دولتی‏ها لگام صنعت دریایی را به دست گرفته‏اند

اخبار ایران و جهان 23 اردیبهشت 1392 25 بازدید

6 تن از پیشکسوتان و اعضای باسابقه انجمن کشتيرانی و خدمات وابسته با انتشار اطلاعیه‏ای نسبت به رویکردهای فعلی آن انتقاد کردند و خواستار بازگشت این انجمن قدیمی دریایی به جایگاه اصلی خود شدند.

مسعود دانشمند، از امضاءکنندگان این نامه، در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز دراین‏باره توضیح داد: هدف از این اطلاعیه که در آستانه انتخابات هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته منتشر شده، تقویت جایگاه انجمن است.

وی با بیان اینکه «هیچ یک از امضاءکنندگان اطلاعیه نامزد انتخابات هیأت مدیره نخواهند بود»، افزود: در حال حاضر، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در عرصه دریایی کشور به حاشیه رانده شده و تصمیم‏گیری‏ها و تصمیم‏سازی‏ها به انحصار دولت و سازمان بنادر و دریانوردی درآمده است.

دانشمند با تأکید بر اینکه «انجمن‏های دریایی باید در برابر این روند بایستند»، تأکید کرد: هدف از انتشار این اطلاعیه، تغییر رویکرد انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در دوره جدید و خروج آن از موضع محافظه‏کاری است و تعبیرهایی همچون «انشعاب در انجمن» اصلا درست نیست.

وی هدف دیگر امضاءکنندگان این اطلاعیه را حضور نامزدهای بابرنامه در انتخابات ذکر کرد و گفت: همه اعضای انجمن، افرادی قابل احترام هستند؛ اما باید به جای اشخاص، برنامه‏ها در انتخابات رقابت کنند تا تصمیم‏گیری درست امکانپذیر شود.

دانشمند که ریاست کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی را نیز برعهده دارد؛ با تأکید بر اینکه «در شرایط کنونی صنعت دریایی کشور با معضلات جدی روبه‏روست»، افزود: این در حالی است که انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در برابر این مسایل منفعل است؛ حال آنکه این انجمن باید محل مشاوره کارشناسان و متخصصان باشد.

وی تأکید کرد: متأسفانه در شرایط کنونی، سازمان‏های دولتی لگام صنعت دریایی کشور را به دست گرفته‏اند و از انجمن‏ها و متخصصان می‏خواهند دنباله‏رو آنها باشند.

رییس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی با انتقاد شدید از رویکردهای سازمان بنادر تأکید کرد: اینکه سازمانی دولتی خود را عقل کل بداند و به پیشنهادها و انتقادهای بخش خصوصی توجهی نشان ندهد؛ تبعات منفی زیادی برای کشور در بر خواهد داشت.

دانشمند دریافت تعرفه خدمات بندری با دلار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی را یکی از مصادیق این امر دانست و گفت: در حالیکه بر اثر تحریم‏ها، نقل و انتقال پول عملا غیرممکن شده؛ سازمان بنادر با این مصوبه، فعالان دریایی و بندری را به خرید ارز آزاد از کنار خیابان و واریز آن به حساب بانک ملت شعبه کندوان واداشته است.

وی با بیان اینکه «بانک ملت رسما به سازمان بنادر اعلام کرده ارزهای واریزشده فاقد منشاء خارجی است و به همین دلیل معادل ریالی آن را به حساب این سازمان واریز می‏کند»، افزود: برای سازمان بنادر فقط این امر مهم است که مصوبه دولت را اجرا کند و به تبعات و امکان اجرای آن کاری ندارد.

دانشمند با بیان اینکه «این نوع نگاه به روند اداره کشور مربوط به دوران قاجار است»، تصریح کرد: سازمان بنادر در عین حال، نسبت به اعمال قدرت بناحق هم اقدام می‏کند و اعلام کرده در صورت عدم رعایت این مصوبه، اجازه تخلیه کالا را به کشتی‏ها نمی‏دهد که نتیجه آن رفتن صاحبان کالا از بنادر ایران و خسارات ناشی از آن برای کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا برآورد مشخصی از میزان خسارات ناشی از مصوبه سازمان بنادر وجود دارد؟»، گفت: یک کانتینر 20 فوتی اگر مستقیما از شانگهای به دبی و سپس بندرعباس بیاید 800 دلار تفاوت کرایه حمل خواهد  داشت و این مبلغ اضافه را مصرف‏کننده ایرانی باید بپردازد.

 

منبع : مارین نیوز

Administrator

Administrator