مالک شرکت های سیمان هستند و از این رو واردات سیمان مشمول  مالیات 5 درصد نرخ تعرفه ای گمرک و 5 درصد مالیات در قلمرو می شود.

او درادامه به برخی دیگر از نوار موفقیت های دبی  پرداخت و گفت: رتبه کسب و کار کشور امارات در بهترین رتبه منطقه است. رتبه کسب و کار ایران در خاورمیانه 18 و در دنیا 149 هست در حالیکه رتبه کسب و کار امارات در خاورمیانه دوم و در جهان 33 است.

تجارت مستقیم خارجی محصولات معدنی در سال 2019، حاکی از آن است که، ارزش وزنی صادرات از دبی 1.1 میلیارد دلار و ارزش وزنی واردات به دبی 6.1 میلیارد دلار بوده است.

فرزانگان افزود: بیشترین کالای وارداتی به امارات طلا است بطوریکه در حدود 30 میلیارد دلار طلا بیشتر از واردات طلا به هند به کشور امارات وارد می شود که تبدیل به جواهرات شده  و مجددا به هند صادرات می کنند و بعد از طلا ، الماس 10 میلیارد دلار، انواع خودرو و موتور، 5/9 میلیارد دلار، موتور هواپیما 5 میلیارد دلار ، تلفن4 میلیارد دلار می باشد. میزان ارزش واردات مواد آلومینیوم سازی 2.3 میلیارد دلار ، دارو 2.2 میلیارد دلار و مس 2.1 میلیارد دلار است.

او ادامه داد: از صادرات غیر نفتی می توان به طلا با رتبه  اول و در حدود 18 میلیارد دلار، آلومینیوم 4.2 میلیارد دلار ، جواهر 2.36میلیارد دلار، سیم مس 2.13میلیارد دلار، پلی اتیلن 2 میلیارد دلار ، آهن قراضه 1 میلیارد دلار اشاره کرد.

رییس اتاق ایران و امارات در پایان به شرکای منطقه ای امارات چنین اشاره کرد: میزان صادرات امارات به کشورهای دیگر شامل تجارت منطقه ای امارات به هند با ارزش صادراتی 14 میلیارد دلار ، به عراق 13.5میلیارد دلار، به سوئیس و عمان 10 میلیارد دلار، به چین 8 میلیارد دلار، به ایران 7 میلیارد دلار، به آمریکا 6 میلیارد دلار، به ترکیه 3 میلیارد دلار و به انگستان 2 میلیارد دلار می باشد.