اولتیماتوم‌های تند و تیز رئیس کل بانک مرکزی به بانکها

25 مرداد 1399 374 بازدید

رئیس کل بانک مرکزی از خداحافظی با مدیران متخلف بانکهای ناسالم خبر داد و کاهش تسلط سهامداران عمده بانکها بر آنها را نیز از جمله سیاست‌های این بانک دانست.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در مورد اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی چندین راهکار را مطرح کرد که یکی از اصلی‌ترین راهکارها سامان‌دهی بانکهای ناسالم بوده است.

وی در خصوص سامان دهی بانکهای ناسالم افزود: تغییر مدیران متخلف بانکهای ناسالم، کاهش تسلط سهامداران عمده بر آن بانکها و نیز کاهش شدید اتکای بانکهای ناسالم براضافه برداشت از بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته است.

همتی در بخش دیگری از نوشتار خود، ازتعیین هیئت سرپرستی بر مؤسسات اعتباری ناسالم و متوقف کردن روند تخریبی آنها در بازار خبر داد و تصریح کرد: اصلاح ترازنامه و حل مشکل ناترازی بانکها شروع شده و مؤسسات اعتباری غیرمجاز تعیین تکلیف شده‌اند.

ادغام بانکهای نیروهای مسلح در بانک سپه در ایستگاههای پایانی

رئیس کل بانک مرکزی، ادغام بانکها و مؤسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه را گام دیگری در جهت اصلاح نظام بانکی دانست و خاطرنشان کرد: این طرح طبق برنامه و با دقت، با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح در حال تحقق و در مراحل پایانی است.

به گفته همتی، تدوين و اجرای سیاست گذاری نوین پولی، سامان دهی اضافه برداشت بانکها و کاهش شدید حجم آن و منوط کردن هر گونه دریافت اعتبار و اضافه برداشت بانکها به ارائه وثیقه از جمله دیگر جنبه‌های اصلاح نظام بانکی است.

بر اساس نوشته همتی، اصلاح ضوابط تایید صلاحیت مدیران،نحوه شناسایی درآمد و حد مجاز تملک سهام بانکها، با هدف ارتقاء نظارت بانک مرکزی و الزام بانکها به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها، آورده نقدی و صرف سهام و نیز تسریع در فروش اموال مازاد در دستور کار قرار گرفته است.

تشکیل کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات معوق بانکها

رئیس کل بانک مرکزی، وضع مقرات جدید در تراکنش های بانکی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: تفکیک حسابهای تجاری ازحسابهای اشخاص، محدودیت در تراکنشهای اشخاص حقیقی و لزوم ارائه اسناد مثبته جهت اشخاص حقوقی از جمله اقدامات انجام شده بوده و ساماندهی حسابهای تجاری و معرفی ضوابط جدید در بخشی از تراکنشها و مبادلات چکهای تضمینی برای مقابله با پولشویی در دستور کار قرار گرفته است.

همتی همچنین به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه امهال مطالبات معوق بانکها در جهت رعایت ملاحظات و قواعد شرعی در امهال مطالبات اشاره و تصریح کرد: وصول مطالبات معوق بدهکاران کلان با پشتیبانی قوه قضائیه و پیگیری کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات معوق از جمله دیگر اقدامات است.

منبع:اکسپورتنا