بانک مرکزی امارات: اقتصاد امارات بیش از حد مورد انتظار قبلی کوچک خواهد شد

03 مهر 1399 442 بازدید

بانک مرکزی امارات اعلام کرد اقتصاد این کشور بیش از حد مورد انتظار قبلی کوچک خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترك بازرگاني ايران و امارات؛ به نقل از بلومبرگ، با وجود شیوع نسبتا پایین کرونا در امارات در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، رشد اقتصادی این کشور کمتر از چیزی خواهد بود که پیشتر تصور می شد. بانک مرکزی امارات با بیان اینکه در نتیجه شیوع کرونا، رکودی عمیق تر از حد انتظار گریبان گیر اقتصاد این کشور خواهد شد، پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور را به ۵.۲ درصد کاهش داد که این برآورد ۱.۶ درصد کمتر از گزارش قبلی بوده است.

امارات متحده قطب اصلی تجارت، حمل و نقل دریایی و هوایی و گردشگری خاورمیانه محسوب می شود اما تمامی این فعالیت ها در نتیجه کرونا با رکود سنگین مواجه شده اند. به گفته بانک مرکزی امارات، اخلال در زنجیره تامین، محدودیت فرصت های صادراتی و کاهش تمایل مصرف کنندگان داخلی به خرج بیشتر فشار زیادی را متوجه اقتصاد دومین اقتصاد بزرگ عربی کرده است.

اقتصاد امارات در سه ماهه نخست امسال یک درصد کوچک شد اما رشد بخش نفتی که بخش بزرگی از درآمدهای ارزی این کشور را تشکیل می دهد، منفی سه درصد اندازه گیری شده بود. بانک مرکزی امارات با ابراز امیدواری نسبت به تقویت رشد اقتصادی این کشور در نیمه دوم سال گفته است اقدامات حمایتی و تزریق نقدینگی هم در سطح کشوری و هم در سطح استانی با قدرت ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که متوسط رشد اقتصادی سالانه امارات در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۲۴ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۹.۸ درصدی سال ۲۰۰۰ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سال ۲۰۰۹ با منفی ۵.۲ درصد بوده است.

پیش از این بانک مرکزی امارات اعلام کرده بود اعتبار بسته حمایتی خود از اقتصاد این کشور در برابر ویروس کرونا را دو برابر کرده و به ۲۵۶ میلیارد درهم ( ۷۰ میلیارد دلار) افزایش داده است. این بسته شامل اقدامات حمایتی از بانک ها، ارایه تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کارهای کوچک و متوسط و تزریق نقدینگی به بازارهای مالی می شود.

بانک مرکزی امارات هم چنین با کاهش نرخ ذخیره بین بانکی به هفت درصد قدرت وام دهی بانک های این کشور را به ۱۶.۶ میلیارد دلار افزایش داده است.

منبع:ایسنا