آثار رفع تحریم‌ها بر بخش حمل‌ونقل

مقالات 11 مرداد 1394 29 بازدید

 آثار رفع تحریم‌ها بر بخش حمل‌ونقل

مسعود دانشمند

اگر بخواهیم با رویکرد پس ازتحریمی به مسائل و تحولات بخش حمل‌ونقل بپردازیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که هنوز آثار توافق هسته‌یی ملموس نشده است و …

اگر با برداشته‌شدن تحریم‌های بانکی بتوانیم واردات و صادرات‌ کشور را توسعه دهیم، ابتدا بخش بازرگانی است که رونق خواهد گرفت و توسعه حوزه حمل‌ونقل متعاقب توسعه این بخش خواهد بود. اما آنچه اکنون با آن روبه‌رو هستیم، کاهش 10 درصدی میزان واردات و صادرات کشور است که هم از بعد ارزش مالی و هم از لحاظ ارزش وزنی بوده است. بنابراین سایه بلند تحریم‌ها وجود دارد و تا بخواهد آثارش را در حوزه بازرگانی و پیرو آن در حوزه حمل‌و‌نقل نشان دهد، یک پروسه زمانی 3 تا 6 ماهه خواهد داشت. یعنی حتی زمانی که لغو تحریم‌ها اجرایی و تحریم‌ها در عمل رفع شوند، 6 ماه از زمان رفع طول می‌کشد تا تغییرات خودشان را نشان دهند و در این مدت سفارش‌های قبلی هستند که پابرجا هستند و با سازوکار پیشین انجام خواهند شد. مساله دیگر این است که هنوز واژه بار در یکی از مهم‌ترین حوزه‌های حمل‌ونقلی ما یعنی صنعت هوانوردی به‌طور کامل تعریف نشده است؛ ناوگان هوایی ما در این حوزه فعال نیست و ما هنوز نتوانسته‌ایم تهران را به عنوان هاب‌کارگو (مرکز خدمات حمل بار) منطقه تعریف کنیم و این مرکزیت از آن فرودگاه دوبی است و تهران از آن مرکزیت بی‌نصیب. از این‌رو باید فرودگاه تهران را به شرایط قبل از تحریم‌ها که عنوان هاب بار منطقه را داشت نزدیک کنیم. در رابطه با مسافر هم ناوگان مسافریمان هنوز ناوگان تعریف شده‌یی نیست و بدون تغییر است و هواپیمایی جمهوری اسلامی با میانگین سنی بالای 22سال ناوگانی پیر محسوب می‌شود، هواپیماهای قدیمی تعمیر و بازسازی نشده‌اند و از طرف دیگر هواپیمای جدید نیز خریداری نشده است. در حمل‌و‌نقل جاده‌یی نیز تغییراتی رخ نداده است و منتظرهستیم که با رفع تحریم‌ها از ابتدای مهرماه آثار آن را زمستان امسال مشاهده کنیم. بر این اساس فعلا در زمینه بار و مسافر تغییرات قابل بحثی وجود ندارد و وضعیت مثل قبل است. در 4ماهه ابتدای سال نیز میزان بار چه در واردات و چه در صادرات کاهش پیدا کرد و وضعیت بنادر، کشتی‌ها و راه‌آهن نیز همچنان بدون تغییر است. تنها نقطه مثبت و قابل اعتنا هم‌اکنون در حوزه صنعت حمل‌ونقل این است که در حال توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن هستیم و در این زمینه اقدامات توسعه‌یی در حال انجام است. دولت مشغول گسترش ریل چابهار-زاهدان به‌منظور فعال کردن بندر چابهار است. همچنین یک بخش از راه‌آهن بندرعباس هم دوخطه خواهد شد که در بحث حمل‌ونقل ترکیبی و نیز توسعه ترانزیتی موثر واقع خواهد شد.

منبع : اقتصاد آنلاین

Administrator

Administrator