«تحول دیجیتال» راهکار امارات برای گریز از آثار کرونا

01 مرداد 1399 346 بازدید

جهانگیر شدن بیماری کووید۱۹ و آثار اقتصادی آن، از جمله کاهش تقاضای جهانی برای انرژی، بسیاری از اقتصادهای وابسته به نفت را دچار معضلات جدی کرده‌است.

به گزارش روابط عمومي اتاق مشترك بازرگاني ايران و امارات؛ با کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، همزمان با رکود تولید و کاهش تقاضایی که نوید یک دوره رکود اقتصاد جهانی می‌دهد، سرنوشت اقتصادهای وابسته به نفت، در گرو نوآوری‌ها و ابتکارات تازه است.

به گزارش فدراسیون فاوا، امارات متحده عربی، یکی از اقتصادهای وابسته به نفت است که از چند سال قبل تلاش خود را برای گذار به اقتصاد بدون نفت آغاز کرده‌است. بر اساس بیانیه سال ۲۰۱۵ رئیس این کشور، علم، فن‌آوری و نوآوری به عنوان تنها دارایی این کشور برای آینده مطرح شده‌است.

حمیدرضا احمدیان و مریم ابوالقاسمی، پژوهشگران ارشد در مطالعه‌ای که خرداد ماه سال جاری منتشر کرده‌اند، عمل‌کرد دولت امارات متحده عربی، برای تنوع بخشی به اقتصاد و توسعه فن‌آوری بررسی کرده‌اند.

احمدیان و ابوالقاسمی در این پژوهش می‌نویسند: «سیاست‌های علم، فن‌آوری و نوآوری، … آمادگی امارات را برای جهان پس از نفت فراهم می‌کند.»

در این پژوهش که با عنوان «امارات و توسعه فن‌آوری: درس آموخته‌ای برای آینده نزدیک» خرداد ماه سال جاری منتشر شده‌است می‌خوانیم: «امارات متحده عربی در تلاش است در طولانی مدت به عنوان یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان باقی‌مانده و به یک اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری، مستقل از منابع نفتی … تبدیل شود.»

بر اساس این پژوهش، در میان چهار کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، امارات متحده عربی در سه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیشتاز محسوب می‌شود.

امارات در شاخص‌های دولت هوشمند، شهر هوشمند و حمل و نقل هوشمند، رتبه اول را در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد. در عین حال در سه حوزه گردشگری هوشمند و هوشمندسازی آموزش، رتبه امارات بعد از عربستان سعودی قرار گرفته‌است و در حوزه هوشمندسازی حوزه بهداشت و سلامت، بعد از قطر و عربستان سعودی در رتبه سوم قرار گرفته‌است.

امارات قصد دارد تا سال آینده (۲۰۲۱) در همه شاخص‌های اصلی فن‌آوری در رتبه اول منطقه قرار گیرد. بر اساس تحلیل‌های دولتی ۷ حوزه آموزش، سلامت، آب، حمل و نقل، فن‌آوری، هوافضا و انرژی‌های پاک، اولویت‌های استراتژیک امارات برای سرمایه‌گذاری و توسعه در سال‌های آینده هستند.

متن کامل پژوهش دکتر حمیدرضا احمدیان و دکتر مریم ابوالقاسمی با عنوان «امارات و توسعه فن‌آوری: درس آموخته‌ای برای آینده نزدیک» از لینک زیر قابل دسترس است.