اتاق تهران: آناليز بازار کشتیرانی هفته منتهي به 12 اكتبر 2012 (21/07/1391)
الف: فلهبر Dry Bulk
هندي ماكس (Handymax):
علي رغم افزايش اندك محمولات زغال سنگ در مسير بنادر اندونزي به چين، نرخهاي مربوط به كشتيهاي هندي ماكس از تغيير محسوسي برخوردار نگرديد. پيش بينيهاي انجام گرفته براي هفتههاي آتي، استمرار روند فعلي بازار و تغييرات بسيار اندك در سطوح نرخها را ، عنوان مينمايد.به تبع اين تحولات متوسط درآمد روزانه (اجاره سفري Trip-Charter) براي يك فروند كشتي سوپراماكس نو، با 6/2% كاهش به 7،125 دلار رسيد. اين نرخ در مسير آسيا به اروپا 3،000 دلار و در مسير برعكس 14،500 دلار بوده است.
پاناماكس (Panamax):
سطح اعتماد بازار در هفته گذشته از بهبود برخوردار گرديد و اين مهم منجر به افزايش متوسط درآمد سفري كشتيها به ميزان 38% نسبت به هفته قبل گرديد. در حوزه آتلانتيك و در روزهاي پايان هفته، حجم فعاليتها مجدداً روند كاهشي به خود گرفت. و عليرغم افزايشهاي اخير در نرخها، بازار كشتيهاي پاناماكس، هنوز ضعيف، ارزيابي ميگردد.
به تبع اين تحولات، درآمد متوسط روزانه (اجاره سفري Trip-Charter ) براي يك فروند كشتي پاناماكس نو با 8/37% درصد افزايش به 6،375 دلار رسيد. اين نرخ در مسير آسيا به اروپا به منفی 2،500 دلار و مسير برعكس 15،500دلار بوده است.
كيپ سايز(Capesize) :
روند افزايشهاي پيدرپي اخير در سطوح نرخهاي مربوط به كشتيهاي كيپ سايز بالاخره در هفته گذشته، متوقف شد. در حال حاضر متوسط درآمد روزانه كشتيهاي كيپ سايز، دو برابر متوسط آن از ابتداي سال ميلادي جاري ميباشد. اين در حالي است كه شرايط تجارت جهاني مواد خام، موضوع توليد فولاد در كشور چين و هم چنين مازاد ظرفيت حمل در بازار، از جمله عوامل بازدارنده براي هر گونه افزايش ملموس در اين بخش ميباشند.
به تبع اين تحولات، در مجموع درآمد متوسط روزانه كشتيهاي كيپسايز 5/4% درصد كاهش به 10،500 دلار رسيد.
ب: كانتينر (Container) :
شركتهاي حمل كانتينري COSCO و China Shipping، موافقت نمودهاند كه در مسير بنادر شمال و شمال شرقي چين به بنادر جنوب چين، سه خط كانتنيري مشترك راه اندازي نمايند. اين سرويسهاي ارتقاء يافته، جهت افزايش ظرفيت حمل در اين مسيرها و كاهش زمان ترانزيت محمولات كانتينري، طراحي و عملياتي خواهند شد. اين اولين باري ميباشد كه اين دو شركت دولتي چين، اقدام به همكاريهاي مشترك در مسيرهاي داخلي چين مينمايند. براساس آخرين برآوردها، دو شركت مذكور، سهم بازاري معادل70% در مسيرهاي داخلي چين دارند.درهفته منتهي به 12 اكتبر 2012، درآمد متوسط كشتيهاي ، و Teu به ترتيب 5،400، 6،400، 7،250 دلار بوده كه از اندكي كاهش برخوردار ميباشد.
ج: تانكر Suezmax :
نرخهاي مربوط به تانكرهاي سوئز ماكس در مسيرهاي حوزه مديترانه، ازتغيير چنداني برخوردار نبود و كاهش معطليها در بندر تري يستاي ايتاليا، از هر گونه روند افزايش نرخ در اين منطقه پيشگيري بعمل آورد. در همين حال وجود كشتيهاي كافي در منطقه سواحل غرب آفريقا نيز، منجر به بروز تعادل بين عرضه و تقاضا در اين منطقه گرديد.به تبع اين تحولات در انتهاي هفته گذشته، درآمد متوسط روزانه كشتيهاي Suezmax، با 3% كاهش به 6،872 دلار رسيد.
منبع : اتاق تهران
تا کنون برای این پست دیدگاهی ثبت نشده است.