اقتصاد در نبرد نابرابر با نرخ ارز

29 تیر 1399 439 بازدید

افزایش قیمت دلار در بازار، اقتصاد ایران و بخش تولید کشور را در یک نبرد نابرابر قرار داده و اکنون، بسیاری از تولیدکنندگان با توجه به نوسانات نرخ ارز، قدرت پیش‌بینی را از خود سلب شده می‌بینند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ این روزها شاهد رکوردزنی‌های مداوم نرخ ارز و به خصوص قیمت دلار در بازار آزاد هستیم. دلار آمریکا در یک افزایش قیمت بی‌سابقه، وارد کانال 25 هزار تومانی شد.

بر این اساس اگرچه برخی تاثیر پارامترهای سیاسی و دیپلماتیک را بر وضعیت این روزهای بازار ارز و شکل‌گیری این قیمت‌ها جدی می‌دانند و در کنار آن، تبعات اقتصادی و معیشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا را نیز بی‌دلیل نمی‌دانند؛ اما به هر حال بازار سفته‌بازی و واسطه‌گیری را هم بی‌تاثیر نمی‌دانند؛ در حالیکه به نظر می‌رسد این روند می‌تواند متوقف شود.

در این میان، با رکوردشکنی‌های پی در پی این روزهای ارز در بازار آزاد کشور به نظر می‌رسد تاثیر پارامتر سیاسی، دیپلماتیک و حتی مسائل امنیتی بر شکل‌گیری این قیمت‌های بازار ارز، دیگر در حال رنگ باختن است؛ چراکه حداقل در چند روز اخیر هیچگونه اتفاق خاصی در حوزه دیپلماسی و سیاسی روی نداده است و بیشتر آثار روانی و جو ناشی از دلالی و سفته بازی است.

اکنون برای توجیه افزایش نرخ ارز دیگر منطقی وجود ندارد و ادامه این روند می‌تواند برای اقتصاد کشور بسیار مخرب باشد. در همین رابطه آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا گفت: هر چند طی سال‌های گذشته تاکنون بخشی از تحولات و افزایش نرخ ارز به واسطه تحولات حوزه سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی شکل گرفته است اما موضوعی که در روند افزایشی این روزهای بازار ارز به شدت موثر و نمایان است؛ تبعات منفی و مخرب اقتصادی و معیشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا است.

به گفته بغزیان؛ این در حالی است که اقتصاد کشور همزمان با دو ویروس کرونا و تحریم‌ها در حال مبارزه است؛ بنابراین وضعیت اقتصادی ایران در این روزها، قدری متفاوت از دیگر نقاط جهان است. علاوه بر این، یکی از عواملی که باعث افزایش بی‌حساب و کتاب نرخ ارز در بازار آزاد شده به تلاش برخی از صادرکنندگان خصولتی و بزرگ بازمی‌گردد که هنوز ارزهایی که قرار بود به دولت بازگردانده شود را تحویل نداده‌اند.

این استاد دانشگاه تاکید داشت: مدتی است فعالان اقتصادی دلار را با نرخ بالا در بازار آزاد خریداری کرده‌اند و با همان نرخ دست به خرید کالا و مواد اولیه زده‌اند؛ حالا در ادامه این صعود بی سابقه نرخ ارز، سقوط آن می تواند باعث چالش‌هایی برای این فعالان شود، اما باید توجه داشت که خود این تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به دلیل ایجاد شرایط سخت اقتصادی پیش از آنکه در این وضعیت بی‌منطق افزایش نرخ ارز دست به خرید کالا و مواد اولیه زده باشند، منتظر ثبات نسبی در بازار ارز هستند.

بغزیان اظهار داشت: با این قیمت‌ها دیگر هیچ تولیدکننده، صادرکننده، واردکننده و فعال اقتصادی دست به تولید و عرضه کالا نخواهد زد؛ چراکه چون هیچ تضمینی برای بازگشت سود به واسطه آن وجود ندارد؛ ضمن اینکه با توجه به شرایط مطرح شده و انتظار فعالان اقتصادی از بازگشت نرخ ارز به ثبات می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که اگر روند افزایش نرخ ارز ادامه‌دار باشد، دیگر هیچ توجیهی برای ادامه فعالیت های اقتصادی نیست.

منبع: اکسپورتنا