ارائه تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی با شرایط مساعدتر

06 شهریور 1399 327 بازدید

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، از طراحی بسته تشویقی ویژه برای صادرکنندگانی که 100 درصد ارز خود را به چرخه اقتصادی بازگرداندند، گفت: در این بسته تسهیلات مورد نیاز این دسته از صادرکنندگان از منابع صندوق توسعه ملی، با شرایط مساعدتر از بسته حمایتی صادرات ارائه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛احسان قمری  درباره مشوق‌ها برای صادرکنندگانی که ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی خود را انجام داده اند، اظهار داشت: ستاد هماهنگی اقتصادی طی ابلاغیه‌ای، به وزارت صنعت معدن تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران این اختیار را داد که با اجرا و تدوین سیاست‌های تشویقی و تنبیهی نسبت به تسهیل بازگشت ارز اقدام کنند.

وی ادامه داد: بر مبنای این ابلاغیه، سازمان توسعه تجارت در کارگروه توسعه صادرات مباحثی با اعضای کارگروه که شامل تمام وزارتخانه‌های درگیر در حوزه صادرات است، مقرر کرد تا بسته‌ای تشویقی برای بازگشت ارز طراحی شود که در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، درباره ویژگی این بسته تشویقی گفت: از همه دستگاهها از جمله گمرک ایران، سازمان ملی استاندارد، سازمان توسعه تجارت و بانک‌ها درخواست شده تا از ابزارهای تشویقی خود برای این دسته از صادرکنندگان استفاده کرده و فهرست آن را اعلام کنند تا در بسته تشویقی گنجانده شود.

وی ادامه داد: ما در آینده نزدیک، جلسه‌ای برای تقدیر از صادرکنندگانی که نسبت به بازگشت ارز خود 100 درصد اقدام کرده اند، خواهیم داشت.

قمری درباره جزئیات این بسته تشویقی نیز توضیح داد: اکنون یک بسته حمایت از صادرات غیرنفتی وجود دارد که بر مبنای آن مشوق هایی برای تمام صادرکنندگان در نظر گرفته شده است؛ اما علاوه بر این بسته حمایتی مشوق‌هایی نیز برای صادرکنندگانی داریم که 100 درصد ارز صادراتی خود را به اقتصاد کشور بازگردانده اند.

وی تاکید کرد: برخی از صادرکنندگان به ما مراجعه می کنند و می خواهند شناخته شوند، براین اساس با صدا و سیما هماهنگ کرده‌ایم تا این شرکت‌ها را در بخش‌های مختلف خبری معرفی کنند؛ ضمن اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز برای صادرکنندگان در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده است که نرخ و میزان کمک ها به صادرکنندگانی که 100 درصد ارز خود را به کشور باز گردانده اند شرایط مثبت‌تری نسبت به خود بسته حمایتی دارد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران درباره مشکلات بازگست ارز صادراتی به کشور نیز گفت: اکنون 2 هزار صادرکننده داریم که 13 هزار یورو ارز خود را به کشور بازگردانده اند؛ بنابراین این نکته که بسیاری از صادرکنندگان برای بازگشت ارز خود با مشکل مواجه هستند، شاید بتوانند از تجربیات این دسته از صادرکنندگان که رقم بالایی را به کشور بازگرداندند، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شاید بسیاری از صادرکنندگان نسبت به قوانین جهل داشته باشند، افزود: در واقع اطلاع رسانی آنگونه که باید چه از طریق بخش خصوصی و چه از طریق دولت انجام نشده؛ اما با توجه به اتفاقات اخیر در سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و سایر بخش ها اطلاع رسانی قوی تر شده و صادرکنندگان در حال بازگرداندن ارز خود هستند.

قمری تاکید کرد: مشکلات در حوزه بازگشت ارز وجود دارد؛ اما کمیته اقدام ارزی در سازمان توسعه تجارت، اتاق‌ بازرگانی، اتاق تعاون و در شهرستان ها حضور دارند و صادرکنندگان که برای بازگشت ارز خود با مشکل مواجه هستند می توانند به این کمیته مراجعه می کنند و انجا دیدگاه های خود را بیان کرده و انها راهکارهای اجرایی برایشان در نظر می گیرند و از این طریق می توانند رفع تعهد کنند. خوشبتانه در این مدت با بانک مرکزی نیز در این زمینه همکاری خوبی داشته است.

منبع: اکسپورتنا