اختلال سیستمی در تمدید کارتهای بازرگانی

19 شهریور 1399 453 بازدید

مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کارت بازرگانی برخی صادرکنندگان علیرغم رفع تعهد ارزی، تمدید نشده است، گفت: اشکالات سامانه جامع تجارت باید خیلی سریع برطرف شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ ابراهیم بهادرانی درباره موانع داخلی صادرات کشوراظهار داشت: این موانع باید تک به تک بررسی شوند؛ این در حالی است که موانع داخلی بر روند صادرات کشور موثر است، اما نباید اثر تحریم کشور را نادیده گرفت.

وی با اشاره به تحریم‌های نفتی کشور تاکید کرد: اکنون درآمدهای نفتی کشور به نصف کاهش یافته است؛ بنابراین نمی توان گفت که تحریم اثری نداشته یا اثرش کمتر از تحریم‌های داخلی بوده است.

به گفته بهادرانی، ما باید فضای کسب و کار را برای صادرکننده روان کنیم تا بتواند فعالیت خود را ادامه دهد و از طرف دیگر برای فعالیت صادرکنندگان، ایجاد اشکال نکنیم.

وی با بیان اینکه اکنون برای تمدید کارت‌ها دچار مشکل هستیم، افزود: وزارت صمت مسئولیت تمدید کارت‌های بازرگانی را بر عهده گرفته؛ اما هنوز سامانه جامع تجارت برای این کار راه اندازی نشده که این نحوه عملکرد، به عدم ایفای تعهد ارزی صادرکنندگان ارتباط ندارد.

مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: افرادی بوده اند که رفع تعهد کرده و معتقدند که عدم تمدید کارت‌های بازرگانی باعث شده تا آنها به ایفای تعهد خود نسبت به مشتری دچار اخلال شوند که در نهایت، این باعث شده تا خریدار اعتماد خود را نسبت به صادرکننده ایرانی از دست بدهند.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع این نوع عملکرد تاکید کرد: باید پیش از جایگزینی یک سیستم، آن را راه اندازه کرده و آزمایش کنیم تا گرفتاری های آن پیش از اعلام رسمی مرتفع شود.

منبع: اکسپورتنا