درخواست صادرکنندگان برای آزادسازی واردات در مقابل صادرات

31 شهریور 1399 353 بازدید

رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه آزادسازی واردات در مقابل صادرات، یک راه تضمین‌شده برای تامین نیازهای ارزی کشور است، گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه اخیر خود با فعالان اقتصادی اعلام کرد که حق‌العمل‌کاران بودند که ارز را به کشور برنگردانده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ جمشید نفر با اشاره به جلسه اخیر فعالان اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی گفت: علیرغم اینکه بانک مرکزی خود اقدام به تنظیم بخشنامه رفع تعهد ارزی کرده است، اما خودش هم بر اجرای بخشنامه نظارت کرده و تا حدود زیادی ابراز رضایت می‌کند؛ در حالیکه فعالان اقتصادی که مجریان اصلی این بخشنامه‌ها هستند، اجرای آن را  غیرممکن می‌دانند و این موضوع نتیجه‌گیری را از چنین جلساتی سخت می‌کند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اینجا است که اگرچه رئیس کل بانک مرکزی این جلسات را دارای نتایج مثبت می‌داند؛ دیگر نمی‌توان قضاوت کرد که آیا برای صادرکنندگان نیز نتایج این جلسات رضایت‌بخش است؛ چراکه اگر این رضایت و امکان فعالیت با توجه به بخشنامه‌ها حاصل شده بود، امروز مشکلات این چنینی را شاهد نبودیم.

نفر در بخش دیگری از سخنان خود به اعلام آمار 20 میلیارد دلاری صادرات به عراق و افغانستان اشاره و تصریح کرد: بر اساس برآوردها، صادرات ایران به عراق و افغانستان بیش از 13 میلیارد دلار نیست و باید همکاری لازم با صادرکنندگان این بخش به خاطر شرایط کنونی صادرات به آنها و ریالی انجام شدن فروش کالاها، صورت داد.

وی اظهار داشت: دولت در حالی در تامین ارز بسیاری از نهاده‌های تولیدی از کود و سم گرفته تا مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف با مشکل مواجه است که گزینه واردات در مقابل صادرات می‌تواند یک راهکار تضمین‌شده برای تامین نیازهای ارزی کشور باشد، این در حالی است که بانک مرکزی می‌تواند این بخش از مسئولیت را از دوش خود برداشته و بر دوش صادرکنندگان بیندازد و اگر آن موقع ارز مورد نیاز تامین نشد، بگویید صادرکنندگان ارز خود را نمی‌آورند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:  برخی از صادرکنندگان مشکلاتی در راستای روند بازگشت تسهیلات ارزی دریافت شده از صندوق ذخیره ارزی دارند و نمی‌دانند باید آن را به بانک مرکزی بازگردانند یا بانک عامل که در این راستا بانک مرکزی اعلام کرده که با وجود بازگشت ریالی این تسهیلات، هنوز هیچ مبلغی بازنگشته است.

وی ادامه داد: برآوردها حکایت از آن دارد که اولا از ابلاغ بخشنامه عملیاتی بازگشت ریالی چند روز بیشتر نمی‌گذرد و تا تولیدکنندگان و صنعتگران، کمربند خود را ببندند و آماده پرداخت مبالغ ریالی شوند، زمان می‌برد؛ اما همه تولیدکنندگان را نیز نباید به یک چوب راند.

نفر معتقد است از سالی که صندوق توسعه ارزی ایجاد شده تا امروز، سالها می گذرد و بانک مرکزی باید کنترل‌های لازم را بر روی بازگشت تسهیلات ارزی از این صندوق صورت می‌داده است؛ بنابراین نباید همه امور را به دقیقه نود واگذار کرد.

وی یکی دیگر از موارد مطرح شده در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی را تهاتر کالا ذکر کرد و توضیح داد: فردی در مقابل صادرات محصول خود، آناناس وارد کشور کرده است؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که کشور در شرایط فعلی چقدر به آناناس نیاز دارد و آیا بهتر نبود که ریل‌گذاری برای استفاده از ارز صادرات را با ثبت‌سفارش انجام دهیم نه اینکه واردات در مقابل صادرات را منتفی اعلام کنیم.

به گفته نفر، نیاوردن ارز به کشور و پیدایش افراد خطاکار، معلول بخشنامه‌های غلط هستند؛ در حالیکه برخی می‌خواهند کل بخش‌خصوصی را سرکوب کنند و مصداق صادرکنندگان را افراد حق‌العمکاری می‌دانند که ارز را به کشور بازنگردانده‌اند؛ در حالیکه بسیاری از صادرکنندگان خدوم کشور، ارز خود را حتی با درصد رفع تعهد ارزی بالاتر و پیش از موعد، به کشور بازگردانده‌اند.

وی تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی در معتقد است که همه چیز گل و بلبل نیست و حتما مشکلاتی وجود دارد و باید دو طرف بخش خصوصی و بانک مرکزی با هم صحبت کنند؛ ضمن اینکه وی خود را مسئول دفاع از صادرکنندگانی می‌داند که در در صف مقدم جنگ اقتصادی ایستاده‌اند؛ بنابراین تاکید می‌کند که 250 شخصی که به دستگاه قضایی بابت عدم رفع تعهدات ارزی خود معرفی شده‌اند، صادرکننده نیست و بلکه برخی از آنها تا 100 میلیون دلار هم صادر کرده‌اند، اما ارز را به کشور نیاورده‌اند؛ در حالیکه تنوع سبد صادراتی آنها نیز نشان می‌دهد که صادرکننده نبوده و حق‌العملکار هستند.

نفر تاکید کرد: در پایان جلسه، پیشنهاد ایجاد کمیته حل مشکلات کالایی و تخصصی در اتاق بازرگانی ایران ارائه شد که در جمع‌بندی نهایی از سوی رئیس کل بانک مرکزی نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

منبع: اکسپورتنا