درخواست فعالان اقتصادی از وزیر پیشنهادی صمت

05 مهر 1399 352 بازدید

جلسه آشنایی فعالان اقتصادی با دیدگاهها و برنامه‌های علیرضا رزم حسینی، گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ علیرضا رزم حسینی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دقایقی قبل برای تشریح دیدگاهها و برنامه‌های خود در اتاق بازرگانی ایران حضور یافت.

خوانساری: تصمیمات کارشناسی اتخاذ کنید

در این نشست،پس از سخنان غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بالغ بر ۶ ماه است که وزیر ندارد و بیش از دو سال است که بین تفکیک و ادغام و تبدیل شدن به دو و یا ماندن به صورت یک وزارتخانه در تلاطم بوده و عملاً از کارایی این وزارتخانه کاسته شده است؛ لذا مسئولیت وزیر جدید صنعت بسیار خطیر است.

خوانساری تصریح کرد: این موضوع باعث شده که ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف در این وزارتخانه ورود کرده و با تصمیم‌گیری‌های خود، عملاً تولید و صادرات را دچار مشکل کنند؛ از این رو درخواست فعالان اقتصادی از وزیر پیشنهادی صمت آن است که با توجه به زمان کمی که تا پایان دولت باقی است، حتماً از مشورت بخش‌خصوصی استفاده کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: درست است که بافت کارشناسی وزارتخانه قطعاً همان بافت قبلی است، اما قبول کنید تصمیماتی که روز به روز در مملکت گرفته می‌شود، به دلیل غیرکارشناسی بودن منجر به صدور دستورالعمل‌های پیاپی شده است؛ بنابراین در دوره جدید فعالیت وزارت صمت، اگر قرار است که تصمیمی گرفته شود، حتما پیش از اتخاذ آن با اتاق های بازرگانی مشورت شده و سپس ابلاغ گردد.

خوانساری معتقد است، بسیاری از مشکلات کنونی، مرتبط با عدم بازگشت ارز صادراتی، در حالیکه اکنون حرف اول را تولید کشور می‌زند و مواد اولیه با مشکلات بسیاری به دست تولیدکنندگان می‌رسد، پس تقاضای ما این است که با مشورت از کسانی که دستی بر آتش دارند، تصمیمات اتخاذ شود.

لاهوتی: گلایه فعالان اقتصادی از عدم توجه دولت به نظرات بخش‌خصوصی

محمد لاهوتی در جلسه فعالان اقتصادی با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برکسی پوشیده نیست که در شرایط کنونی اقتصاد ایران، صادرات و تولید در کشور مغفول مانده است؛ آن هم در شرایطی که امسال به نام «جهش تولید» نامگذاری شده و راه جهش تولید نیز از «رونق صادرات» می‌گذرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: جهش تولید بدون رونق صادرات انجام‌پذیر نخواهد بود؛ این در شرایطی است که امسال شاید بهترین زمینه برای حمایت از تولید و ارزآوری صادراتی فراهم شد؛ اما در شش ماهه اول امسال متاسفانه وضعیت به خوبی پیش نرفت و سنگ‌های زیادی پیش پای تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گرفت؛ لذا درخواست ما این است که در وهله اول، برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به عنوان متولی وارد عمل شده و از آنها حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را به عمل آورید.

وی تصریح کرد: تا به امروز به دلیل اختلاف‌نظرهایی که در داخل دولت و مجلس وجود داشته، فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف تولیدی و تجاری، نتوانسته‌اند متولی مشخص و مطالبه‌گری در حمایت از خود داشته باشند؛ به همین دلیل اکنون درخواست ما از وزیر پیشنهادی صمت آن است که نظرخواهی از تشکل‌ها را در دستورکار جدی خود قرار دهد؛ به نحوی که زمینه حضور فعالانه آنها در جلسات را فراهم آورد.

به گفته لاهوتی، واقعیت این است که دولت علیرغم تمام شعارها و سخنرانی‌های خود مبنی بر ضرورت توجه به نظرات بخش‌خصوصی، اما به طور عملی به نظرات فعالان اقتصادی وقعی نمی‌نهد و حضور فعالان اقتصادی در جلسات متعددی که از سوی دولت ترتیب داده می‌شود، تنها به محلی برای اتلاف وقت و منابع بخش‌خصوصی تبدیل شده؛ چراکه به نظرات کارشناسی ما اهمیتی داده نمی‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: موضوع تنظیم بازار سایه سنگینی بر صادرات انداخته است و هر روز ما شاهد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی بدون اعلام قبلی به صادرکنندگان هستیم که مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده و منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی شده است.

وی اظهار داشت: شما بهتر از هر کسی می‌دانید که سال گذشته و امسال که به نام «تولید« نامگذاری شده است، با تغییراتی در حوزه کارت بازرگانی مواجه بوده‌ایم که عملاً توقف صادرات را اگر نگوییم سبب شده؛ ولی توقت تمدید و صدور کارتهای بازرگانی را رقم زده است و عملا همه دستگاهها توپ را در زمین دستگاههای دیگر می‌اندازند؛ پس از وزیر صنعت تقاضا داریم به این موضوع به صورت اورژانسی توجه کند.

زرگران: ارز واردات نهاده‌های تولیدی را مدیریت کنید

کاوه زرگران، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به مشکلات فراوان واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۶ ماه آینده در مورد نهاده‌های تولید به ویژه نهاده‌های دامی همچون کنجاله سویا باید ۱۰۰ هزار تن بیش از آنچه که مقرر بود، کالا وارد کنید تا بتوانید بازار را تنظیم نمایید.

وی افزود: در این فرآیند، قدم اول از وزارت صمت شروع خواهد شد و شرایطی که فعلا ما شاهد آن هستیم آن است که بانک مرکزی به دلیل فقدان وزیر در وزارتخانه، تعامل لازم را ندارد.

زرگران گفت: امیدواریم شما به عنوان وزیر صنعت و با کسب رای اعتماد از مجلس این خلاء را پر کنید و 4 میلیارد دلاری که برای واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید در نظر گرفته شده را به خوبی مدیریت کنید.

انصاری: از فرصت طلایی افزایش نرخ ارز استفاده نکردیم

محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تجربه فعالان اقتصادی در کشور نشان داده که خطاهای بسیاری در تصمیم‌گیری وجود دارد؛ بنابراین درخواست بخش‌خصوصی آن است که زمینه‌ای در دوره جدید وزارت صمت پایه‌گذاری شود که با بخش‌خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها مشورت شود؛ چراکه این مشورت‌ها و نظرخواهی‌ها کمک خواهد کرد تا تصمیمات بهتری پایه‌گذاری شود.

وی افزود:صادرات ظرف ماههای گذشته به شدت مغفول واقع شده و توسعه صادرات با مشکلات بسیاری مواجه است؛ این در حالی است که دست و پای صادرکنندگان بسته شده و نتوانسته‌اند از فرصت طلایی افزایش نرخ ارز استفاده کنند؛ این در حالی است که در همه جای دنیا رونق تولید به تبع از توسعه صادرات اتفاق افتاده است؛ در حالیکه در ایران برعکس عمل شده است.

به گفته انصاری، توسعه صادرات به معنای حمایت از صادرکنندگان شناسنامه دار است.

امیرزاده: قانون رفع موانع تولید را اجرایی کنید

امیرزاده، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: اجرای قانون رفع موانع تولید و مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، به دلیل همکاری نکردن سایر بخش‌های دولتی با وزارت صمت روی زمین مانده و بخش‌هایی از آن اجرا و بخشهای بسیاری اجرا نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هم فرمانده بوده‌اید و هم در حوزه حکمرانی و سیاسی کار کرده‌اید، اجرای این قوانین می‌تواند مکمل برنامه‌ها و موفقیت شما باشد و کمک کند جای بخش خصوصی که در برخی ارگان‌ها تنگ است، باز شود.

امیرزاده گفت: در بخش‌های دیگر نیاز به حراست و مراقبت از بخش خصوصی و دفاع از آن وجود دارد که با جایگاهی که شما دارید امیدواریم بتوانید این کار را انجام دهید؛ ضمن اینکه با توجه به حجم گسترده این وزارتخانه باید معاونانی انتخاب شوند که یاری رسان پیشبرد اهداف باشند و از بخش‌خصوصی نظرخواهی کنند.

وی افزود: شما گلوگاه های اصلی بخش خصوصی را می‌شناسید و می دانید چقدر مشکل خواهند داشت و اگر این مشکلات رفع شود کشور موفقی خواهیم داشت.

سلاح ورزی: وزارت صمت طی سالهای گذشته تنها ارابه تولید قوانین و مقررات در کشور بوده است

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در سال گذشته گویی به وزارت صنعت هیچ ماموریتی مبتنی بر اصالت خود داده نشده بود؛ مگر اینکه در بازارها مداخله کرده و وارد حوزه قیمتگذاری شود.

وی افزود: امیدوارم که شما با این شرط پذیرفته باشید که کار را پیش برید که وزارت صمت در قیمت‌گذاری و بازار دخالت نکند.

سلاح ورزی گفت: واقعیت این است که هم سوابق و هم توصیفات شما بر مبنای رفع موانع تولید است و بی اغراق وزارت صنعت در سال‌های اخیر، یکی از ارابه های تولید قوانین و مقررات در کشور بوده است؛ اگرچه ما این توقع را نداریم که با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور و مناسبات بین المللی، شما بتوانید اتفاقات مهمی را رقم بزنید ولی اگر این ماشین تولید مقررات را متوقف کنید کار بسیار بزرگی کرده‌اید.

منبع: اکسپورتنا