افزایش 300 درصدی کرایه حمل کالا از ایران به امارات/شیخ‌نشین‌ها در حال بازسازی تجارت

12 خرداد 1399 961 بازدید

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به اینکه کرایه حمل و نقل کالا از ایران به امارات افزایشی 300 درصدی را تجربه کرده، گفت: امارات طی برنامه ریزی دقیق در حال بازسازی تجارت خود با کشورها است.


به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ دکتر فرشید فرزانگان با اشاره به اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا کرایه حمل کالا با کانتینر یخچالی از استان البرز تا بندر فجیره میان 15 تا 17 میلیون تومان بود، اظهار داشت: مبلغ کرایه های حمل و نقل در همین فاصله میان 47 تا 50 میلیون تومان شده است یعنی افزایشی 300 درصدی را تحربه کرده است.

به گفته وی، این افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضا است؛ اما میزان افزایش منطقی نیست؛ چراکه هر ساله میزان افزایش کرایه حمل و نقل به دلیل حضور در سبد تورمی با تورم همراهی می کرد.

دکتر فرزانگان با بیان اینکه همیشه کرایه حمل و نقل بیش از تورم است، افزود: افزایش 300 درصدی کرایه حمل و نقل برای کالاهای صادراتی ما که ارزش پایینی دارند تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: زمانی که کالای با ارزش صادراتی بالا صادر می شود افزایش رایه حل و نقل تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده آن ندارد؛ اما زمانی که کالایی کم ارزش با افزایش 300 درصدی کرایه حمل و نقل مواجه می شود، در رقابت پذیری ان کالا در کشور هدف تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات عنوان کرد: با توجه به چنین افزایش کرایه حملی برای مالاهای  صادراتی طبیعی است که هزینه‌ها و برنامه های صادرکنندگان برای بازاریابی و مارکتینگ تغییر پیدا خواهد کرد.

وی بر لزوم نظارت و ریشه یابی این افزایش غیرمعقول تاکید کرد و گفت: بخش نظارتی باید حاکم شود  و در صورتی که کسری از صوی تقاضا است طی برنامه هایی آن را جبران کنند.

دکتر فرزانگان معتقد است که باید به این عددی توجه شود؛ چراکه قطعا تاثیرهای منفی خود را روی صادرات خواهد گذاشت.

وی توضیح داد: 10 درصد از صادرات ایران به امارات را کالاهای کشاورزی تشکیل می دهند و پای ثابت صادرات کشور هستند و اگر بخواهیم بازار امارات را نگه داریم، باید هزینه ها را کمترل کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به اینکه علاوه بر افزایش کرایه حمل هزینه ها THC نیز افزایش یافته است، گفت: THC در واقع هزینه های لوکال (تخلیه و بارگیری) بندری است که بر اساس نرخ تسعیر ارز که پیش از این 4200 تومان بود برآورد می شد؛ اما اکنون به 11 هزار تومان رسیده است و این هزینه ها نیز افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: افزایش هزینه کرایه حمل در کنار افزایش هزینه های لوکال بندری قیمت کالاهای صادراتی را با افزایش همراه کرده است.

دکتر فرزانگان معتقد است، با توجه به اینکه اکنون تقاضا در بازارهای هدف صادراتی افت کرده است، بازارها کشش افزایش قیمت کالاهای صادراتی را ندارند.

وی درباره شرایط کنونی تجارت ایران و امارات نیز گفت: با حذف بخش کشاورزی از سبد صادراتی ایران به امارات با افزایش صادرات رو به رو هستیم البته این افزایش در مقایسه با آغاز شیوع ویروس کرونا است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارت ادامه داد: دولت امارات در تلاش است تا تجارت خود را مجددا راه اندازی کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در دوران کرونا تقاضا در کشورها کاهش پیدا کرده است، امارات در حال تدوین برنامه هایی برای سرعت بخشیدن به پیشبرد اهداف تجاری این کشور است و نسبت به کشورهای منطقه در این زمینه جلوتر است.