آغاز مذاکره اتاق تهران با صادرکنندگانی که ارز را نیاورده‌اند

02 شهریور 1399 324 بازدید

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: در روزهای گذشته، حسب دستور رییس محترم اتاق تهران، معاونت کسب و کار اتاق صادرکنندگانی را که نام آنها در لیست قرار داشت و کمتر از ۷۰ درصد رفع تعهد ارزی کرده بودند در گروه‌های30 نفره دعوت کرده و دلایل عدم رفع تعهد ارزی را جویا شده است تا دلایل عدم ایفای تعهد مشخص شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات؛ محمد لاهوتی گفت: به دلیل عدم رفع تعهدات ارزی، کارت‌های بسیاری به حالت تعلیق درآمده و از فعالیت صاحبان این کارت‌ها جلوگیری به عمل آمده که البته غالب این افراد کسانی بوده‌اند که هیچ ارزی برنگردانده بودند.

او افزود:‌ بانک مرکزی با پیگیری‌های اتاق تهران، فهرستی از اشخاصی را که تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده‌اند، به اتاق ارائه کرده است.

محمد لاهوتی با بیان اینکه در لیست ارائه شده از سوی بانک مرکزی تعداد افرادی که بیش از 70 درصد رفع تعهد کرده‌اند، نسبت به بقیه کمتر است، ادامه داد: در روزهای گذشته، حسب دستور رییس محترم اتاق تهران، معاونت کسب و کار اتاق صادرکنندگانی را که نام آنها در لیست قرار داشت و کمتر از ۷۰ درصد رفع تعهد ارزی کرده بودند در گروه‌های30 نفره دعوت کرده و دلایل عدم رفع تعهد ارزی را جویا شده است تا دلایل عدم ایفای تعهد مشخص شود.

وی افزود: فهرست این صادرکنندگان در اختیار اعضای هیات نمایندگان نیز قرار گرفته است تا از طریق تشکل‌ها نیز موضوع پیگیری شود.

شرکت‌های مدیریت صادرات، چگونه به کمک بنگاه‌ها داخلی می‌آیند؟

محمد لاهوتی در بخش دیگری از سخنانش به دستور اصلی این جلسه، یعنی وضعیت شرکت‌های مدیریت صادرات پرداخت و گفت: شرکت‌های تولیدی که در امر صادرات فعال هستند، باید کل فرآیند از تامین مواد اولیه تا بازاریابی و صادرات را خود انجام دهند و شاید امکان پیمودن کل این فرآیند از سوی همه شرکت‌ها وجود نداشته باشد. در اینجا، وجود شرکت‌های مدیریت صادرات می‌تواند موثر باشد. شرکت‌هایی که کالاها را تهیه کرده و با برند خود به بازار عرضه می‌کنند. زمانی که شرکت مدیریت صادرات نقش واسط میان شرکت‌های داخلی و خریدار خارجی را ایفا می‌کند، مشکل بنگاه‌های داخلی نیز حل می‌شود.

لاهوتی توضیح داد که با وجود شرکت‌های توانمند در حوزه مدیریت صادرات، تولیدکنندگان داخل دیگر بی‌هدف تولید نکرده و تولید آنها بر اساس تقاضا خواهد بود. او با بیان اینکه در کشور 21 شرکت مدیریت صادرات به ثبت رسیده است، عنوان کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که از این تعداد، کمتر از 15 شرکت وجود دارد و کمتر از ۱۰ شرکت نیز فعال است.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به اینکه دلیل عدم توفیق این شرکت‌ها در بی‌توجهی سیاستگذار به آنها نهفته است، افزود: با توجه به حمایت‌های صورت گرفته با محوریت واحدهای تولیدی عملا شرکت‌های مدیریت صادرات به رسمیت شناخته نشده و عملا جایگاهی در قانون برایشان وجود نداشته و هیچ تفاوتی با دارنندگان کارت بازرگانی غیرتولیدی ندارند در صورتی که حمایت از این شرکت‌ها هم حمایت از تولید است و هم حمایت از صادرات و معمولا در دنیا این‌گونه شرکت‌ها مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند.

منبع : اکسپورتنا