استرداد مالیات بر ارزش افزوده، بهترین مشوق حمایت از صادرات

23 شهریور 1399 586 بازدید

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به دولت پیشنهاد داد تا در این بسته تشویقی برای صادرکنندگان خوشنام باید در بحث ورود موقت، واردات در مقابل صادرات، دسترسی به استرداد مالیات بر ارزش افزوده تسهیلاتی در نظر بگیرد که آنها زودتر به منابع دسترسی داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ محمد لاهوتی در برنامه 18:30 شبکه خبر درباره روند پرداخت مشوق های صادراتی اظهار کرد: برای سال 97 معادل 1300 میلیارد تومان بودجه مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شد که از این رقم، 20 میلیارد تومان در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال 98 نیز 780 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد؛ اما متاسفانه در سال 98 هیچ رقمی دریافت نشد؛ ضمن اینکه در اواخر بهمن 98 تا آخر سال 98 علیرغم تلاش سازمان توسعه تجارت مبلغی پرداخت نشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: در بودجه سال 99 نیز 600 میلیارد تومان برای مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده که در اردیبهشت ماه از سوی معاون اول رئیس جمهور در قالب بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در صورتی که اکنون مشکلات دیگری در زمینه صادرات حل شود نیز می تواند مشوق صادراتی محسوب شود، افزود: 20 میلیارد تومان به 900 شرکت اختصاص یافته است که انگیزه برای افزایش صادرات نیست؛ اما در بخش صندوق توسعه ملی این اتفاق مثبت رخ داده و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صادرکنندگان قرار گرفته و بانک توسعه صادرات خوب عمل کرده است.

به گفته لاهوتی، با افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران، کمک خوبی به صادرکنندگان انجام شده است؛ اما در بخش پرداخت مشوق‌ها به نوعی تصور ما این است که این روش پاسخگو نیست. البته باید توجه داشت که سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی کشور عمل می کند و لذا امروز مشوق‌ها، معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات است که بر این اساس، در سال حدودا بین 1500 تا 2000 میلیارد تومان باید مالیات خود را بعد از رفع تعهد ارزی از سازمان امور مالیاتی پس بگیرند که با توجه به زمان تعیین شده برای بازگشت ارز صادراتی، این بازگشت مالیاتی 5 تا 6 ماه زمان می برد.

وی گفت: صادرکنندگان خوش قول و خوش وعده ای که ارز خود را در تاریخ مقرر آورده اند و از سوی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی به عنوان افرادی که رفع تعهد ارزی کرده اند، معرفی شده اند؛ هنوز مالیات بر ارزش افزوده خود را دریافت نکرده اند و بنابراین اگر مشکلات این چنینی را رفع کنیم، بهتر از مشوق های صادراتی است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه ما نیز شرایط دولت را درک می کنیم و می دانیم مسائلی وجود دارد که دولت نتوانسته به تعهدات بودجه ای خود عمل کند، اظهار کرد: وقتی عددی را در نظر می گیریم که 40 میلیارد دلار صادرات برای سال 98 هدفگذاری آن است، این رقم اگر قرار است محقق شود و بخشی از این رقم شامل کالاهایی شود که باید صادرات و ارزآوری داشته باشند، بنابراین رقم حمایت 20 میلیارد تومانی ناچیز است؛ این در حالی است که می توان از منابع خود صادرکنندگان مثل مالیات بر ارزش افزوده به عنوان منافذی باز در راستای حمایت از صادرکنندگان بهره برد.

وی با بیان اینکه پشت هر یک از بسته های حمایتی، دستگاههای مختلفی وجود دارد، اما سرعت اجرای آنها کم است، افزود: امسال که برای صادرکنندگان سال 97 تازه قرار است که مالیات بر ارزش افزوده صادرات بازگشت داده شود، اتفاق خوبی رخ داده است ولی این در شرایطی است که باید استرداد مالیات بر ارزش افزوده یک ماه پس از انجام صادرات و رفع تعهد ارزی صورت می گرفت.

لاهوتی ادامه داد: در این بسته تشویقی برای صادرکنندگان خوشنام باید در بحث ورود موقت، واردات در مقابل صادرات، دسترسی به استرداد مالیات بر ارزش افزوده نکاتی دیده شود که آنها زودتر به منابع دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: تداخل بسته مشوق های صادراتی با ایجاد زیرساختها می تواند بودجه مشوق های صادراتی را از این که هست، ضعیف تر کند.

منبع: اکسپورتنا