اسناد افشا شده: بانک مرکزی امارات از نقض تحریم‌های ایران جلوگیری نکرد

01 مهر 1399 449 بازدید

تحقیقات بخش عربی بی بی سی نشان می دهد که به رغم هشدار به بانک مرکزی امارات متحده عربی درباره نقض تحریم‌های ایران به وسیله یک شرکت مستقر در این کشور این بانک برای توقف این فعالیت‌ها اقدام نکرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛  بی‌بی‌سی عربی با تحقیق برای ورود اسناد مالی درز کرده از فعالیت‌های غیرقانونی بعضی از بانک‌های بین‌المللی متوجه شده است که یک بانک بریتانیایی به بانک مرکزی امارات درباره فعالیت‌های شرکت تجاری گونش مستقر در دبی هشدار داده است.

اسناد فاش شده که مربوط به اطلاعات مالی دولت آمریکا از فعالیت بانک هاست، به وسیله رسانه اینترنتی بازفید در اختیار گروهی از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران تحقیقی از جمله بی‌بی‌سی قرار داده شده است.

از این اسناد به عنوان پرونده‌های فین سین  نام برده می‌شود که برگرفته شده از نام واحد مقابله با جرایم مالی در آمریکاست.
بررسی‌های بی‌بی‌سی نشان می دهد  شعبه بانک بریتانیایی استاندارد چارترد در شهر نیویورک که در زمینه خدمات دلاری با بانک های اماراتی همکاری می‌کند، در سال 2012 درباره فعالیت‌های مالی مشکوک شرکت تجاری گونش به بانک مرکزی امارات هشدار داده است.

بر این اساس شرکت تجاری گونش در سال‌های 2011 و2012 از طریق شبکه بانکی امارات متحده عربی حدود ۱۴۲ میلیون دلار مبادله مالی مشکوک داشته است.

مقام‌های قضایی آمریکا می‌گویند شرکت تجاری گونش که دو سال پیش منحل شد به رضا ضراب تاجر ایرانی - ترکیه ای تعلق دارد.

با این حال گزارش بانک استاندارد اند چارترد ارتباطی بین این فعالیت های مشکوک و ایران برقرار نکرده استو

 اسناد منتشر شده نشان می‌دهد بانک مرکزی امارات در پاسخ به این گزارش هشدار آمیز به بانک استاندارد چارترد اطلاع داد که گزارش آن را در اختیار پلیس گذاشته و حساب‌های بانکی این شرکت را مسدود کرده است.

اما بر اساس این اسناد شرکت گونش به دریافت خدمات از بانک های محلی در امارات ادامه داده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت گونش حداقل تا سپتامبر 2012 به جابجایی 108 میلیون دلار دیگر از طریق بانک راس الخیمه و بانک ملی دبی اقدام کرده است.

در آوریل2013 نیز بانک نیویورک ملون در نیویورک درباره نقض تحریم‌های ایران به وسیله شرکت تجاری گونش هشدار داده بود.

بانک مرکزی امارات متحده عربی به پرسش‌های بی‌بی‌سی در این باره پاسخ نداده است.

مقام‌های قضایی آمریکا در سال 2016 شرکت تجاری گونش را به نقض تحریم‌های ایران متهم کردند.